Hoewel het enthousiasme om alle ontwikkeling naar India of Oost Europa te brengen inmiddels wel wat getemperd is blijft dit bij veel bedrijven een belangrijk aandachtspunt. Ook krijgen wij regelmatig de vraag; waarom kan dit voor Business Intelligence projecten niet? Een belangrijke voorwaarde voor off-shore ontwikkeling is een sterk gestandaardiseerd ontwikkelproces en methodiek.
Kenmerkend voor Business Intelligence ontwikkeling blijft echter het iteratieve karakter en de veelvuldige communicatie met de eindgebruikersorganisatie. Maximale doorlooptijd van een iteratie is ongeveer drie maanden en moet leiden tot toegevoegde waarde voor de eindgebruiker in de vorm vanrapportage en/of analyse mogelijkheden. Resultaten van data warehousing worden vaak gebruikt voor tactische en strategische sturing van een bedrijf. Een datawarehouse bevat dan ook vaak gevoelige en vertrouwelijke informatie. Deze kenmerken van data warehousing maken de optie van outsourcing en/of off-shoring voor veel organisaties onaantrekkelijk.
Wat kunnen we wel doen om de TCO (Total Cost of Ownership) een Data Warehouses te verlagen? De componenten die wel in aanmerking kunnen komen voor standaardisatie zijn met name de stappen van ontvangen extracties tot en met de realisatie van datamarts (de datalogistiek). Een ontwikkeling die we in dat gebied dan ook sterk op zien komen is het ontstaan en commercieel inzetten van “Data Warehouse Appliances”.
Een Data Warehouse Appliance is een sterk gestandaardiseerde bedrijfsklare oplossing voor een data warehouse. Een “black box” met voor data warehousing geoptimaliseerde hardware- en databasetechnologie, aangevuld met configureerbare data modellen en een high performance data transformatie engine. Afhankelijk van de behoefte kan een datawarehouse appliance gekocht worden of als een service afgenomen worden.
Met behulp van de inzet van een data warehouse appliance wordt de data logistiek onder de moterkap gehouden en kan de klantorganisatie zich concentreren op het comfortabel sturen op de Business Intelligence doelstellingen. In potentie dan ook een meer aantrekkelijke manier om de TCO van Business Intelligence te verlagen en de effectiviteit te verhogen dan het off-shore brengen van Business Intelligence ontwikkeling.
Meerdere reacties gaan in op de volwassenheid van de BI-organisatie. De mate van volwassenheid van de organisatie en het vermogen van goed opdrachtgeverschap zijn naar mijn inzicht bepalend voor het vermogen om een externe dienstenleverancier verantwoordelijk te kunnen houden voor de ontwikkeling en beheer van BI-oplossingen.
Laten we wel realiseren dat een locale, interne ict-afdeling ook pas verantwoordelijk gehouden kan worden voor de geleverde prestaties, als die eerder genoemde volwassenheid en opdrachtgeverschap het juiste niveau heeft bereikt. De impact op de tco van de implementatie van een appliance staat daar wat mij betreft volledig los van. Het mag wel duidelijk zijn dat een appliance en outsourcing beiden een factor zijn in de totale tco.
Het toenemende belang van BI in organisaties brengt duidelijke eisen met zich mee op het vlak van schaalbaarheid, stabiliteit, betrouwbaarheid en flexibiliteit ? eisen die elkaar vaak in de weg zitten. In de praktijk blijkt vaak dat interne IT afdelingen het tempo van de veranderingen niet kunnen bijbenen, vaak ook gehinderd door gebrek aan passende financiering.
Hier kan offshoring soelaas bieden: dergelijke offshore BI centra kenmerken zich door verregaande industrialisatie en professionalisering van ontwerp, realisatie en beheer van dergelijke omgevingen en hebben hiermee kwaliteitsniveaus bereikt die onhaalbaar zijn voor gewone bedrijven. Het gebruik van dergelijke centra is vaak beduidend goedkoper en brengt duidelijk minder risico?s met zich mee dan het zelf te doen.
Door toepassing van maatwerk bij uitbesteden (onshore-nearshore-offshore) kunnen de meest gehoorde bezwaren direct worden weggenomen. Bij een goed voorbereide transitie van diensten richting offshore, kunnen goede offshore BI centra het technische beheer van een BI omgeving binnen afzienbare tijd (het gaat hier om dagen/weken) volledig overnemen.
De business case is snel gemaakt, koudwatervrees is bijna altijd de factor om het niet te doen. Een proefrit doet wonderen.
Geweldig idee, een BI Appliance.
We hebben er een getest – Ingres Icebreaker BI – en wij zijn razend enthousiast geworden. We kunnen nu focussen op de vragen van de business users en niet (meer) op de integratie van de verschillende software componenten. Wij denken dat de BI Appliance als datamart in te zetten bij grotere afdelingen.
Over het uitbesteden van Business Intelligence kan je eigenlijk maar 1 korte opmerking maken: op het moment dat je de ogen en de oren van je bedrijf buiten de deur legt, ben je allesbehalve slim bezig.
Mag ik tevens alle dure consultants er aan herinneren dat datawarehousing en business intelligence zijn ontstaan vanwege het feit dat IT de vragen van de business niet op tijd kon beantwoorden???
We zijn hier allemaal weer lekker doorgeslagen. Door datawarehousing en business intelligence heeft IT weer de macht gegrepen. Vervolgens blijkt dat te duur, en gaan we alles uitbesteden naar India.
Laten we teruggaan naar de essentie van datawarehousing en business intelligence en het gewoon maken en gebruiken waarvoor het bedoeld is. Betere beslissingen door betere informatie!
Advies: lees eens een boek van Competitive Intelligence van de heer Rodenberg, en je staat direct weer met beide benen op de grond…