Yahoo presenteerde over het eerste kwartaal van 2008 beter dan verwacht. Maar de resultaten waren niet goed genoeg om de waarde te vermeerden en Microsoft tot een hoger bod te dwingen.
De koers van Yahoo nabeurs was zojuist (6.00 uur onze tijd) met 0,5 procent gedaald tot 28,39 dollar, als reactie op de kwartaalcijfers. Terwijl deze waardering tijdens de handel gisteren vrijwel gelijk bleef hangen rond de 28,50 dollar. Dat blijft aanzienlijk lager dan het oorspronkelijke bod van Microsoft van 31 dollar per aandeel.
Het bod van Microsoft is nu nog 29,90 per aandeel Yahoo waard, dus beleggers geloven niet dat er veel meer zal uitkomen getuige de koersdaling. In een reactie op het resultaat zei Microsoft-baas Steve Ballmer, die op bezoek was bij Microsoft Marokko: "Ik wens Yahoo alle succes toe met haar resultaten, maar die veranderen de waarde van Yahoo voor Microsoft niet."
Zaterdag loopt het ultimatum van drie weken af dat Ballmer heeft neergelegd bij Yahoo om tot een resultaat van onderhandeling te komen. Vrijwel zeker komt het daarna tot een openbaar, vijandig bod. Toch wil Yahoo meer geld per aandeel, zo benadrukte financieel bestuurder Blake Jorgensen tegenover Wall Street Journal: "We zijn niet tegen overname door Microsoft, maar wel tegen een prijs die Yahoo onderwaardeert."
Iets beter dan voorspeld
Het eerste kwartaal 2008 van Yahoo bracht een winst van ruim 540 miljoen dollar tegen ruim 140 miljoen dollar een jaar terug. Per aandeel was dit ook bijna een verviervoudiging: van 10 naar 37 cent.
Echter, die 400 miljoen meer winst kwam geheel van de beursgang van de Chinese dochter Alibaba.com. Zonder dat voordeel zou de winst op 11 cent per aandeel zijn gekomen, terwijl officieel gerekend was met 9 procent per aandeel.
De bruto omzet groeide met 9 procent, tot ruim 1,8 miljard dollar. De netto-omzet, na afdracht van reclamegeld aan websites, kwam op 1,35 miljard dollar, een groei met 14 procent en iets meer dan de 1,32 miljard die analisten verwachtten.
Voorzitter Terry Yang beloofde een ‘aanzienlijk versnelling van de omzetgroei, terugkeer naar de historische hoge winstmarges en verdubbeling van de kasstroom tot 2010’.
Het lopend eerste kwartaal van 2008 zal volgens Yahoo een omzet brengen van een kleine 1,3 tot een kleine 1,4 miljard dollar, wat een groei van 8 tot 17 procent zou betekenen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2007. Yahoo zegt niet al te erg te kampen te hebben van de economische neergang in de VS dar de reclamedollars snel overgaan van traditionele media naar internet, zij het dat online financiële-, reis- en retailreclame daar wel onder leidt.
Internationaal loopt terug
De inkomsten van Yahoo buiten de Verenigde Staten liepen terug van 510 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2007 tot 570 miljoen het afgelopen kwartaal: 11 procent daling. De netto inkomsten uit reclame over de grens stegen met 7 procent volgens Yahoo, maar niet duidelijk is welk deel kwam van valutavoordelen vanwege de zwakke dollar.
De buitenlandse winstdaling van Yahoo bleef beperkt tot 1 procent: van 119 miljoen een jaar terug tot 118 miljoen nu. Echter, kijken we nauwkeurig naar de cijfers dan blijkt de operationele winst internationaal te zijn afgenomen van 76 naar 71 miljoen dollar.
Wel/niet clichématig
Commentaren verschillen nogal. Zo is Cnet negatief over Yahoo. De chefs spraken in de toelichting op de cijfers nauwelijks over hun strategische opties en toonden een gebrek aan mogelijkheden om zich te onderscheiden en meer omzet en winst te behalen.
Cnet vond dat voorzitter Jerry Yang zich behielp met cliché antwoorden en ‘lauwe metaforen’ zoals: "Onze resultaten van dit kwartaal tonen dat we op de juiste weg zijn. We voeren de juiste strategie uit, wan tdie begint vrucht te dragen."
Precies het tegendeeel schrijft New York Times. Na in januari 2008 nog vernietigend te hebben uitgehaald vanwege allerhande voorspelbaar jargon uit de monden van voorzitter Jerry Yang en president Sue Decker om slechte resultaten te verhullen, waren ze volgens NYT nu duidelijk. Weliswaar doet Yahoo het nog steeds een stuk minder dan Google, maar er is tenminste ene heldere eigen strategie.
Meer start- dan bestemmingssite
Die strategie is: veel meer nog de nadruk leggen op Yahoo.com als startpagina met diensten en nieuws worden voor elke internetter en (dus) voor elke adverteerder.
Yahoo is door de overnamepoging van Microsoft gedwongen om scherper de strategie te formuleren volgens NYT. Yahoo.com moet als startsite – meer dan als bestemmingssite – meer gaan om de hoeveelheid keren dat surfers Yahoo bezoeken – bijvoorbeeld voor mail en chat – dan om de verblijfstijd – meer gebonden aan sociale netten.
Qua adverteerders gaat Yahoo meer voor partnerschappen, zoals nu in een samenwerking met Forbes.com en krantentitels dan voor de breedte van alle adverteerders.
Washington Post is het niet eens met de concurrent uit New York: de onderscheidende factor van Yahoo komt niet goed uit de verf.
Nederland en Europa
Een korte opmerking over Yahoo International: "Weg gaan van lage kwaliteit partners. Sterke groei in display reclame." Maar de opbrengsten daalden internationaal van 571 tot 510 miljoen dollar, een opvallende teruggang gezien de dalende dollarkoers.
Maar, ook voor Nederland, zou duidelijk mogen worden of, en zo ja, welke rol Yahoo zich grensoverschrijdend toedicht in het medialandschap. Gaat het Yahoo voornamelijk om het aanbod van een vertaald dienstenportaal, of zet de beter in op originele toevoegende Europese en nationale content dan tot nu toe het geval is? In het kwartaalverslag komt het woord ‘Europa’ niet één keer voor.