Lokale specialistische spelers op de enterprise content management markt groeien sneller dan de grote leveranciers. Deze kleine spelers bieden goede toevoegingen op bestaande generieke ecm-oplossingen.
Grote enterprise content management (ecm) leveranciers verliezen in het middensegment van de markt terrein aan de lokale specialistische leveranciers. De vier belangrijkste lokale leveranciers kregen bij de overheid iedere tweede werkdag een order. Dat blijkt de jaarlijkse analyse van de ecm-markt van Strategy Partners. "Het gaat niet om orders van miljoenen euro's. Het zijn juist veel nieuwe projecten", zegt Hans Kaashoek van Strategy Partners.
Profitsector
Het aantal leverancierscontracten groeide in 2007 met 12 procent naar een totaal van 830 ecm-contracten. Het grootste deel van de deze projecten werd gesloten in de profitsector. Het merendeel van de ecm-projecten wordt uitgevoerd in de financiële dienstverlening. Daarna voert de landelijke overheid de meeste projecten uit.
Grote corporate projecten worden niet meer zo snel gestart. Eerder wordt voor een oplossingsgerichte aanpak gekozen, merkt Kaashoek. Daarnaast hebben grote ecm-leveranciers last van de strategie van het grote bedrijf waar ze nu deel van uitmaken. "De traditionele leveranciers verliezen een stukje herkenbaarheid", zegt Kaashoek.
Goede voorbeelden
De lokale spelers hebben vaak goede voorbeelden van eerdere implementaties. Zij vullen de generale ecm-producten, bijvoorbeeld die van Microsoft, goed aan. Kaashoek: "Lokale bedrijven kennen de sector en spreken de taal." Sharepoint van Microsoft staat bekend als een documentmanagement oplossing met beperkingen.
"Dat is door Microsoft ook onderkend. En dat zal binnen twee jaar opgelost zijn." Microsoft zal dan marktaandeel afsnoepen van de grote leveranciers. "De ecm-producenten worden dan steeds meer onderdeel van de infrastructuur. Kaashoek: "Oracle zal Stellent bijvoorbeeld inpassen in Fusion."
Dienstverleners werken nog altijd vooral met de producten van grote ecm-leveranciers. "Er staat een soort van Berlijnse muur tussen dienstverleners en lokale spelers. Het lukt deze leveranciers zelden om een samenwerking te starten met bijvoorbeeld Logica of Capgemini," aldus Kaashoek.
Open source
Er wordt steeds meer gekozen voor open source bij de keuze van een ecm-product. Het gaat dan om kleine toepassingen als aanvulling op een generieke toepassing. "Open source wordt nog niet mission critical ingezet," zegt Kaashoek. Alfresco is de belangrijkste open source speler op dit gebied. Het bedrijf werd opgericht door de oudoprichters van Documentum en groeit snel. Kaashoek denkt dat opensourcebedrijven een groot voordeel hebben op startups, omdat zij gebruik kunnen maken van een groot netwerk van ontwikkelaars.
Logisch. De tijden zijn voorbij dat bedrijven al hun content management met 1 groot pakket doen. Nu de economie wat moeilijker wordt is het des te belangrijker om applicaties “lean and mean” te maken, en dat betekent dat je voor CMS-toepassingen bij voorkeur Best of Breed inzet voor specifieke toepassingen, dan heb je sneller en voor minder geld resultaat dan dat je alles met 1 groot pakket probeert te doen.
Het kost wat meer aan beheer van verschillende systemen, maar dat verdient zich weer terug in snelheid (time to market).
Dit is wel een beetje een generiek en ook wat vaag verhaal. Er worden wat namen genoemd van grotere spelers maar wie die kleine lokale spelers dan zijn wordt niet gezegd. ECM is natuurlijk geen product maar een visie en zal het domein worden van de grote 4 leveranciers van bedijfssoftware. Alfresco maakt wel een hoop lawaai, maar heeft voorlopig meer partners dan klanten als je het mij vraagt.
In dit verhaal had iets moeten staan over web content management. Dat is namelijk het domein waar best of breed echt een rol speelt en waar de grote ECM leveranciers gewoon niet goed in zijn. Daar hebben we in Nederland ook prachtige succesvolle voorbeelden van zoals Tridion en GX die het ook internationaal goed doen. En dat de “de dienstverleners” weinig doen met die lokale leveranciers is natuurlijk helemaal niet waar. De system integrators zoals CapGemini, die doen inderdaad weinig met de lokale spelers en dat komt omdat ze vrijwel alleen maar op de interne bedrijfsprocessen zijn gericht. Van het online kanaal weten ze gewoon te weinig en daarom zijn op dat gebied dienstverleners als Lost Boys, Mirabeau, Lectric, info.nl, Hayona, etc. zo succesvol.
Uiteindelijk is het niet het CMS/ECM product maar de implementatie die er voor zorgt of iets succesvol is of niet.
Zodoende zijn lokale spelers succesvoller dan internationale aanbieders.
Daarnaast is het meer en meer een tweede generatie markt. Oftewel zijn de meeste bedrijven erachter dat de grotere closed source ECM pakketten niet leveren wat ze beloven. Dus willen bedrijven alles van te voren bekijken en doorlichten, waardoor open source software spelers zoals alfresco, Hippo
“Open source wordt nog niet mission critical ingezet”
Als open source integrator vind ik dit lulkoek van de bovenste plank en een directe belediging voor alle organisaties die open source ECM/CMS gebruiken.