Nederlandse webwinkeliers lijden jaarlijks bijna 40 miljoen euro schade als gevolg van frauderende klanten. De Nederlandse Thuiswinkelorganisatie roept de politiek op nu eindelijk eens spijkers met koppen te slaan.
Tijdens haar Troonrede in september 2007 zei koningin Beatrix nog: "Het bestrijden van criminaliteit via internet en van fraude krijgt in 2008 meer aandacht." In de praktijk komt daar echter weinig van terecht.
Webwinkeliers lopen jaarlijks tientallen miljoenen euro’s omzet mis door fraude, maar bij Jusitie speelt men de bal aan elkaar door wat de organisatie van bestrijding van digitale fraude betreft. Dat stelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org tegenover deze uitgave.
De schade als gevolg van frauderende klanten loopt van jaar tot jaar op. In 2006 was dat 28 miljoen euro, in 2007 39 miljoen euro. "Dat bedrag is een inschatting, gebaseerd op de klachten die we ontvangen van onze leden", aldus Jongen. "Ze krijgen met alle gebruikelijke soorten fraude te maken. Dat varieert van betalingen met frauduleuze passen tot bestellingen af laten leveren op nepadressen en er met de goederen vandoor gaan."
Thuiswinkel.org pleit voor een centrale aangiftemogelijkheid voor webwinkeliers, waarbij garanties worden gegeven om opsporing op centraal niveau te initiëren. Het ís reeds mogelijk online aangifte te doen van delicten, "maar die worden naar de lokale afdelingen doorgestuurd. Webwinkeliers zullen alleen maar aangifte doen van oplichting door consumenten, als zij op het gebied van opsporing resultaten zien."
Volgende week spreekt de Thuiswinkelorganisatie over dit onderwerp met de KLPD. De branchevereniging heeft echter al jaren een gespreksrelatie met de politie. Daarin ventileert Thuiswinkel.org regelmatig zijn wensen. De uitvoering daarvan strandt echter op gebrek aan daadkrachtig optreden, het aanbrengen van nationale structuren en financiering bij Justitie.