Google breidt zijn advertentie-imperium wederom uit. Sinds woensdag is het voor adverteerders ook mogelijk om bannerruimte te kopen voor mobiele apparaten.
Hiermee wordt het keuzepalet uitgebreid. Het is nu mogelijk om op de mobiele apparaten te adverteren met tekstreclames, of met beeld of een mix van de twee.
De advertenties zien eruit als de standaard banners voor webpagina’s. Banners voor mobiele apparaten worden getoond op basis van de trefwoorden van de websites die de mensen in dit geval bezoeken op hun mobiele gadgets. Net als het geval is bij de tekstgebaseerde reclame voor mobiele apparaten.
Waar mobiel internet eerst nog in de kinderschoenen stond met kleine schermen en langzame verbindingen schetsen de huidige ontwikkelingen een ander beeld. Schermen worden groter en ook nu internettoegang via wi-fi op steeds meer plaatsen wordt aangeboden wordt er steeds meer gebruik gemaakt van mobiel internet. Mobiel adverteren is dan ook een markt waar Google maar al te graag in springt.
Adverteerders kunnen gebruik maken van het feit dat er op mobiele apparaten maar een banner per pagina wordt getoond.
De beeldadvertenties voor de mobiele markt zijn vanzelfsprekend kleiner dan hun tegenhanger voor webpagina’s op de desktop. De adverteerder betaald per klik op de banner.