Wat betreft merkwaarden werkt u in de ideale branches: Google, Apple en BlackBerry winnaars in de merken top-100.
Om vrolijk te beginnen: de merken top-100 van BrandZ (Millward Brown). We zitten in de goede markt: meest stijgende branche ten opzichte van 2007 is ‘mobiel’ met 35 procent, gevolgd door ’technologie’ met 33 procent, ‘persoonlijke verzorging’ en ‘fast food’ met beide 27 procent en ‘luxury’ met 24 procent. Van de 100 sterkste merken zijn er 28 uit technologie en mobiel.
The top-5 is onveranderd ten opzichte van 2007, met Google, GE, Microsoft, Coca Cola en China Mobile. Google’s merkwaarde steeg veruit het meest van dit vijftal, met 30 procent tot 86 miljard dollar. Op zes staat IBM, op zeven Apple dat McDonald’s, Nokia en Marlboro passeerde in de top-10
Nederland doet louter mee met ING, dat van de 53ste naar de 43ste plek steeg, niet op de laatste plaats dankzij webbank ING direct. ABN-Amro, dat vorig jaar nog op plaats 95 stond, is inmiddels uit de mondiale top 100 verdwenen. In de top-10 van het Europese vasteland staat ING op nummer 9; Nokia, BMW, Louis Vuitton, Porsche en SAP (geen consumentenmerk!) voeren de lijst aan. Engeland krijgt een aparte lijst, aangevoerd door Vodafone, Tesco en bank HSBC.
Nog eentje dan: de technologie top-10: google, Microsoft, IBM, Apple, Nokia, HP, cisco, Oracle, Intel, SAP, Dell, Siemens, Accenture, Blackberry, Canon, Samsung, Yahoo, Motorola, Sony, Adobe. Het is nogal Amerikaans georiënteerd: waar is onze TomTom? Apple’s waarde steeg in deze top-10 het meest: 123 procent. Maar van alle merken groeide volgens BrandZ BlackBerry het meest in waarde: 390 procent. merken met een dalende waarde: Motorola, Yahoo (opvallend) en ook Samsung.