Tele2 zag de omzet in een jaar tijd met 49 procent groeien tot 165 miljoen euro. Het aantal klanten dat tv kan kijken via ADSL groeide afgelopen kwartaal met 12.000 immer gestaag tot 237.000.
Dat blijkt uit de cijfers die Tele2 vanochtend in Amsterdam publiceerde. Dit is de laatste keer dat het bedrijf als in Nederland aan de beurs genoteerde organisatie de kwartaalcijfers toont. Per 21 mei 2008 verdwijnt de beursnotering.
Op de consumentenmarkt verdubbelde Tele2 de omzet ruim van 45 miljoen naar 99 miljoen euro. Op de zakelijke markt liep de omzet, ondanks een nieuw CRM-systeem, teurg met 10 procent tot 45 miljoen en de carrier pre select-diensten (CPS; 16XX-nummers) groeide met 40 procent tot 21 miljoen.
De aanzienlijke omzetgroei afgelopen jaar leverde het bedrijf nog geen zwarte cijfers op. Het nettoverlies halveerde in 12 maanden overigens wel ruim, van 29 miljoen tot 11 miljoen euro.
Tele2 bedient 237.000 klanten via zijn ADSL2+-netwerk. Via die technologie is het mogelijk om televisiebeelden uit te zenden, als concurrent met het kabelnetwerk. Tele2 probeerde die markt open te breken door live voetbalbeelden uit te zenden, maar werd niet overweldigd in belangstelling. Afgelopen kwartaal sloten 12.000 nieuwe klanten zich op dat netwerk aan. Hoeveel van hen een tv-abonnement heeft, is niet bekend gemaakt.
In totaal heeft Tele2 335.423 smal- en breedbandklanten, een toename van 9.000, van wie er nog 25.000 op inbelinternet zitten en zo’n 73.000 op gewoon ADSL.
Het aantal mobiele bellers daalde met 7,7 procent tot 522.747 en het aantal vaste (CPS-)bellers daalde afgelopen jaar met 20 procent tot 1,3 miljoen.
De marketinguitgaven lagen in het eerste kwartaal op 11,8 miljoen euro, wat een plus van 4 miljoen ten opzichte van vorig jaar betekent.
Bron foto: dailyinvention (CC)