ICT-dienstverlener Inter Access introduceert tijdens de beurs Overheid en ICT een oplossing waarmee gemeenten hun elektronische dienstverlening kunnen uitbreiden.
Met het Inter Access Zakenmagazijn krijgen klanten en eigen medewerkers van gemeenten betere informatie en meer inzicht in de status van aanvragen op een kostenefficiënte manier.
Met het Inter Acces Zakenmagazijn speelt de Hilversumse ICT-dienstverlener in op de tendens naar vraaggericht werken binnen gemeentelijke organisaties. Daarbij staat de klant centraal en levert een gemeente geïntegreerde dienstverlening. Deze trend eist van gemeenten dat ze optimaal inzicht hebben in alle lopende en afgedane zaken die door een inwoner of bedrijf zijn geïnitieerd. Het Inter Access Zakenmagazijn zorgt voor dat inzicht door aanvragen, documenten en andere zaken vast te leggen en te ontsluiten. De oplossing fungeert daarbij als tussenlaag (midoffice) tussen de klanten, organisatie en de vele losse backoffice-systemen die een proces ondersteunen.
Vanuit deze centrale functie in het midoffice is het Zakenmagazijn toegankelijk voor de klant, die via het frontoffice of de Persoonlijke Internet Pagina een overzicht kan krijgen van alle lopende en afgeronde zaken. Het grote voordeel is, dat het Zakenmagazijn 24 uur per dag en zeven dagen in de week toegankelijk is, waardoor de continuïteit van de dienstverlening aan burgers en bedrijven sterk verbetert. Ook de medewerkers krijgen via het Zakenmagazijn inzicht in de werkvoorraad en kunnen hiermee relevante documenten inzien en de aanvragen eenvoudig en efficiënt afhandelen.
Ook het management krijgt via het Zakenmagazijn een beter inzicht in de afhandeling van de aanvragen, onder meer door de overzichten met aantallen aanvragen, doorlooptijden, gemiddelde afhandelingstermijnen en overschrijdingen van termijnen. Met deze informatie kan het management trends ontdekken en maatregelen nemen om de efficiëntie van de organisatie te vergroten.
De nieuwe oplossing van Inter Access voldoet volledig aan het Gemeentelijk Functioneel Ontwerp ‘zaken’ (GFO Zaken) en de Nederlandse Overheid Referentie Architectuur (NORA), dat door de belangenorganisaties EGEM en ICTU is vastgesteld. Dit ontwerp beschrijft de manier waarop gemeenten een zaak – bijvoorbeeld een aanvraag voor een bouw- of hinderwetvergunning – moeten vastleggen, bewaken en bewaren. De oplossing past naadloos in iedere gemeentelijke mid-office en is direct aan te sluiten op alle gangbare documentmanagement- en workflowsystemen, waaronder BCT, Circle, Alfresco, COSA en Filenet.
Het Inter Access Zakenmagazijn is onderdeel van de brede en geïntegreerde WebNext Mid-office Suite van Inter Access. Het bedrijf heeft het Zakenmagazijn nu ook als aparte module opgenomen in het portfolio om gemeenten een groeimodel te bieden voor elektronische dienstverlening, waarbij het Zakenmagazijn ook verder kan worden uitgebreid met een Broker voor het berichtenverkeer om zo invulling te geven aan een volledige midoffice.
"Wij zien een sterke vraag van gemeenten naar een oplossing om de aanvragen beter te monitoren. Met Inter Access Zakenmagazijn kunnen gemeenten alle basisinformatie over aanvragen, documenten en producten optimaal beheren en ontsluiten naar burgers en bedrijven", zegt Han Dieperink, lid hoofddirectie van Inter Access. "Dat zorgt niet alleen voor een betere dienstverlening, maar dringt ook de kosten terug doordat gemeenten veel efficiënter kunnen omgaan met hun gegevens en documenten. Deze oplossing heeft zich als onderdeel van onze WebNext-Midoffice Suite ruim in de praktijk bewezen. Meer dan 27 gemeenten maken al geruime tijd gebruik van deze oplossing.
Inter Access demonstreert de oplossing tijdens Overheid en ICT die plaatsvindt van 22 tot en met 24 april in de Jaarbeurs in Utrecht. U vindt Inter Access op standnummer E.066 in Hal 10.