Volgens het nieuwste IDC EMEA Quarterly PC Tracker, onlangs gepubliceerd, gaat het goed met pc-verkopen in EMEA en vervangt de notebook de desktop in de regio.
Het eerste kwartaal van 2008 toont 19 procent groei in pc-verkopen in de regio, volgens het IDC. Vooral de notebook doet het goed in West Europa, centraal oost-Europa, het Midden Oosten en Afrika.
Mobility is de belangrijkste groeifactor in consumenten én zakelijke segmenten, volgens Eszter Morvay, senior research analyst bij IDC’s EMEA PC tracker.
De concurrentie tussen vendoren is aanzienlijk toegenomen, meent ze, vooral Dells entrée in retail heeft daar nieuwe richting aan gegeven. Ook zijn er steeds meer etailers en telco’s die met aantrekkelijke internetbundels een stempel weten te zetten op prijzen en marktvraag. Steeds meer Europese huishoudens hebben meer dan één pc en dat blijft volgens Morvay een trend die doorzet het komende jaar.
In West Europa krimpt de markt voor desktops maar in CEMA vertegenwoordigen desktops nog steeds de helft van de markt en namen de verkopen zelfs nog toe dit kwartaal. Vooral de overheidssector, het mkb en grote ondernemingen zijn daar verantwoordelijk voor.
Steeds meer thuisgebruikers kiezen als hun eerste pc een notebook in plaats van een desktop, volgens het IDC. Vendoren versterken hun focus op de consumentenmarkt door grote retailers en winkelcentra te kiezen voor de afzet. Ook zoeken vendoren nieuwe allianties met distributeuren die internationaal gericht zijn.
"EMEA blijft een enorme groeikans in 2008, terwijl de markt verder commoditiseert. Prijzen dalen, toch liggen er goede kansen als je het gedrag van eindgebruikers goed voor ogen houdt." Zo is er een grote en groeiende geinstalleerde basis van notebooks in de zakelijke markt, die toe is aan vervanging en samenhangende producten kunnen daar ook goed verkocht worden. Verder is de voortdurende uitbreiding van en veranderend gedrag in de consumentenmarkt ook rijp met kansen. Snellere vervanginscyclussen en het kopen van meer dan één pc bijvoorbeeld. Maar ook differentiatie als de markt evolueert naar toenemende segmentatie en gebruiksmodellen.
De makrt kan voordeel trekken uit de uitbreiding van verschillende marktroutes. Vendoren zullen hun kanaalstrategie versterken om te kunnen uitbreiden en winst te blijven maken. De strijd om marktaandeel in de zakelijke makrt zal er hevig aan toe gaan, meent IDC. Voor de consument blijft de retail een sleutelrol vervullen in marktuitbreiding en de acceptatie van nieuwe producten. Toch zullen ook vendoren hun focus uitbreiden naar het etailer-kanaal en telco’s.