De nettowinst daalde bij Philips in een jaar tijd met ruim 650 miljoen euro tot 219 miljoen euro, mede als gevolg van de tegenvallende resultaten van de schermendivisie.
Dat blijkt uit de resultaten over het eerste kwartaal die het bedrijf vanochtend presenteerde.
De gezamenlijke omzet van de divisies Healthcare, Lighting en Consumer Lifestyle bedroeg in de maanden januari tot en met maart 5,96 miljard euro. Daarvan was 2,66 afkomstig van Consumer Lifestyle, 1,71 miljard van Lighting en 1,47 van Healthcare.
De nettowinst bedroeg 219 miljoen euro, bij een winst voor bijzondere lasten van 265 miljoen euro.
De Consumer Lifestyle-afdeling die beeldschermen maakt (Connected Displays), is een zorgenkindje. De groei en winstgevendheid blijven achter. De omzet van dit onderdeel las op 1,22 miljard euro, een kleine 70 miljoen minder dan vorig jaar. Philips gaat zich komend jaar richten op het vergroten van de winstgevendheid, niet primair verkoopgroei. Tachtig procent van de fabricage is al uitbesteed.
Komend jaar wil Philips een knoop doorhakken over Connected Display, als de resultaten onbevredigend blijven. Dit jaar wordt er 125 miljoen euro in geïnvesteerd.