TomTom verkocht 2 miljoen navigatiekastjes en boekt inmiddels 32 procent van de omzet in de VS. De totale kwartaalomzet daalde met 11 procent. Dalende verkoopprijzen van persoonlijke navigatie-apparatuur drukken echter de omzet bij TomTom.
De gemiddelde verkoopprijs van een TomTom-navigatiehulpje daalde afgelopen twaalf maanden met 43 procent tot 117 euro. Het Nederlandse bedrijf poogt de dalende verkoopprijs te compenseren door meer apparaten te verkopen. Afgelopen kwartaal waren dat er 2 miljoen, 50 procent meer dan vorig jaar. Over heel 2007 verwacht directievoorzitter Harold Goddijn tussen de 14 en 15 miljoen TomToms af te zetten.
Dat blijkt uit de financiële resultaten over het eerste kwartaal van 2008 die TomTom vanochtend publiceerde.
Beleggers straften de omzetdaling af met een koersdaling van 5 procent. Tegen het einde van de ochtend stond het aandeel op de Amsterdamse beurs op 21,50 euro.
De omzet kwam uit op 264 miljoen euro, versus 296 miljoen een jaar geleden.
De nettowinst zakte van 44 miljoen vorig jaar naar 7 miljoen dit jaar. Een derde van de omzet is nu afkomstig uit de VS. Over heel 2007 lag dat percentage op 21 procent. Goddijn voert zijn groeiplan buiten de Europese markt schijnbaar effectief uit.
500.000 kaartcorrecties per kwartaal
TomTom profileert zich niet enkel als vérkoper van pratende wegwijzers. Het bedrijf zoekt ook de interactie met zijn klanten. Van de ongeveer 17 miljoen circulerende TomToms zijn er 5 miljoen eigenaren die zich via het web als zodanig registreerden.
Geregistreerde gebruikers kunnen op hun TomTom aangeven op welke punten de wegenkaarten niet kloppen. Die correcties worden vervolgens via internet opgestuurd naar TomToms database en daags na correctie verspreid onder de gebruikers. Tussen de zomer van 2007 en de jaarwisseling ontving het bedrijf 1 miljoen correcties. In de drie maanden tot eind maart waren dat er 500.000.
Een kwart van de operationele kosten gaat naar de R&D-afdeling. Deze kostenpost steeg afgelopen jaar met 94 procent tot 20,8 miljoen.
De marketinguitgaven in het eerste kwartaal waren, vergeleken met het jaar ervoor, stabiel op 20,5 miljoen.
TomTom verwacht dat eind dit jaar 50 procent van zijn klanten kan beschikken over HD Traffic. Dat is een betaalde dienst waarmee een automobilist kan zien hoe snel het verkeer op zijn route doorstroomt.
Het bedrijf verwacht eind mei een uitspraak van de Europese Commissie over TomToms beoogde overname van kaartenmaker Tele Atlas.
Bluf van Nokia?
Ondertussen bouwt Nokia door aan zijn productlijn met telefoons die GPS ondersteunen, en route-informatie geven. De Finnen lijken zich te ontpoppen tot een concurrent van TomTom. Nokia beoogt eind dit jaar 100 miljoen toestellen op de markt te hebben met route- en navigatiediensten. In het eerste kwartaal van 2008 gingen er echter nog geen 15 miljoen Nokia’s over de toonbank die geavanceerd genoeg zijn om dit soort diensten te leveren.