Bij vijftien procent van de Belgische ict-managers is het afgelopen jaar een ict-project afgebroken. In grote ondernemingen gebeurde dit zelfs vaker, blijkt uit recent onderzoek.
Een op de zes Belgische ict-managers geeft toe dat de afgelopen twaalf maanden een ict-project is mislukt of stopgezet. Het aantal loopt bij grote ondernemingen met meer dan vijfhonderd werknemers op tot ruim 21 procent. Dat blijkt uit een recente enquête van het Belgische DataNews onder driehonderd ict-verantwoordelijken.
"Dat zoveel ict-projecten worden stopgezet of mislukken, verbaast me niets", vertelt managing partner Stef Knaepkens van Kite Consultants. "Er worden veel projecten gestart op basis van een aantal vooronderstellingen van business en technologie. Als blijkt dat die tijdens de implementatie niet meer kloppen, kan je het project stopzetten, of alsnog doorzetten. Maar het vraagt wel moed om er een einde aan te maken." Eerdere onderzoeken wijzen erop dat 80 procent van de ict-projecten niet oplevert waar ze oorspronkelijk voor bedoeld waren.
Vage projectdefinitie
Slechte communicatie ligt vaak aan de basis van het falen van ict-projecten. "Dikwijls wordt uitgegaan van een te vage projectdefinitie. De 'business' is niet in staat om op een duidelijke manier vast te leggen wat het precies wil", meent Knaepkens. Vooral in industriële bedrijven wijst bijna een op de twee ict-managers op een gebrekkige communicatie en budgettaire problemen.
Nogal wat ict-projecten hebben tegenwoordig een looptijd van twee tot drie jaar. "Negen maanden is ideaal voor een project. Zolang kan een mens wachten. Duurt het langer, dan zijn vaak de betrokken medewerkers vertrokken of wordt het project opgedeeld." Ook de business zelf kan tijdens de implementatie grondig veranderen. Bij middelgrote ondernemingen tot vijfhonderd werknemers, geeft een op de zes aan dat er geen behoefte meer was aan het specifieke ict-project.