Van vele bedrijven hoor je dat outsourcing van ict niet heeft geleid tot gewenste en/of verwachte resultaten. Hieraan kunnen natuurlijk diverse redenen ten grondslag liggen. In mijn ogen is een van de grootste redenen het feit dat de voormalig ict-managers nu de regie over het contract moet managen en niet over de juiste competenties beschikken. Zo zijn er ook maar weinig mensen die op school zowel goed waren in talen als in wiskunde. Ik wil dit toelichten aan de hand van een tweetal voorbeelden.
• De ict-manager had hiërarchische aansturing over zijn team van medewerkers en moet nu zonder deze verantwoordelijkheid het contract managen.
• Waar ict-managers leidinggevende en coachende kwaliteiten nodig hebben, is nu resultaatgericht als belangrijkste competentie noodzakelijk.
Samenvattend bedoel ik hiermee dat de rol van de ict-manager aanzienlijk is veranderd, waarbij de succesfactor in mijn ogen ligt in de soft skills-capaciteiten van de manager. Mijn stelling is dan ook: ‘Voor het managen van ict-outsourcing is een ander type manager noodzakelijk.'
Ik ben erg benieuwd naar de mening van de markt.
Een aardige stelling, die echter veel te beperkt is. Het uitvoeren van regietaken vereist inderdaad competenties die het gros van de beheerders in een ICT organisatie niet bezit. Waar het in regie om draait is het beheersen van de kwaliteit van de levering, niet om de inhoudelijke levering zelf. Deze beheersing vraagt van meer mensen een andere expertise dan alleen van de manager zelf.