Het is weer zover. De driedaagse Overheid ICT beurs (22-24 april) komt eraan en dat zullen we weten ook. Lees de vakbladen en de specials en je bent in één week helemaal bijgelezen over waar de e-overheid ook alweer voor staat en wat de belangrijkste topics zijn voor 2008 en opeenvolgende jaren.
Waar gaat het over? Een betere en snellere dienstverlening en communicatie tussen de overheid en de burger. Allemaal te vinden in overheids(ICTU)initiatieven met vooruit geschoven projecten als Mijn Overheid (voorheen de PIP), Overheid heeft Antwoord (voorheen het klantcontactcentrum) en natuurlijk niet te vergeten de gemeenschappelijke ontsluiting van de basisregistraties. Kortom, de superlatieven, vergezichten en programma's echoën rond in de maand april. En als we ons realiseren dat het internet qua ontwikkeling te vergelijken is met de auto-industrie uit de jaren vijftig, dan staat ons nog wat te wachten! Dus bestuurders die zich vandaag de dag nog geen goed beeld hebben gevormd van de e-ontwikkelingen, gaan zware tijden tegemoet. En bestuurders die wel e-minded zijn moeten keuzes maken over het tempo waarin dat moet gebeuren en vooral hoe je de techniek volgorderlijk aan elkaar ‘knoopt'.
Kritiek is er ook in het rapport ‘Het uur van de waarheid' van de commissie Postma/Wallage. Deze heren pleiten voor een nationaal urgentie programma (NUR) met een infrastructuur waarop generieke initiatieven van overheden moeten aansluiten.
Wie ben ik om al deze initiatieven en rapporten van deskundigen tegen te spreken? Niet dus. Als burger ben ik namelijk ook voorstander van een betere en transparantere overheid.
Maar als voorzitter van Cascadis, de landelijke beroepsvereniging van webprofessionals in de publieke sector, irriteert het me al jaren mateloos dat programma's en vergezichten op de e-overheid wél moeten worden uitgevoerd door duizenden mensen op de werkplek waarvan een groot deel niet eens een behoorlijke functiebeschrijving heeft, laat staan een beloning die in verhouding staat tot de werkzaamheden. Hoe kun je de voortgang van overheidsorganisaties meten, ranken en benchmarken als de uitgangspunten (opleiding, functie en personeelsbeleid) niet hetzelfde zijn? Vraag aan een willekeurige ceo van een beursgenoteerde onderneming wat zijn belangrijkste ‘asset' is en tien tegen één zal hij mijn personeel antwoorden. ‘Quid pro quo'.
Het is een onopvallend berichtje in het spervuur aan nieuws over de e-overheid in april, maar Cascadis start deze maand de Commissie Functie(referentie) profielen voor webprofessionals in de publieke sector. ‘Da's geen technische maar een menselijke operatie'. En in het kader van de opdracht e-overheid, misschien wel de belangrijkste bouwsteen van de gehele e-overheid!
Meer weten? Lees het Plan van Aanpak: http://www.cascadis.nl/Docs/artikelen_cascadis/commissie_functieprofielen.pdf
Ron Zwetsloot
Voorzitter Cascadis
www.cascadis.nl
Een duidelijke en heldere functieomschrijving met bijbehorende beloning zal m.i. steeds meer van belang blijken. Gezien de voorziene personeelstekorten /vergrijzing zullen werkgevers meer en meer hun best moeten doen om personeel te behouden en aan te trekken.
En dan heb je eindelijk goed ‘ingeschoten’ managers en dan zijn er nog die collega’s die met hand en tand hun eilandje verdedigen en die daardoor vertragend werken. Diplomatiek laveervermogen, een gedegen lange termijnstrategie en een zeer lange adem zijn de aspecten die mijns inziens in geen enkel “Webprofessional in de publieke sector”-functieprofiel mogen ontbreken.