Uitdaging in het werk is het belangrijkste voor een ict-consultant. Uren schrijven behoort tot de minst leuke taken. “Consultants vinden dan dat ze als een kleuter behandeld worden.”
"Ik wil nog wel een jaar dit blijven doen. Daarna moet ik zien of het leuk blijft of het werk nog steeds afwisselend is, zegt Rana Bidares, consultant bij IFS Benelux. De wensen van Bidares zijn typisch voor een ict-consultant, vindt Marinka de Groot, manager bij Michael Page IT. Zij merkt dat consultants vooral kiezen voor uitdaging.
Theo Borgert, hr-directeur bij Logica, ziet inderdaad dat een consultant op zoek is naar inhoudelijke uitdaging. "Onze consultants zijn hoogopgeleide mensen. Ze willen zich, meer nog dan andere ict’ers, ontwikkelen. Ze zoeken de complexiteit van grote, internationale organisaties. Voor welke klanten de consultant gaat werken is daarom erg belangrijk."
Van dienstverlener naar eindgebruiker
De Groot merkt dat consultants die het wat rustiger aan willen doen vaak van een dienstverlener naar een eindgebruiker gaan. "Andersom gebeurt minder, maar je ziet het steeds meer. Dat komt omdat er steeds meer functies komen die tussen strategie en het uitvoerende werk opereren. Veel consultants vinden dat interessant.".
Consultants worden er over het algemeen niet gelukkig van om uren te schrijven. Vikram Kapoor, managing director bij iSense: "Urenschrijven gaat in sommige situaties gepaard met behoorlijke administratieve rompslomp. Consultants vinden dan dat ze als een kleuter behandeld worden." Hr-directeur Borgert kan zich voorstellen dat het uren schrijven niet tot de fijnste taken van het pakket behoort. "Maar het hoort er wel bij. De klant wil graag een gespecificeerde rekening zien."
Consultant is een containerbegrip. Het is lastig om te definiëren wanneer iemand de titel ‘consultant’ heeft. Het lokken van personeel door de naam consultant te gebruiken maakt volgens Borgert niet uit. "Een ict’er kijkt naar wat hij moet gaan doen. Hij kiest niet voor het etiket maar voor de uitdaging."
Grappig, het was onder meer Logica’s partner CMG die haar hele personeel consultant noemde omdat zij allemaal geconsulteerd werden door klanten. Daardoor is het begrip consultant volledig uitgehold.
Een consultant zou een adviseur moeten zijn, iemand die erg veel van zijn of haar vak begrijpt en als zodanig management helpt. Nu is het een open begrip dat vrijwel iedere ICT-er kan gebruiken.