Vier lange en intensieve dagen zijn de deelnemers aan de handelsreis naar Californië blootgesteld aan het fenomeen Silicon Valley en iedereen voelt zich uitgeput door het bezoek. Rob Howe in ieder geval wel, schrijft hij in zijn laatste blogbijdrage.
Het overlevingskamp voor ondernemers is voorbij. Vier lange en intensieve dagen zijn we blootgesteld aan het fenomeen Silicon Valley en ik denk dat iedereen zich uitgeput voelt door het bezoek, ik in ieder geval wel. Het is onmogelijk om zelfs maar te proberen de ervaringen te delen in een blog van 500 woorden. Een paar uur van uw tijd bij een paar biertjes om mijn persoonlijke indrukken over te brengen en het grotere geheel te omschrijven, komt dichter in de buurt. Toch kan ik wel een paar dingen over het grotere geheel zeggen.
Eerst het goede nieuws: zo ongeveer iedereen in onze groep heeft deze week de heetste vuren doorstaan en dus kunnen we concluderen dat Nederland ondernemers voortbrengt met in potentie veelbelovende ideeën. Ideeën die het goed zouden kunnen doen in de VS, zo niet op wereldniveau. Ik ben er ook van overtuigd dat iedereen in de groep heeft geprofiteerd van de ervaring, of het nu tot concrete resultaten heeft geleid of niet. Voor sommige was het een bevestiging van wat men al wist en misschien heeft het de ideeën wat aangescherpt, net als de perceptie van wat hen te doen staat. Anderen hebben uit de reis geleerd wat het betekent om te overwegen extern geld in te brengen of een product in de VS te lanceren. Ik vermoed dat sommigen hun ideeën drastisch zullen moeten bijstellen.
Criteria
En dan het slechte nieuws. Een zeer ervaren ondernemer die ons werd voorgesteld, kreeg van ons de vraag wat de top drie criteria zijn voor een succesvolle hightech startup. Zijn antwoord was (in omgekeerde volgorde):
3) Een ondersteunende infrastructuur van advocaten, accountants, marketingmensen, et cetera, die kunnen worden ingeschakeld bij opstartproblemen en -uitdagingen.
2) De beschikbaarheid van investeringskapitaal, ‘angel' dan wel ‘venture', dat zorgt voor de benodigde brandstof, financiële expertise en een netwerk voor startups.
1) De aanwezigheid van generaties mensen die op topposities hebben gezeten; die technologie-startups hebben geleid; die geld hebben verdiend, verloren en weer verdiend; die zware beslissingen hebben moeten nemen en zware onderhandelingen hebben gevoerd.
Het is duidelijk dat zijn antwoord vooral gaat over netwerken en dat is misschien wel een van de dingen die Silicon Valley het best karakteriseren: het is één groot netwerk, waarin alle spelers ongekende ervaring hebben en waarin iedereen elkaar kent. Hoe vaak hebben we bijvoorbeeld niet gehoord dat een advocaat of andere technologieleek als leverancier naar een toppositie bij een bedrijf is overgestoken en succesvol is, puur omdat hij heeft gezien hoe het werkt en hoe je de dingen aanpakt.
Niet in Nederland
Het slechte nieuws is dat we niets van dit alles in Nederland hebben. Onze advocaten en marketingmensen, et cetera, hebben geen benul van de keiharde ‘first time right'-principes waarmee wij startups te maken hebben. Er is gebrek aan investeringskapitaal en aan mensen die weten wat je ermee moet doen. En we hebben geen cultuur van generaties van succesvolle topmensen. En, misschien nog wel het ergste, we beschikken niet over een netwerk dat de expertise die we wél hebben, met elkaar kan verbinden. We hebben nog een lange weg te gaan voor we een hightech startup-cultuur hebben die zich kan meten met de grote jongens.
Als u mijn eerste bijdrage hebt gelezen, vraagt u zich misschien af of ik het gevoel heb dat mijn verhaal de Valley-ervaring heeft overleefd. Het antwoord is dat ik het flink het moeten aanpassen en dat ik het ook verder zal moeten verfijnen en versimpelen. Maar ja, ik denk wel dat datgene waarvoor we staan uiteindelijk potentie heeft in de VS, dan wel de wereld. Maar tegelijkertijd zijn we nog niet klaar voor de VS, en ik zou ook niet ergens anders een poging durven wagen zonder een min of meer stabiele positie.
Mijn dank gaat uit naar de mensen van de Handelsroute, Sandra en Hessel, die voor ons een onvergetelijke ervaring hebben samengesteld. Ze hebben de deur naar de VS voor ons opengebroken, maar de rest is nu aan ons. En mijn dank aan u, de lezer, voor het kennisnemen van mijn nutteloze overpeinzingen.
Robert Howe
Naam: Robert Howe
Leeftijd: 46
Bedrijf: Verum
Functie: CEO
Is mee met de handelsreis, omdat: Het tekort aan vaardige software engineers met ervaring is een potentiele dreiging is voor de (snelle) groei van Verum. Een alternatief is het opzetten van een ontwikkelingscentrum elders. De lage dollar ten opzicht van de euro en de lage culturele en taalbarriere betekent dat de Verenigde Staten misschien een interessante lokatie om een ontwikkelingscentrum op te zetten. Een van de redenen voor mijn trip naar de Verenigde Staten is om een idee te krijgen van de mogelijkheden aan de Amerikaanse westkust.
Ten tweede ben ik geïnteresseerd in het ontmoeten van potentiële partners en klanten. Als je kijkt naar de situatie van Verum op dit moment, dan is het ontmoeten van partners misschien wel interessanter dan het ontmoeten van klanten.
Verwachtingen: Ik hoop een goed beeld te krijgen van de markt in de Verenigde Staten en wat de kosten zijn van het opzetten van een ontwikkelingscentrum daar. Verder wil ik praten met potentiële partners en klanten over een vraag naar de producten van Verum. (En als er kans is om te gaan vliegen. Ik ben piloot)
We zijn met M4N (affiliate marketing netwerk of wel performance based marketing) mee gegaan om de US markt te verkennen en dit heeft zeker wat opgeleverd. Het is wel zo als je iets doet moet je het goed doen. De US heeft 20 keer zo veel potentiele klanten die je in 1 keer kan bereiken. Veel goede contacten uit de nederlandse ICT-markt opgedaan wat erg waardevol is. Als je kunt moet je zeker proberen om te gaan maar breid voor wat je er mee wilt bereiken.
Klaas Joosten