Volgens recent onderzoek heeft IT Service Management (ITSM) bij de meeste CIO’s geen prioriteit. Ervaren CIO’s nemen echter een steeds strategischer rol aan en richten zich eerder op ITSM Best Practices, zoals ITIL. Hier is voor de consultant een groot voordeel te behalen.
Een belangrijke reden dat juist de meer ervaren CIO’s vaker kiezen voor ITSM is, dat zij beter inzicht hebben in wat er nodig is om IT Service Management tot een succes te maken. Daarnaast kunnen zij het IT-beleid beter vertalen naar de bedrijfsstrategie en hebben ze een grotere strategische invloed. De meer ervaren CIO’s spreken vaak beter de taal van de rest van het bedrijf, waardoor zij de kloof tussen IT en bedrijfsstrategie dichten.
Op al deze zaken kan een consultant de minder ervaren CIO juist perfect ondersteunen. Het is onze taak om te zorgen dat onze klant, een IT-afdeling, juist gewaardeerd wordt door haar eigen, interne klanten. Juist bij de vertaling van IT naar de belevingswereld van de gebruiker gaat het mis. ITSM biedt daar een oplossing voor. Dankzij ITSM sluit de IT-afdeling beter aan op de manier waarop de rest van het bedrijf werkt en dat vergroot het begrip voor de afdeling en de IT-oplossingen die door de IT-manager worden aangedragen. Dus waarom zet niet iedere organisatie direct ITSM in om die kloof tussen IT en business te dichten? Omdat een IT-afdeling vaak simpelweg de kennis en mankracht mist om ITSM effectief te implementeren.
Een goede consultant spreekt zelf niet alleen de taal van IT en van de business, maar weet ook de tekortkomingen bij de klant op te vangen. Door zelf een deel van de implementatie uit handen te nemen en als ’teamgenoot’ samen te werken met de IT-afdeling. Door de vertaling van IT naar business te verzorgen. En door de minder ervaren CIO te adviseren over, en te ondersteunen bij de noodzakelijke stappen om ITSM tot een succes te maken. Zodat die CIO snel genoeg ervaring opdoet met ITSM. Hiervan profiteert niet alleen de consultant. Immers, ITSM zorgt ervoor dat de interne klant de IT-afdeling nog veel beter zal waarderen!
Jeroen van Hamersveld
Director Services bij Dimension Data Nederland