CMS-leverancier Hippo sponsort hockeyclub VVV.Een initiatief dat kwam vanuit de medewerkers. Eigenlijk is dat bij de meeste sponsorcontracten van Hippo zo.
Bedrijf: Hippo
Sponsort: Hockeyclub VVV
Tjeerd Brenninkmeijer, algemeen directeur Hippo
Wat sponsoren jullie precies?
We sponsoren de aftermatch shirtjes van het Heren 1 – team van hockeyclub VVV. Het team had al een hoofdsponsor. Daarom hebben we gekozen voor de derde helft.
Waarom hebben jullie voor dit team gekozen?
Eén van onze medewerkers hockeyt bij dit team. We willen promoten dat onze werknemers naast het werk ook sporten. En dit een leuke manier om dat te doen. Shirtsponsor is de makkelijkste manier om een team te sponsoren.
We vinden het belangrijk dat één van onze medewerkers bij de sport of het team betrokken is. Als iemand dan vraagt wat Hippo doet, kan hij dat vertellen.
Om welke bedragen gaat het?
Het gaat niet om hele grote bedragen. De sponsoring van VVV verschilt per jaar. Het kost ons tussen de 250 tot 1500 euro.
Hoe bepalen jullie of jullie een team sponsoren?
Dat bepalen onze medewerkers eigenlijk. We sponsoren bijvoorbeeld ook iemand die klimt. Dat is meer een solistisch sport en het kan zijn dat daaruit minder inkomsten komen. Maar dat is ook niet ons doel. Het gaat erom dat werknemers buiten het werk om op een leuke manier over werk kunnen praten.
Een sport kan heel veel voor je imago doen, kijk bijvoorbeeld naar ABN Amro met de Volvo Ocean Race. Staan jullie daar wel eens bij stil?
Ja, daar denken we wel over na. Maar als je echt wil dat de sport je imago verandert moet je het goed doen. Dan praat je over honderden miljoen euro’s. Dan kun je echt een sport claimen. Dat is alleen voor multinationals weggelegd. Bij ons gaat het echt om de band tussen het bedrijf en een lid van de vereniging.
Hebben jullie wel een doel met de sponsoring van een club?
Er zijn twee doelen. We maken zo onze medewerkers trots op het bedrijf. En er komen sollicitanten uit voort. Je merkt namelijk dat mensen makkelijk over werk praten op de sportclub.
Daar helpt het logo wel aan mee?
Ons logo is inderdaad een gemakkelijk gespreksonderwerp. We hebben bewust ervoor gekozen dat het nijlpaard erop staat met onze website of onze naam. En dat er dus geen vaag letterlogo op staat. Het is ook een vriendelijk nijlpaard, eigenlijk lijkt het niet op een echte. Het heeft een bolling op de rug. Maar zo heb je als werknemer wel snel een verhaal.
Laten jullie naar buiten toe zien welke initiatieven jullie sponsoren?
We brengen de sponsoring van de sporten niet echt naar buiten. Maar dat doen we wel met de kunstinitiatieven die we sponsoren. Zo hadden we een project rondom kunstenaars in Zuid-Afrika. Aangezien het lastig is om kunst te verkopen in dat land. Dit initiatief hebben we bij klanten en relaties wel onder de aandacht gebracht.
Alweer Hippo? Denkt Hippo deze artikelen te kunnen gebruiken als reclame ofzo? Kent iemand bij Hippo iemand van Computable? Beetje een truc om zo jezelf in de picture te zetten. Beetje ‘wij weten het niet meer om anders in beeld te komen’ ook.