Printleverancier Konica Minolta introduceert een aantal initiatieven die de relatie met partners meer diepgang moeten geven. Voor resellers zijn er nieuwe mogelijkheden tot klantbinding en komt in mei een nieuw partnerprogramma.
Over de verdere strategie en toekomst sprak CRN Nederland met Paul van Driel, country manager Konica Minolta Nederland, in Nieuwegein. Door de focus te verleggen op drie specifieke kanalen hoopt Konica Minolta zich te onderscheiden en de relatie met vars te verdiepen.
Volgens Van Driel wordt het eerste kanaal, het traditionele it en office kanaal, de focus van meer marketing ondersteuning en business generatie door partnerschap. "Geselecteerde partners kunnen bijvoorbeeld hun klanten helpen 50 procent te besparen op tonergebruik. We kijken samen met de partner naar zijn database en kiezen gericht klanten om te benaderen. Uit naam van de partner sturen we een brief naar eindgebruikers om ze aan te sporen een apparaat een week uit te proberen. Dan sturen we onze eigen engineer die on the spot de machine installeert in het netwerk en tekst en uitleg geeft aan de eindklant. We hebben hier al met verschillende partners successen geboekt, want dit marketingconcept heeft een hoge conversie-rate." Konica Minolta is momenteel met partners dit concept verder aan het uitrollen.
Een tweede kanaal voor Konica Minolta zijn eindgebruikers in verticale markten. De vendor heeft een printing consultant aangenomen, die gaat in samenwerking met de dealer een verticale markt benaderen en ontwikkelen. Die gaat ook leads genereren voor de partners. Dit initiatief is gericht op eindgebruikers vanaf 40 werkplekken.
Van Driel legt uit: "Onze engineer zorgt voor een blauwdruk van de huidige afdruksituatie bij de eindgebruiker. Met die lead gaan we naar resellers en laten hen de oplossing implementeren. Hier zullen we meer in gaan investeren, de eerste resultaten zijn al na vier maanden positief."
Hij vervolgt: "Dit initiatief hebben we geïntroduceerd naar aanleiding van gesprekken met resellers. De machines worden steeds ingewikkelder en zijn niet meer zo eenvoudig om te leren. Ook hebben resellers geen tijd om zich daar erg in te verdiepen."
Een derde kanaal waar Konica Minolta zich actiever gaat inzetten is het grafische en creatieve kanaal. "We hebben iemand aangenomen die de taal spreekt van de Apple en Adobe-resellers. Met de introductie van de laatste A3-machine hebben we een compleet productportfolio voor het grafische en creatieve kanaal waarin deze resellers actief zijn. Het is wezenlijk anders in afdrukkwaliteit. We hebben drie producten duidelijk ontworpen voor die industrie en daar zoeken we ook nieuwe resellers."