Het begrip it-services wordt door diverse leveranciers anders gedefinieerd. Vaak gebruiken zij een definitie die goed aansluit bij de eigen services. MarketCap onderscheidt vijf soorten it-services, te weten: it-infrastructuurmanagement, applicatiemanagement, managed services, it-outsourcing en business proces outsourcing.
Het beheer van de it-infrastructuur wordt bij bijna een derde van de organisaties met 50 of meer werknemers geheel of gedeeltelijk uitbesteed. Vooral binnen de sectoren industrie en financiële dienstverlening wordt vaker gebruik gemaakt van deze service. Minder vaak komt de inzet van deze it-service voor binnen de bouwsector en de publieke sector. Het afgelopen jaar is de inzet van it-infrastructuur services toegenomen met circa 5 procent.
Applicatiemanagement betekent dat een bedrijf of instelling het beheer van een of enkele bedrijfskritische applicaties uit handen gegeven heeft aan een it-dienstverlener. Veelal zal het hierbij gaan om de partij die ook de applicatie geïmplementeerd heeft. De markt van applicatiemanagement is in 12 maanden met bijna 2 procent toegenomen. Overall maakt circa 45 procent van de organisaties gebruik van een vorm van applicatiemanagement. Binnen de sectoren communicatie & utilities, handel en financiële dienstverlening is de penetratie zelfs boven de 50 procent.
Van managed services wordt bij bijna 20 procent van de organisaties gebruik gemaakt; dit is een toename van circa 9,6 procent in 12 maanden. Managed services zijn vooral populair binnen de sectoren bouw, communicatie & utilities en financiële dienstverlening. De sector handel laat de laagste penetratie van deze service zien.
Het uitbesteden van totale it-afdelingen of onderdelen daarvan wordt bij circa 29 procent van de organisaties uitgevoerd. Deze service is met bijna 5 procent toegenomen ten opzichte van 2007. Vooral organisaties met 300 of meer werknemers maken hier gebruik van, vooral in de financiële sector. Binnen de zakelijke dienstverlening en de publieke sector wordt het minst gebruik gemaakt van deze service.
Van business process outsourcing, of het uitbesteden van de totale afdelingen c.q. delen van bedrijfsprocessen inclusief niet-it-personeel, maakt ruim 6 procent gebruik. Dit is een toename ten opzichte van 2007 met ruim 15 procent. BPO komt voornamelijk voor binnen de industrie, de sector communicatie & utilities, de financiële dienstverlening en de publieke sector.