Volgens Hoffmann Bedrijfsrecherche is het een trend: stelen van de baas. Vooral werknemers die al lang bij hetzelfde bedrijf werken, schijnen last te hebben van kleptomanie. De diefstal zou veroorzaakt worden door afgunst en frustratie.
Hoe langer werknemers in dienst zijn, hoe meer ze geneigd zijn te stelen van hun baas. Vooral personeel dat langer dan tien jaar bij een bedrijf werkt, steelt er lustig op los. Dat constateert Hoffmann Bedrijfsrecherche op basis van de jaarstatistieken over 2007. Onderzoek op basis van accountgegevens wijst uit dat 10 procent van de werknemers dagelijks steelt of fraudeert.
Het recherchebureau, dat het afgelopen jaar door ruim duizend organisaties werd ingeschakeld om criminele activiteiten onder personeelsleden op te sporen, spreekt van een trend. De belangrijkste oorzaken voor diefstal en fraude van trouwe werknemers zijn afgunst, het mislopen van promoties en andere frustraties. 'Het gaat niet alleen om personeelsleden die een paar honderd euro achteroverdrukken, soms gaat het om vele miljoenen', zegt directeur Jos Mäkel van het bureau.
Emotioneel
Ruim eenderde van het aantal dieven is tussen de 36 en 45 jaar en 92 procent daarvan is een man. Van alle daders werkt bijna tweederde tussen de zes en dertig jaar voor een organisatie. De cijfers geven een representatief beeld van alle fraudezaken binnen Nederlandse organisaties.
Volgens Mäkel reageren werkgevers reageren vaak erg emotioneel op het criminele gedrag van hun personeelsleden. 'Ze verwachten het domweg niet.'
Enkele duizenden werknemers hebben meegewerkt aan het onderzoek dat 750 bekentenissen opleverde.
Waar is de relatie tussen de manier waarop een werknemer door zijn werkgever behandeld wordt en het “criminele” gedrag? Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet, is de raad die ik werkgevers wil geven.
Ooit van eigen verantwoordelijkheid gehoord? Voor stelen zijn wat mij betreft geen excuses. Als je als medewerker niet goed door je werkgever behandeld wordt, dan kun je daar toch op een andere manier mee omgaan. De raad ‘wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet’ is dus net zo goed van toepassing voor de medewerker.
@Martine
‘Begrip hebben voor’ is iets anders als goedkeuren.
Haal oorzaak en gevolg niet door elkaar.
Wie op een verantwoordelijke manier met zijn personeel omgaat heeft waarschijnlijk minder last van zulke problemen.
Hoffmann preekt natuurlijk vooral voor eigen parochie: al langer is bekend dat de meeste fraude binnen bedrijven gepleegd wordt door het eigen (hogere) management (zie bijvoorbeeld een KPMG studie over dat onderwerp), maar Hoffmann doet niets liever dan werkgevers wijs maken dat ze het eigen personeel moeten (laten) bespioneren. Inkomsten voor Hoffmann.
Overtreden van de (privacy) wetgeving, bespioneren tot in de slaapkamer: als de opdrachtgever betaalt is Hoffmann tot alles bereid, zelfs tot het doorspelen van privacygevoelige organisatie aan criminele organisaties. Zie bijvoorbeeld hier: http://www.freewebs.com/belverbs/media.html