Op 22 april 2008 werd voor het eerst in de geschiedenis in de Nederlandse ict-sector gestaakt. Vanuit veel vestigingen van dienstverlener Atos Origin kwamen medewerkers naar het hoofdkantoor in Utrecht om hun onvrede over de vastgelopen cao-onderhandelingen te tonen.
De vakbonden FNV Bondgenoten, Qlix-IT en Dienstenbond CNV roepen het personeel van Atos Origin op om het werk neer te leggen en naar het hoofdkantoor van de dienstverlener te komen. Het is de allereerste keer in de Nederlandse geschiedenis dat ict'ers echt een hele werkdag staken. Sinds eind 2007 heerst een cao-conflict tussen bestuur en de vakbonden.
Naar verwachting zal ook personeel dat is gedetacheerd bij klanten meedoen aan de staking. Vanuit het hele land is vervoer geregeld. Op de actiesite van de bonden is te lezen dat het daarbij niet uitmaakt waar de medewerkers wonen, ‘in Zeeland, Zuid-Limburg of op Ameland'.
Volwaardig en volwassen
Van 11.30u tot 14.30u organiseren de drie vakbonden op het terrein van het hoofdkantoor ‘swingende muziek, koffie van leuke dames, een snackwagen voor de hongerige Atos Origin medewerkers en uiteraard sprekers.' Op de actiesite schrijven de bonden dat ze hopen op een dag waar de werkgever niet zomaar aan voorbij kan gaan, die indruk maakt en die de medewerkers een volwaardige en volwassen cao oplevert.
De staking is voorafgegaan door ludieke acties bij enkele vestigingen in het land en een korte werkonderbreking in Groningen en Eindhoven. Bovendien organiseerden de bonden vorige week een fakkeltocht langs enkele grote klantenorganisaties, met een knipoog naar de ronde van de vlam van de Olympische Spelen. Atos Origin is sponsor van de Spelen.
Lange weg naar climax
Atos Origin is een van de weinige ict-dienstverleners met een eigen collectieve arbeidsovereenkomst. Volgens de vakbonden is de huidige patstelling tussen enerzijds de automatiseerder en anderzijds de bonden en de centrale ondernemingsraad (COR), uniek voor Nederland. Hoe kon het zover komen?
In september 2007 vond het eerste overleg tussen de drie partijen plaats. Dit resulteerde in november 2007 in een eerste loonsbod van Atos Origin: werknemers zouden een gemiddelde loonsverhoging krijgen van 4,5 procent, een minimale verhoging van 2 procent en een pakket secundaire arbeidsvoorwaarden zoals flexibilisering van arbeidsvoorwaarden en lease-budgetten.
90 procent van de vakbondsleden stemde tegen dit bod en dus gingen de bonden en de COR er niet mee akkoord. Zij eisen een structurele vaste loonsverhoging van 3,5 procent voor alle medewerkers met een beoordeling 'Goed'. Ook willen ze dat in de cao zowel primaire als secundaire arbeidsvoorwaarden worden vastgelegd en dat het huidige beloningssysteem onder de loep wordt genomen. Daarop brak het bestuur van Atos Origin de onderhandelingen af.
De automatiseerder wilde begin maart, na een 'voorultimatum' van de bonden, weer om de tafel onder de voorwaarde dat er niet meer over de salarissen wordt onderhandeld. Hierop stelden de bonden een definitief ultimatum dat dinsdag 25 maart verstreek. De COR had toen al besloten zich meer op de achtergrond te houden.
Vrijdag 21 maart riep de werkgever in een brief de bonden op om de onderhandelingen te hervatten, maar opnieuw onder voorwaarde dat salarissen buiten de gesprekken bleven. Dinsdag 25 maart schoven de bonden deze handreiking terzijde en volgden eind maart en begin april de eerste ludieke acties in Groningen, Eindhoven, Arnhem, Rijswijk en Utrecht.
9 en 10 april werd het werk anderhalf uur stilgelegd in de vestigingen van Groningen en Eindhoven. 17 april vond bovendien een symbolische fakkeltocht plaats langs enkele belangrijke klantorganisaties van de Olympische ict-sponsor. Op 22 april bereikte de acties hun voorlopige climax met een bedrijfsbrede staking waarvoor medewerkers vanuit het hele land naar het hoofdkantoor in Utrecht afreisden.
Vanuit het outsourcingspanel ben ik benieuwd wat de gevolgen zijn voor de outsourcingsdienstverlening die vanuit Atos Origin wordt geleverd. Organisaties hebben hun ICT geoutsourced naar Atos Origin en worden nu tegen wil en dank geconfronteerd met een staking bij de outsourcer. De dienstverlener zal uiteraard aangeven dat de continuiteit van de dienstverlening niet in gevaar is. Maar is dit werkelijk het geval? Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit toch merkbaar moet zijn in de continuiteit van de dienstverlening. Dit is inherent aan onrust binnen organisaties, dus ook bij outsourcers. De vraag is hoe een klant zich tegen dit soort zaken kan ‘wapenen’. Je bent er niet alleen middels een SLA en een boete. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
hee, gefeliciteerd met de fraaie nieuwe site! groeten uut Grunn
Atos Origin, een bedrijf met naar eigen zeggen een duidelijke groeistrategie, wil het dus zo ver laten komen: stakende ICT’ers!!
Die medewerkers worden intern bestookt met wervingscampagnes met bonus zus en reisjes zo, terwijl (extern) het CAO-conflict steeds breder in beeld komt.
He Rob Pols, goed bezig hoor!!
Leuk dat Cees Berrens zich zorgen maakt over de bedrijven die hun ICT hebben geoutsourced. Hadden ze hun ICT maar niet moeten outsourcen. Hoe denk je dat de medewerkers die gedwongen geoutsourced zijn zich voelen. Met de outsourcers hoef je geen medelijden te hebben wel met de geoutsourceden!!!
Ach ja, Er stonden 4 bussen voor de deur. Dus maximaal 160 stakers uit Groningen (van de 1600 medewerkers aldaar). Volgens de vakbonden zal het allemaal wel geweldig succesvol zijn geweest.
Ik geloof alleen niet dat er maar 1 klant iets zal merken van de staking en Atos Origin hoeft 1 dagje salaris niet uit te betalen.
@marcus: Het bedrijf heeft een groeistrategie (of die nu echt zo duidelijk is, weet ik ook niet) Alleen willen niet alle medewerkers meegroeien. Er zit hier nog veel mensen met ‘groen bloed’.
@DiRadical: Je kop in het zand steken en dan denken dat je groeit. Atos is een mengelmoes van alle kleuren bloed, als je dat nog niet begrepen had. Straks wel je hand ophouden als deze actie resultaat opleverd zeker.
En het was droef, heel droef …
Maar de grootste DOMHEID van ’t bestuur is dat ICT een dienstentak is, diensten voer je uit met mensen. Kortom wil je groeien dan heb je juist mensen nodig.
Enfin, ICT-bedrijven die denken over inkrimpen, beseffen niet dat ontevreden goede werknemers vaak zelf al wel weggaan, en elders betere banen vinden.
Wat dergelijke bedrijven meestal overhouden zijn niet bepaald de doorzetters, maar mensen met prachtige CAO’s veel vrije dagen en een veel te hoog loon, die te weinig presteren.
Wat nodig is, is goed management om deze dure mensen beter te laten presteren; en daarmee kan je bedrijf dan enorm groeien.
Praktijk in de ICT is echter dat de Top niet weet wat de voeten doen, men ziet wel de geldstromen, maar niet de mens, en in een dienstensector doe je het uiteindelijk met mensen. Mensen maken er geld.
Reorganisaties kosten er geld, want zelden heeft de top door hoe de voeten werken.
Tegen deze concurenten / collega’s zou ik zeggen
Ga allen actief elders op zoek want de markt trekt aan.
Je zult echt geen maand werkeloos zijn.
(mits je wil werken)
Enfin, mijn nieuwe baan bevalt mij prima …
Het is ongelooflijk hoeveel aandacht dit wel niet krijgt. Atos Origin is juist erg goed bezig, maar dit wordt door dit gedoe helemaal in een ander daglicht gezet. De bonden proberen over de rug van de medewerkers hun positie te verstevigen in de ICT. Waarom niet bij Getronics? Daar nog steeds geen CAO en de huidige voorstellen zijn een stuk slechter (en lagere verhoging!) dan bij Atos Origin. Waarom niet bij Locica, oh ja, daar moeten er meer dan 1000 uit door een reorganisatie … Ach, het gras is…
Het gras, schade, slechte bonden…. allemaal flauwekul. De bonden doen goed werk. Als Pols niet inschikt gooien we de boel een week plat. De medewerkers zijn vet pissig op een werkgever die veel belooft maar weinig nakomt. Ze beloven transparantie, maar doen alleen maar geheimzinnig en schimmig.
Verder geeft het nog steeds geen pas om mensen met een beoordeling 4 zo te schofferen. Met een paar kleine aanpassingen had dit allemaal voorkomen kunnen worden. Gewoon dom gehandeld dus door HRM.