Op de tweede dag van Web 2.0 Expo in San Francisco lijkt ‘openheid’ opnieuw het centrale thema. Verder is de Phoenix herrezen, vormt de mobiel het snijvlak tussen web 2.0 en wereld 2.0 en kun je een ‘buzz’ vergelijken met een bosbrand.
Yahoo komt met een aantal belangrijke mededelingen. CTO Ari Balogh kan niet genoeg benadrukken hoe open en sociaal Yahoo is. Het lijkt bijna een sneer naar Microsoft. Hij spreekt van "Yahoo rewiring". Zo is Searchmonkey in bèta gelanceerd, een applicatie die zoekresultaten relevanter gaat maken, met veel extra informatie.
Ook noemt hij OpenSocial, waarin Yahoo participeert. Hij legt uit: "We gaan niet nog een social network beginnen, maar alles wat we hebben socialer maken. Het biedt een extra dimensie. Zo kun je de e-mails van je beste vrienden eerst laten verschijnen. Of op de sportpagina alleen je vrienden zien die daar ook in geïnteresseerd zijn. Tot slot lanceert Balogh Y!OS: Open Strategy. Yahoo moet hiermee een groot open platform worden voor uitgevers en developers.
Phoenix
Ook mobiel is een van de hoofdonderwerpen. Mitchell Baker van Mozilla (foto) begint met te zeggen dat de mobiele telefoon niet anders benaderd zou moeten worden dat de pc. "Je wilt er gewoon precies hetzelfde mee kunnen, toegang hebben tot dezelfde, actuele informatie, dezelfde applicaties kunnen gebruiken, met dezelfde mogelijkheden. Wat de ontwikkelingen echter tegenhoudt, zijn alle verschillende browsers en besturingssystemen die in de beginjaren ook de pc teisterden." De markt schreeuwt dus om standaarden, want op deze manier houdt de impasse stand.
Als het aan Firefox ligt, wordt die standaard natuurlijk hun eigen mobiele browser, Phoenix. "Maar niet om dat wij het centrum van het universum willen zijn", verzekert Baker, "maar omdat Mozilla juist wil dat het open en flexibel is. Een open, webbased, developer systeem zonder beperkingen. Iedereen mag erop bouwen en dingen veranderen."
Mobiel als sensor
Iemand die de mobiele telefoon juist helemaal niet als het verlengstuk van je pc ziet, is Marc Davis van Yahoo. Hij ziet de mobiel als het ultieme middel om de wereld in kaart te brengen omdat het vele malen meer kan dan de pc. Van web 2.0 naar wereld 2.0, heet zijn presentatie dan ook. Niet alleen is je mobiel een communicatiemiddel, het is tevens een camera en zal het op termijn ook je portemonnee en sleutelbos zijn, en het is bovendien een soort sensor. Het weet altijd waar je bent.
Waar de pc data bezit, voegt de mobiel daar allerlei metadata aan toe. Namelijk de bekende vier w’s: wie, wat, waar en wanneer. Als voorbeeld noemt Davis dat er nog altijd geen goed programma bestaat voor gezichtsherkenning. Maar als je een of meerdere van de w’s kunt toevoegen, levert dat al veel betere resultaten op. Nu al zijn vijftig miljoen foto’s op Flickr gecodeerd met Zonetag, waarbij je de locatie en tijd toevoegt. Dat maakt bijvoorbeeld mogelijk dat je kunt zien op welk tijdstip en veel mensen zijn op een bepaalde plek. Handig voor toeristen.
Buzz als bosbrand
Jonah Peretti van Buzzfeed heeft tot slot een zeer geestige presentatie over de mythe van virals. Hoewel hij het zelf voor elkaar kreeg om de ene hype na de andere te veroorzaken, doorbreekt hij toch de mythe van influentuals, zoals Malcolm Gladwell die zo mooi beschreef in ‘The Tipping Point’. "Er bestaat helemaal niet zoiets als een superheld die een hype kan creëren. Die personen doen namelijk ook nog een heleboel andere dingen die géén hype veroorzaken. Denk aan Jeff Jarvis die op zijn blog klaagde over Dell, wat een enorme ‘buzz’ veroorzaakte. "Dat is echter puur toeval, want hij klaagt continu over dingen, en daar hoor je nooit wat over", schampert Peretti.
Het mechanisme blijkt veel complexer te zijn. Het hangt af van de structuur van het netwerk. Vergelijk het met een bosbrand: onder bepaalde omstandigheden veroorzaakt die sigarettenpeuk een enorme brand. Maar als het toevallig regent en er zijn weinig bomen, dan gebeurt er niks. Dat heeft niks met die sigaret te maken. Tests hebben ook uitgewezen dat als je liedjes laat horen aan verschillende groepen, iets niet bij alle groepen een hit wordt.
Party in the back
Natuurlijk kun je wel iets doen om je product of dienst een viraal effect mee te geven, vertelt Peretti. Het moet makkelijk en sociaal zijn en over een populair onderwerp gaan. Maar je product of dienst is vaak niet leuk of grappig of gratis of eenvoudig en snel, dus niet geschikt voor viral. De oplossing? Big seed marketing. Richt je campagne op een grote groep en zorg ervoor dat het online verder verspreid wordt. Een andere oplossing is de mullit (matje) strategie. Hij laat een foto zien van een man met kort haar van voren en lang haar in de nek. Business upfront, party in the back, kortom. En zo kun je je website ook inrichten. De voorkant van website heel strak en zakelijk, maar daarachter allemaal gave dingen. Wat aanslaat, haal je naar voren. Laat het goede maar opborrelen, spoort hij aan. Youtube en Digg doen dit zo, alleen het beste komt op de voorpagina. En speciaal om allerlei dingen te kunnen testen, heeft hij onlangs Buzzfeed gelanceerd. Al werkt zoiets bij de gratie van veel traffic – iets wat in Nederland lastig blijft – het is een leuk idee om die ‘buzz’ toch een beetje af te dwingen.