Offshoring: een veelbesproken onderwerp in de Europese bestuurskamer. Maar tot het sluiten van grootschalige contracten leidt dit nog niet. Dit concludeert Forrester Research na recent onderzoek.
Uit het rapport 'Offshoring strategies for continental European firms' van Forrester Research blijkt offshoring nog lang geen dagelijkse praktijk voor veel pan-Europese ondernemers die veelal op hun thuiscontinent opereren. Hoewel een aantal landen op het Europese continent voorop lopen – Nederland, Duitsland, Frankrijk en Scandinavië – blijft het aantal directiebesluiten en grote contracten achter. Volgens Forrester-onderzoeker Sudin Apte praten bestuurders wel over de mogelijkheden van offshoring, maar zijn ze nog niet overtuigd van de voordelen ervan voor hun bedrijfsprocessen.
Struikelblokken
Apte noemt in het onderzoek een aantal barrières. Zo hebben Europese ict-dienstverleners, met uitzondering van Capgemini, te weinig offshorecapaciteiten in India opgebouwd, terwijl Indiase offshorespecialisten nog steeds te kleinschalig opereren in Europa. Europese bedrijven willen met een partner in zee die zowel offshore-expertise kan aanbieden als kennis van de regionale markten in huis heeft. Daarnaast ontbreekt bij opdrachtgevers vaak een duidelijke visie op offshoring en stuiten bestuursleden op weerstand bij commerciële afdelingen en de ict-afdeling.
Rammelende inkoop
Verder uit de Forrester-vorser kritiek op het inkoopbeleid van Europese bedrijven. Dat is vaak gefragmenteerd in plaats van een centraal inkoopproces. Ook zijn aanbestedingen in vergelijking met de Verenigde Staten en Groot-Brittannië complexer van opzet. Volgens Apte is verder het Engelse taalgebruik te ingewikkeld (veel jargon) en zeker voor Indiase bedrijven moeilijk te volgen, met alle misverstanden vandien. Bovendien blijkt het voor Indiase en Europese bedrijven lastig om in Europese landen op het continent (uitzondering: Duitsland) werkvergunningen te regelen voor Indiase werknemers.
Voor meer info: http://www.forrester.com/Research/Document/Excerpt/0,7211,45689,00.html
Als SOA manager in de retail kan ik dit verhaal wel waarderen, mijn ervaringen met Nederlandse IT bedrijven met hun zogenaamde off shore componenten is dat ze uiteindelijk allemaal weer terug vallen op uurtje Factuurtje! Zat vanmorgen net het verhaal te lezen van IT detacheerder Foxmar die zijn SAP ” specialisten” een verdubbeling aan Salaris biedt vanwege de zogenaamde schaartste, wat een bull shit zeg!
Recentelijk ervaring opgedaan met het Indiase Tata, zij begrijpen niet wat ik uiteindelijk wil bereiken en denken alleen aan MEGA contracten, maar wie kan mij aan een echte Off Shore organisatie helpen die ook mijn kleinere projecten wil hebben?