Volgens het IDC heeft Dell baat bij zijn indirecte strategie. De vendor sloot het eerste kwartaal van 2008 af met 70 procent groei in verkopen van notebooks aan de West-Europese consument.
Dells marktaandeel is nu 21 procent in EMEA. Dells entrée in het retailkanaal is bemoedigend, meent het IDC. Ook in het zakelijke segment blijft Dell het goed doen.
IDC in zijn nieuwste pc-tracker toont aan dat pc-verkopen in de EMEA regio flink zijn gegroeid, vooral notebooks zijn daar verantwoordelijk voor. In het eerste kwartaal van 2008 komt ook naar voren hoe de marktposities van pc-vendoren zich ontwikkelen. Opvallend is, naast Dells succes, dat Fujitsu Siemens van de top 5 vendoren de laagste groei heeft getoond. Volgens het IDC doet Fujitsu Siemens het vooral in Duitsland goed. De consument blijft een uitdaging voor deze vendor, temidden van hevige concurrentie van andere notebook-vendors.
De top vijf pc-vendoren volgens IDC’s marktgegevens van het eerste kwartaal 2008 zijn, in die volgorde: HP met 20.7 procent marktaandeel (gestegen van 19.1 procent in het eerste kwartaal 2007), Acer 15.4 procent (2007: 11.8 procent), Dell 12 procent (2007: 11.7 procent), Fujitsu Siemens 6.6 procent (gedaald van 7.2 procent in 2007) en Toshiba 5.8 procent (gestegen van 5 procent in 2007).
Toshiba verstevigde zijn vijfde plek in de EMEA-lijst en wist 80 procent groei te bewerkstelligen in de CEMA-regio.
Lenovo, op de zesde plek, deed het goed in de commerciële sector en wist zijn leveringen met 30 procent toe te nemen. Vooral vanwege de groei in de notebookmarkt wisten Asus en Sony mooie verkoopcijfers te behalen en aandeel te winnen in de regio, aldus het IDC.