Bedrijven kiezen er niet meer zo snel voor om diensten uit te besteden naar India. De grote Indiase dienstverleners merken dat de winstmarges kleiner worden.
De vraag naar de uitbesteding van ict naar India neemt af. Dat merken de Indiase ict-dienstverleners. Twee grote spelers, Tata Consulting Services en Satyam Computer Services, presenteerden maandag 21 april financiële resultaten waaruit blijkt dat de vraag naar ict-diensten in India minder groot is dan verwacht.
"De verwachte omzet werd niet gehaald en de winst was lager dan verwacht. Maar we verwachten nog altijd te groeien in het volgende financiële jaar", aldus N. Chandrasekar, chief operating officer van Tata Consulting Service. Ook de financiële resultaten van Satayam waren minder goed dan verwacht. "We proberen, door met onze klanten te spreken, te bepalen wat de behoeften zijn. Waarschijnlijk zorgt de kredietcrisis ervoor dat ict-budgetten minder worden. Aan de andere kant zorgt het ook voor kansen voor ons", aldus bestuursvoorzitter B. Ramalinga Raju van de Indiase dienstverlener Satyam.
Druk op de winstmarges
Ook de Indiase dienstverleners Wipro en Infosys verwachten dat de omzet de komende twee kwartalen tegen zal vallen. Dat heeft onder andere te maken met de Amerikaanse kredietcrisis waardoor de winstmarges in India onder druk staan. De personeelskosten worden steeds duurder, terwijl de inkomsten, door de dalende dollar, steeds lager worden.
Wipro probeert de dalende winst tegen te gaan door jong personeel aan te trekken. Het bedrijf denkt dat het goedkoper is studenten aan te trekken en deze op te leiden tot personeel dan het salaris voor ervaren personeel. In 2006/2007 kwam 56 procent van het nieuwe personeel van Wipro net van school. In 2007/2008 is dit percentage opgelopen tot 93 procent.
Cijfers
Tata Consultancy Services boekte in het gebroken boekjaar 2007/2008, eindigend op 31 maart 2008, een omzet van 5.7 miljard dollar. Dat is een toename van 22,4 procent ten opzichte van het vorige boekjaar. De winst na belastingen steeg met 19,3 procent tot 1,25 miljard dollar.
Satyam noteerde in het gebroken boekjaar 2008, eindigend op 31 maart 2008, een omzet van 2,14 miljard dollar. Dat betekent een groei van 46,3 procent ten opzichte van het vorige boekjaar. De nettowinst kwam uit op 417 miljoen dollar, een groei van 39,7 procent. Voor het boekjaar 2009 verwacht Satyam een omzetgroei tussen de 24 en 26 procent.
Hogere managers denken soms nog steeds dat outsourcing naar india een kostenbesparing opgeleverd. Als je het verkeerd doet, kost het je alleen maar geld! De cultuur is het grootste probleem. Ik heb zelf ervaring met infosys, die zijn per uur wel goedkoper maar niet productiever dan een west-europeaan ..
Zolang je een goede projectafbakening hebt en goede controle kan het financieel erg voordelig zijn om te outsourcen naar, o.a. India.
Mensen moeten ook niet zelf dit willen, maar naar een Nederlandse partij stappen die gespecialiseerd is in projectmanagement binnen Nederland naar India. Zo haal je direct heel veel risico’s weg.
Naast dat het financieel voordelig is, mits goed aangepakt, is het gewoon leuk om het te doen; goed voor zowel je persoonlijke ontwikkeling op cultureel vlak als op internationaal zaken doen. Dit laatste zal in de toekomst alleen maar toenemen, als grenzen vervagen.
Alles kost geld als je het verkeerd doet. Op de juiste manier outsourcen naar India zal aanzienlijke besparingen met zich meebrengen en daarnaast kwaliteit en snelheid van ontwikkeling verhogen. Maar goed de juiste partner en lokale aanwezigheid zijn een voorwaarde voor succes.
Uit ervaring binnen verschillende projecten en omgevingen waarin onderhoud is uitbesteed naar India, kan ik melden dat outsourcing naar India naaste lagere uurtarieven – en zoals aangegeven leuke contacten – over het algemeen de volgende zaken oplevert:
1) Verhoging van het benodigde budget van personen die specificaties moeten schrijven, testen etc.
2) Een gigantische ontwikkeling van de communicatieve vaardigheden van de overige medewerkers. Elke comma moet goed geplaatst zijn en elke uitzondering gedetailleerd beschreven anders heeft bijvoorbeeld een opgeleverd programma niets met de intentie te maken.
3) Een verhoging van de doorlooptijd door de extra benodigde spec-tijd en een verhoogd aantal test cycli, dit kan alleen gecompenseerd worden door er zoveel India-ers bij te zetten dat het totale budget minstens even hoog wordt als bij inzet van locale krachten.
4) Een verhoging van de politieke capaciteiten van de medewerkers omdat ze heel nieuwe wegen leren om de schuld bij anderen te leggen.
5) Situaties waarin wordt afgezien van een verbetering omdat het “allemaal te veel moeite gaat kosten”.
Dit heeft uiteraard helemaal niets te maken met de intelligentie van Indiase mensen maar is te wijten aan een volslagen gebrek aan begrip van (westerse) bedrijven en bedrijfsprocessen.
Kortom wat mij betreft alleen gebruik van maken indie er echt geen locale mogelijkheden zijn.
Met het aannemen van meer studenten zullen deze bedrijven zich dus nog meer in de vingers snijden.
Misschien heeft dit niet alleen met de dollar te maken. Maar ook met de kwaliteit van de (software) leveringen die we ontvangen uit India. Zij hebben inderdaad de intelligentie maar hun kwaliteits standaard ligt simpel weg op een ander peil. Voor iedereen die in India geweest is weet waarschijnlijk waarover ik het heb. Niets is klaar, van lampen/borden die scheef zijn opgehangen (met te weinig schroeven) t/m eigen gemaakte vervoersmiddelen.
Kees, zeer goed samengevat! Ik denk dat de eerste projecten die je met Indiase bedrijven doet geen kostenbesparing zullen opleveren door bovengenoemde redenen. Als de lokale partij het gewend is te werken met de Indiase, pas dan kan je kosten besparen.
Als je (veel) kosten kan besparen met outsourcing, dan doe je in je eigen organisatie iets niet goed.
Er wordt alleen over (IT-) kosten gesproken, maar de vergrootte doorlooptijd of het niet doen van verbeteringen, brengen kosten met zich mee voor de business. Over allignment en emotie nog maar niet te spreken. Outsourcing is ooit bedoeld voor kleine (-re) organisatie die niet voldoende capaciteit op de been kunnen brengen/houden.
Wat ik al eerder las kan ik van harte onderschrijven: iedere stap, zowel voorzien als onvoorzien moet tot in den treure gedocumenteerd zijn. Die centrale documentatie wordt als het “brein” van de organisatie gezien, doodeenvoudig omdat het verloop van personeel dermate hoog is dat de ‘expert’ van gisteren al vandaag bij een ander aan de slag kan voor een paar dollar meer, arbeidscontract of niet. Er heerst totaal geen loyaliteit in dat vlak.
Wij vergelijken de situatie af en toe gekscherend met ‘De Borg’ uit StarTrek: Onze centrale knowledgebase is het bewustzijn, en de mensen aldaar zijn de drones… Ze zullen echt niet meer doen dan absoluut is neergeschreven. En als ze al afwijken van dat centrale plan gaat het ook zwaar mis, is mijn ervaring.
Slechts een conclusie, die al sinds de commercie bestaat: ‘Goedkoop is Duurkoop’.
Als SAP technical consultant bij verschillende multinationals kan ik de reacties van Jaap Lelie