IBM breidt zijn Vertical Industry Program uit en voegt er een grotere verscheidenheid platformen aan toe, volgens het Amerikaanse Channel Insider. Hiermee wil IBM vars en isv’s met elkaar in contact brengen zodat ze gezamenlijk specifieke verticale oplossingen voor met name het mkb kunnen ontwikkelen en vermarkten.
IBM gebruikt zijn Vertical Industry Program (VIP) om vars en isv’s ertoe te bewegen gezamenlijk volledige oplossingen te bieden met IBM’s servers, blades en storage-platformen, gericht op specifieke marktsegmenten in het mkb.
Voorheen was alleen IBM’s System i in het VIP opgenomen. Met de uitbreiding geeft IBM aan dat het serieus zijn afzetmarkt wil verbreden.
Vars en isv’s kunnen nu ook al oplossingen samenstellen gebaseerd op IBM Power Systems. Binnenkort komen IBM BladeCenter en IBM System Storage daarbij.
Boven verwachting
Volgens Mark Shearer, vice president marketing IBM Business Systems, werd het nieuwe VIP in 15 landen getest en deed het ver boven IBM’s verwachting. In de eerste 14 maanden bracht VIP 500 miljoen dollar binnen en ontwikkelden partners applicaties voor 160 verticale marktsegmenten. In Nederland is onder andere Infor tot het programma toegetreden en zijn ook andere partners er actief mee. VIP werd in sterk uiteenlopende segmenten getest, van een meubelfabrikant in North Carolina naar een lokale bank in Europa. Shearer is ervan overtuigd dat IBM en zijn concurrenten tot nu toe nog veel kansen hebben laten liggen in de grote verscheidenheid aan verticale segmenten binnen het mkb.
Shearer licht toe: "Kleine en middelgrote bedrijven vormen vaak flexibele werkomgevingen met weinig of geen ict-personeel en beperkte resources. IBM biedt zijn klanten in het midden- en kleinbedrijf vanaf vandaag een compleet systeem dat makkelijk kan worden beheerd en beveiligd, hoog scoort op betrouwbaarheid, en is voorzien van ingebouwde virusresistentie en technologie voor database-, opslag- en systeembeheer. Met IBM System i Express bijvoorbeeld [een onderdeel van VIP, red.] kunnen kleine tot middelgrote bedrijven al hun bedrijfskritieke taken effectief beheren en zich volledig richten op de ontwikkeling van hun bedrijf in de wetenschap dat de infrastructuur met de organisatie kan meegroeien."
Volgens Shearer heeft het programma IBM miljoenen gekost, sinds de introductie in januari 2007. IBM gaat met plaatselijke advertentiecampagnes en het genereren van leads de marktvraag verder stimuleren voor partners.
Channel Insider vroeg Patrick Lawton, CEO van het Amerikaanse VAR DU 360, om zijn mening over het programma. Lawton ziet dat ict-dienstverleners niet alles zelf meer kunnen doen. Ict-oplossingen zijn complex geworden en kunnen het best via samenwerkende partners ontwikkeld worden voor de eindklant. Verder ziet hij dat een verticale focus it-dienstverleners kan helpen zich sneller te specialiseren. "Hoe meer tijd je besteed in een gekozen specialisatie, des te deskundiger je wordt en dus waardevoller voor de eindklant", vindt Lawton.
Bron: Channel Insider