Met een tekort aan deelnemers had de AccountView Academy geen gemakkelijke start. Toch geeft de producent van bedrijfssoftware niet op. Met eigen recruiters en een focus op mbo'ers, hoopt het bedrijf zijn partners binnenkort te voorzien van een flinke voorraad ict-personeel.
AccountView Academy maakt zich op voor een nieuwe lichting studenten. Deelnemers die zich inschrijven voor het opleidingstraject, kunnen rekenen op een werkplek bij een van de partners van het bedrijf. Commercieel directeur Casper Haspels hoopt dat het klaslokaal komend seizoen wél volzit.
Het is een van de vele pogingen waarmee bedrijven de poel van ict'ers wil vergroten: de AccountView Academy. Het softwarebedrijf wil zijn partners ondersteunen in de zoektocht naar ict-personeel, door heao'ers te werven en op te leiden. Het traject duurt een jaar: na een softwareopleiding worden de deelnemers ook getraind in Prince2.
De studenten kunnen tijdens en na de studie aan de slag als implementatieconsultant bij een van AccountViews partners. Een andere mogelijkheid is een werkplek als salesadviseur. Haspels: "Er is niet alleen een tekort aan technici, maar ook aan personeel dat kan verkopen."
Administratieve kennis
De komende tijd wil AccountView zich niet alleen richten op heao-studenten, maar ook mbo'ers de kans geven deel te nemen aan het wervingsprogramma. "Dat moeten dan wel studenten zijn die een economie-opleiding gevolgd hebben", legt Haspels uit. "Zij hebben tijdens hun studie gedegen administratieve kennis opgedaan."
Iets anders waarin de onderneming graag verandering ziet, is het aantal deelnemers aan het programma. In februari vorig jaar startte het opleidingstraject met drie deelnemers, waarvan er bovendien een afhaakte. Volgens Haspels werd dat veroorzaakt door een moeizame samenwerking met werving- en selectiebureau Yacht. "Ze hadden moeite met de wensen van de studenten", aldus Haspels. "Ik denk dat ze het project te gemakkelijk hebben opgepakt, maar dat het uiteindelijk toch te moeilijk bleek. Daarom werken we niet meer samen met Yacht."
De inzet van AccountViews eigen recruiters moet de instroom van nieuwe deelnemers vergroten. Het succes daar van is belangrijk, omdat AccountView de kosten van het opleidingstraject grotendeels op zich neemt. Haspels: "Of we nu een vol of een bijna leeg klaslokaal hebben, de kosten zijn voor ons ongeveer hetzelfde."
Raakvlakken
De commercieel directeur heeft zijn pijlen daarom gericht op de volgende studieronde. "Studenten werken graag bij onze mkb-partners", denkt Haspels. "Het werken met bedrijfsadministratieve software heeft raakvlakken met de opleiding die de deelnemers voorafgaand aan ons programma gevolgd hebben. Bovendien zijn onze partners vaak flexibel en denken ze graag mee over de wensen van het personeel."
Dennis Otte is een van de leerlingen die via het Academy-programma aan het werk zijn. Hij is op 1 januari begonnen bij Consolit, een Zwijndrechtse partner van AccountView. De flexibiliteit waarover directeur Haspels spreekt, ziet Otte inderdaad terug bij zijn werkgever. "Naast mijn werk bij Consolit ben ik bezig met het maken van mijn afstudeerscriptie", vertelt de 32-jarige Otte die Commerciële Economie studeert. "Gelukkig wordt er op mijn werk veel rekening gehouden met mijn studie. Consolit heeft me zelfs geholpen aan een afstudeeropdracht."
De volgende lichting deelnemers kan vanaf juli starten met het AccountViews opleidingsprogramma.