De maximale toegestane hoeveelheid blootstelling aan elektromagnetische straling (zoals gsm, umts, dect en wifi) moet teruggebracht worden tot 0,6 volt per meter voor buiten en 0,06 per meter voor binnen. Dat vindt de BioInitiative Working Group.
Alex Swinkels van het Nationaal Platform Stralingsrisico's (NPS) heeft woensdag aan voorzitter Rombouts van het Kennisplatform Elektromagnetische Velden en Gezondheid een rapport aangeboden waarin wordt gepleit voor het terugbrengen van de maximaal toegestane hoeveelheid blootstelling aan elektromagnetische straling (zoals gsm, umts, dect en wifi).
Swinkels bood het BioInitiative rapport, waarin deze aanbevelingen worden gedaan, aan op verzoek van de BioInitiative Working Group, een samenwerkingsverband van veertien wetenschappers die willen waarschuwen voor de gevolgen van elektromagnetische straling op de gezondheid. Het BioInitiative rapport zal in totaal aan 60 regeringen of commissies wereldwijd overgedragen worden. Het wetenschappelijk forum van de commissie EMV gaat het rapport analyseren.
De maximaal toegestane hoeveelheid blootstelling aan elektromagnetische straling moet volgens de BioInitiative Working Group teruggebracht worden tot 0,6 volt per meter voor buiten en 0,06 per meter voor binnen. Momenteel is de blootstellingslimiet in Nederland 61 volt per meter. Verder wordt aangeraden aan om geen zenders meer te plaatsen op of in de buurt van scholen, ziekenhuizen en grote appartementsgebouwen.
DNA-beschadigingen
Volgens de BioInitiative Working Group zijn er substantiële bewijzen dat elektromagnetische straling leidt tot allergische en ontstekingsreacties, veranderingen in het immuunsysteem en beschadiging van het DNA. Verder zijn er volgens de onderzoeksgroep ernstige aanwijzingen dat dit op lange termijn kan resulteren in DNA-beschadigingen en kankers, permanente celstress en vroegtijdige veroudering en wijzigingen in de hersenfuncties (zoals geheugenverlies, vertraagd leren, hoofdpijn, oververmoeidheid en slaapstoornissen). Daarnaast wijst het samenwerkingsverband erop dat de schadelijke effecten van allerlei vormen van elektromagnetische straling (gsm-masten, umts-masten, gsm's, Wi-Fi, WiMax, DECT-telefoons, draadloze toestellen, hot spots) bij elkaar opgeteld moeten worden.
Reactie van MoNet (Mobiele Netwerkoperators Nederland): "De huidige blootstellingslimieten zijn gebaseerd op uitgebreid wetenschappelijk onderzoek door internationaal erkende instanties. De normen zijn onder toezicht van de Wereldgezondheidsorganisatie opgesteld. De mobiele netwerkoperators houden zich met hun zendapparatuur strikt aan deze internationaal vastgestelde normen. Zij blijven daar in de praktijk zelfs ruimschoots onder, zo bleek in 2007 uit metingen van het Agentschap Telecom."
Nationaal Platform Stralingsrisico’s
Het Nationaal Platform Stralingsrisico's (NPS) wil de gezondheidsrisico's van elektromagnetische velden onder de aandacht brengen van de Nederlandse bevolking en overheden. Het NPS wil zo bijdragen aan het beantwoorden van vragen over de maatschappelijke onrust en gezondheidsproblemen die hierbij ontstaan.
Biologische effecten van elektromagnetische straling
Een lichte mate van opwarming is tot nu toe het enige biologische effect van elektromagnetische straling waarover overeenstemming bestaat binnen de onderzoekswereld. Gezondheidsorganisaties gebruiken dit opwarmingseffect wereldwijd om uit te rekenen aan hoeveel elektromagnetische straling een mens maximaal mag worden blootgesteld voordat hij of zij een gezondheidsrisico loopt. Er zijn echter ook wetenschappers, waaronder de opstellers van het BioInitiative rapport, die denken dat elektromagnetische velden ook via andere wegen inwerkt op het menselijk lichaam. Wereldwijd lopen er allerlei onderzoeken naar mogelijke biologische effecten van elektromagnetische straling, waaronder in Nederland.
Kennisplatform Elektromagnetische Velden en Gezondheid
Minister Jacqueline Cramer van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) heeft in juni 2007 het Kennisplatform Elektromagnetische Velden en Gezondheid opgericht. Dit platform bundelt instellingen die kennis hebben van elektromagnetische velden met de organisaties die de eerstelijns contacten hebben over dit onderwerp: RIVM, TNO, KEMA, de GGD'en, Agentschap Telecom en ZonMw. Het Kennisplatform EMV heeft als doel om burgers en werknemers te helpen wetenschappelijk onderzoek over elektromagnetische velden en gezondheid te begrijpen en op waarde te schatten.
Gevoelsmatig heb ik nooit een mobieltje gewild, nog steeds niet trouwens. Ik red me prima zonder. Magnetrons hebben me vanaf het begin al tegen gestaan. Ook heb ik een toemalijn voor het scherm van de pc liggen, die nu overigens een kuur van 3 dagen in water krijgt. Dat was ook wel zichtbaar nodig gezien de bubbels (afval) op de steen. Morgen leg ik deze steen samen met een aantal anderen in het (bijna volle) maanlicht om ze weer op te laden. Het is me wat teveel van het goede om mijn huis aan de binnenkant helemaal te behangen met folie, wat sommige mensen ook doen. Zeer goed en noodzakelijk een dergelijk artikel en daarom een reactie waard!
In de toekomst zou de overheid de frequenties helemaal niet meer moeten veilen aan derde partijen. Dit zou een aantal voordelen hebben, ook voor het ’tegen elkaar opstralen’ van netwerken. De overheid zou zelf de infrastructuur in de hand moeten nemen en de capaciteit verhuren aan providers (vergelijkbaar met ADSL over de KPN-lijn of Debitel en Tele2-mobiel over de netwerken van GSM-providers). Op die manier zou men een netwerk kunnen bouwen met optimale dekking, capaciteit en de nieuwste technologie. Ook voor mededinging zou dit voordelen opleveren (een frequentie schept hoge toetredingsbarrieres) en een overheids NV met moderne audittechnieken hoeft niet meer in een soort log staatbedrijf als de PTT ooit was te leiden. Sterker nog, als je speltheorie toepast is bijvoorbeeld fibre-to-the-home voor weinig partijen interessant (en is het meestal uiteindelijk een overheid die dit aanlegt en toegang biedt voor andere partijen – zoals over de telefoonlijnen naar woningen met ADSL). En dit model van commercial service over public infrastructure werkt op tal van plaatsen heel erg goed (wegen, spoor, waterleiding) en is vaak de beste oplossingen in markten waar maar ruimte is voor minder dan 5 spelers. Overigens zijn er al GSM aanbieders die zendmasten als een service betrekken van derden (KPN en Vodafone delen gedeeltelijk masten die ze bij een grote netwerkbouwer in beheer zijn). Ook zijn er tal van overheden die hun trots ontlenen aan een prima spoorwegnet, waterwerken, gezondheidszorg of televisiebedrijf – wat afstraalt op andere overheidstaken als bijvoorbeeld onderwijs.
De actiegroep TOTS (Tuindorp-Oostzaan Tegen Straling) maakt zich samen met BAWA sterk tegen de komst van een 37.5. hoge geplande UMTS-mast. De reeds geplaatste C2000-mast met inhanging van zenders veroorzaakt al de nodige gezondheidsklachten zoals uit een door ons gehouden buurtenquete is gebleken.
(zie: http://www.tetrawatch.net/papers/ecologist170904.pdf)
Alleen al het feit dat vele burgers EHS-gevoelig zijn geworden door straling en nog eens velen met onverklaarbare klachten, ondanks onderzoeken, rondlopen, zou toch voor de Overheid een indicatie moeten zijn tot nader onafhankelijk onderzoek. Met welk brutaal recht bepaalt de Overheid dat burgers door onvrijwillige straling in zowel hun woon- als leefgenot ernstig mogen worden aangetast? Met welk recht lapt de Overheid de mensenrechten te weten artikel 10 en 11 van de Grondwet aan haar laars? Met welk recht slaat de Overheid ons democratisch bestel in de wind door de arrogantie van de macht versus de burger toe te passen? Met welk recht gaat de Overheid voorbij aan het toepassen van het voorzorgprincipe c.q. verlaging van de straling van de masten? Met welk recht heeft de Overheid de verkoop van DECT-telefoons, bluetooth, WiFi etc. toegestaan zonder voorafgaand gedegen onderzoek m.b.t. gezondheidsklachten bij burgers? Met welk brutaal recht wordt binnenkort door de Overheid de licenties voor WiMax geveild? Wordt door het goede artikel een catastrofe en mogelijk hoge schadeclaims voorkomen? Komt er nu eindelijk een oplossing?
De Overheid neemt haar verantwoordelijkheid als de burgers, ervaringsdeskundigen, worden gehoord.
Ik ben zelf stralingsgevoelig en heb zelfs een rechtszaak gehad, en die gewonnen, de rechter was van mening en mijn arts ook dat het straling moest zijn, nu is er umts geplaatst zonder de mensen in te lichten en sommige wonen er slechts een straatbreedte vandaan het zijn drie flats in een u vorm de 2 flats hebben geen masten maar een ervan dus de mensen bovenaan zitten er heel dicht op.
Ik heb al eens bbriefjes in de bus gedaan maar niemand heeft er last van,,en de meeste vonden het maar onzin,raar want ik heb nu helemaal last tot hartritme storingen aan toe, umts staat er nu 6 maanden.
Maar ik woon er nog steeds ondanks de rechteruitspraak, ze hebben er iets op gevonden hier in waalwijk, het gaat over casade woningbouw.
Ik wil nu een nieuwe rechtszaak beginnen en dit maal schade vergoeding eisen wegens het bewust aanrichten van gezondheidsschade, gezien dat rapport is dat volgens mij mogelijk nu.
mijn klachten, hoofpijn, vooral slecht slapen en vermoeid opstaan, hartritme, duizelig soms, miselijkeheid uit het niets, en met vlagen buikpijn, prikkelingen erg veel jeuk, droge huid en soms erg lage bloeddruk.
Hart is oke, is onderzocht.
Het wordt de hoogste tijd, dat er aandacht komt voor dit probleem. De mensen met klachten worden maar gewoon aan de kant geschoven als ongeloofwaardig. Ik heb inmiddels een Life-maxx op mijn mobiel en Dect telefoon die mij beschermt en ik voel me al veel beter. Een echte aanrader voor iedereen!!!
Goed dat er eindelijk beweging in het bolwerk komt.
Jammer dat er geen elektrogehandicapte bij het gesprek aanwezig was.
Als gedupeerde vanwege spijsverteringsstoornissen sinds de komst van de 2e generatie GSM (1800 Mhz), Dect en vermoedelijk ook UMTS wil ik graag even opmerken dat het goed is om op zoveel mogelijk manieren deze sluipende knockouthitters aan de orde te stellen.
Overigens moeten we re?el zijn dat als dit probleem opgelost is er vele andere staan te wachten en al waarneembaar zijn als gevolg van technocratie die zonder volledige afweging van menselijk en maatschappelijk belang uiteindelijk door persoonlijke belang wordt doorgevoerd.
Kennis van de mens zelf (niet alleen medisch en zeker niet als psycho-analytisch navelstaren) dient terug te gaan naar haar drievoudige oorsprong als ontwikkelingbehoefte in de vrije beeldvorming, als rechtspersoon in gelijkheid tot elk ander individu en als unieke inbreng en behoeftige in de economische verdeling van onze natuur.
Alleen als deze drieledigheid tot in de maatschappelijke ordening is doorgevoerd kan een inzicht in onderlinge verhoudingen en dus ook in de volledige gevolgen van technologi?n worden verwacht.
Op het web: esthreefolding.tk