Hij komt het bedrijf binnen en regelt de ict wel even. Vaak tegen een veel te hoge prijs. Een willekeurig vooroordeel van de ict-consultant. Maar is dat vooroordeel wel terecht?
Het imago van de ict-consultant wordt steeds beter. Dat komt doordat de ict steeds volwassener wordt. "Ontwikkelaars kloppen niet alleen meer code. Er wordt steeds meer gecommuniceerd met andere partijen", zegt Marinka de Groot, manager van Michael Page IT. Erik Hendrikx, zelf ict-consultant, merkt dat de consultant door kleding niet meer te onderscheiden is. "Ook consultants dragen spijkerbroeken en t-shirts. Hier en daar is zelfs nog een slecht geschoren onderkaak te bespeuren." Zelf zit hij al vierenhalf jaar bij een klant. "Als collega’s van je horen dat je een ingehuurde consultant bent, kijken ze daar nogal eens verrast op."
De meningen van het Computable Panel zijn verdeeld wat betreft de reputatie van een ict-consultant. Martijn Odijk raadt bedrijven aan consultants niet los te laten lopen in de organisatie. "Mijn ervaring is dat ict-consultants een sterk persoonlijke stempel drukken op het project waar ze bezig zijn, omdat ze vaak als enige expert in hun gebied worden gezien." Ook merkt Odijk dat als meerdere consultants aan één project werken dat de adviezen die ze geven met elkaar botsen.
Onzichtbaar
Het werk dat een ict’er doet is in het algemeen onzichtbaar, denkt Steven van ’t Veld. "Een ict’er is niet achter zijn blauwe oog vandaan te krijgen of hij ingespannen werkt aan iets dat niet echt te begrijpen is. Maar hij moet wel slim zijn om zoiets te kunnen doen, zodat hij er status aan ontleent." Dat zorgt ervoor dat het vaak niet duidelijk is of een ict’er wel opbrengt wat hij ervoor betaald krijgt. Daardoor ontstaat het vooroordeel dat hij wel een hoop geld vraagt, maar eigenlijk niet weet waar hij het over heeft. Gert Jan Timmerman vat het samen: "De slechte ict-consultants kosten veel geld en leveren weinig op. De goede kosten ook veel geld, maar leveren meer op dan ze kosten."
Henny Jore, it-manager bij de Vara, heeft daar een anekdote over. "Tijdens een afsluitende borrel na een cursus raakte ik aan de praat met één van mijn medecursisten. Hij was net in dienst als softwareconsultant voor het product waar we de afgelopen week cursus in hadden gehad. Hij bevestigde het alomheersende gevoel van de eerste kennismaking met het product. Wanneer je het goed weet te implementern biedt het veel bruikbare mogelijkheden." Jore en zijn medecursist stelden daarom vast dat ervaring opdoen met het product zeer belangrijk was. "De mede-cursist besloot het gesprek met de opmerking dat hij nu, daags na de cursus, klanten ging adviseren hoe dit product in hun organisatie te gebruiken.
Jore nuanceert wel. "Gek genoeg blijven vooral de slechte ervaringen hangen." Leen Blom begrijpt wel dat het imago van de ict-consultant niet zo goed is. "De opdrachtgever wil veel waarde voor een laag tarief. De werkgever wil hetzelfde voor een laag salaris. Dat komt bij elkaar in dezelfde consultant." En daardoor staat de consultant onder grote druk.
Betere afspraken
Marinus den Hertog denkt dat de klant ook betere afspraken kan maken. "Waarschijnlijk verwacht je als klant te veel of de afspraken zijn niet duidelijk vantevoren vastgelegd." Michel van der Kleij denkt dat de business nog te vaak vindt dat ict teveel kost. Bedrijven realiseren zich nog niet altijd dat ict inmiddels voor iedereen core-business is. Een consultant wordt daarom snel duur gevonden. Volgens Mark Baars is het natuurlijk wel uurtje-factuurtje bij ict-consultants. Hij weet niet of dat erg is. "Dat is ook zo bij de tandarts, garage en prostituee (heb ik weleens gehoord).
De functie ict-consultant heeft een hoog aanzien onder ict’ers. Startende ict’ers starten het liefste als ict-consultant, blijkt uit de Informo ICT Monitor.. En daar maken bedrijven handig gebruik van. Te pas en te onpas wordt de naam consultant voor een functie gebruikt. Dat herkent ook Judith van Bokhorst, consultant bij De Breed & Partners: "Het is de meest gevaarlijke vergelijkingsgroep. Wat je ziet is dat sommige bedrijven, vaak kleine bedrijven, de naam verfraaien. Iedereen kan zich consultant noemen." Ook De Groot van Michael Page ziet dat de naam wat vervuild is. "Maar dat geld ook voor architecten of projectmanagers."
De verbetering van het imago van de it-consultant is zeker een winstpunt. We zien dit ook terug in de ProjectQ? reports, waarin de klanten hun projecten monitoren op basis van kwaliteits- en prestatieindicatoren. De projectmanagers krijgen direct terugkoppeling van de klanten over zaken als communicatie, professionele kwaliteit, prestaties en voortgang. Het mes snijdt aan twee kanten. Meer commitment van de klant, hogere waardering en een lager projectrisico. Een ontevreden klant weer tevreden maken is immers een erg dure en lastige klus. Dus het zit niet alleen in afspraken maar vooral ook in monitoring van prestatieindicatoren door de klant/opdrachtgever.