Hieronder vind je allerlei tips op het gebied van Internet. Heb je ook tips? Stuur dan een e-mail met toelichting naar lezers@computable.nl.
Zorg dat uw website bereikbaar is
Flora Wong
e-Marketing consultant
Eperium
"Zorg dat de juiste doelgroep naar uw website aangetrokken wordt. Aangezien 90% van de internetgebruikers een zoekmachine gebruikt om producten of informatie te zoeken is het verstandig om in zoekmachineoptimalisatie te investeren. Focus daar echter niet alleen op. Wees creatief: ga uit van uw eigen kracht. Als lokale winkel kunt u ook met traditionele middelen effect sorteren in advertenties in bladen, folders, direct mail. Verkoopt u producten die door meerdere webwinkels worden verkocht? Maak dan ook gebruik van vergelijkingssites. En kijk vooral naar uw doelgroep: waar komen die vandaan en hoe willen die benaderd worden? Probeer een unieke toegevoegde waarde te bieden."
Verleid uw doelgroep en bind uw klant
- Flora Wong
e-Marketing consultant
Eperium
"Succesvol verleiden van de klant (conversie) is van vele factoren afhankelijk: Interactie design, usability, shopping experience, aantrekkelijke promoties, duidelijke checkout en relevante content dragen allemaal bij tot het verhogen van de conversie.
Ook in de online wereld geldt: Maak waar wat u belooft. Handel orders snel af, zorg dat de klant u weet te vinden, dat hij de orderstatus kan volgen, dat hij weet waar hij terecht kan met zijn retouren.
Een klant die zich speciaal voelt, zal eerder geneigd zijn om terug te komen en bij u te kopen. Maak daarom een onderverdeling van uw klanten in groepen en geef bepaalde groepen privileges. Gebruik e-mailnieuwsbrieven om uw klant op de hoogte te houden en gerichte acties te sturen."
Meten = weten
Flora Wong
e-Marketing consultant
Eperium
"Uiteraard wilt u controle over uw webwinkel hebben. Door uw webwinkel op juiste meetindicatoren te meten, krijgt u inzicht in uw webwinkel en weet u welke actie u moet uitvoeren als veranderingen in het verkeer en gedrag in uw webwinkel optreden. Enerzijds gaat het om webstatistieken, anderzijds gaat het om informatie over transacties.
Naast het continue monitoren van uw webwinkel, is het verstandig om bijvoorbeeld nieuwe acties of functionaliteiten te testen en te meten. Een beproefde methode is twee verschillende aanbiedingen op uw site te plaatsen en te kijken welke het beste aanslaat. Zo heeft u maximale controle over uw website en weet u telkens hoe u uw webwinkel verder kunt optimaliseren."