VoIP is nu echt doorgebroken in Europa, zo blijkt uit een rapport van Forrester. In 2006 had slechts 13% van de bedrijven een op ip-gebaseerde telefooncentrale en in 2007 is dit gestegen naar 24%. Dit is een stijging van bijna 85% in één jaar. Zakelijke service provider BBeyond merkt echter dat het gebruik van VoIP nog niet door het MKB omarmd is. Dit terwijl kleinere bedrijven wel steeds meer ICT-voorzieningen uitbesteden.
"Omdat de marktleiders in vaste telefonie een beheerde hosted VoIP telefoniedienst nog niet bieden, zijn veel MKB-bedrijven hiermee niet bekend", aldus Theo Drenth, Manager Product Management bij BBeyond. "Hoewel een dergelijke dienst, zoals ‘Managed Voice’ van BBeyond, aanzienlijke kostenbesparingen voor MKB-bedrijven oplevert, onder andere doordat bedrijven geen dure telefooncentrale meer in huis hoeven te hebben en gemakkelijk thuis kunnen werken."
Eerder deze maand signaleerde onderzoeksbureau MarketCap ook dat midden- en kleinbedrijven vaak pas overstappen naar een dergelijke nieuwe techniek wanneer het zichzelf al helemaal bewezen heeft. Uit het onderzoek dat het bureau begin 2008 uitvoerde bleek ook dat 45% nog niet nagedacht heeft over het uitbesteden van telefonie. Dit terwijl het uitbesteden van ICT in het MKB over het algemeen wél steeds meer gezien wordt als een interessante mogelijkheid om kosten te besparen.
BBeyond zet de belangrijkste voordelen van ‘Managed Voice’ voor het MKB op een rijtje:
– Geen eigen investering in een dure telefooncentrale, apparatuur of software meer;
– Kosten zijn afhankelijk van het aantal gebruikers. Dit in tegenstelling tot het klassieke model waarbij voor lange termijn geïnvesteerd wordt in een eigen telefooncentrale (PBX);
– Snelle aanpassing bij groei en krimp van de organisatie;
– Bij meerdere kantoorvestigingen is telefoonverkeer tussen de vestigingen gratis;
– Thuis telefonisch bereikbaar op een zakelijk nummer;
– Mogelijkheden om softwareapplicaties en de telefonieoplossing te integreren