Medewerkers die van hun werkgever Atos Origin slechts 2 procent of iets meer loonsverhoging krijgen, hebben al een marktconform salaris. Het betreft veelal personeel dat door insourcing terechtkwam bij de vestigingen in Groningen en Eindhoven. Dat zegt de hr-directeur van de automatiseerder.
Atos Origin differentieert de loonsverhogingen zodanig dat personeel dat nu al een marktconform of hoger salaris heeft, slechts een loonsverhoging van 2 procent of iets meer krijgt. Daardoor kan het salaris van anderen meer marktconform worden. Dat zegt Hans Blom, interim directeur Human Resources (hr) bij de automatiseerder, tegen Computable. Zijn bedrijf is momenteel verzeild in een cao-conflict met de vakbonden, die zelfs werkonderbrekingen organiseerden.
Er is veel onbegrip onder de medewerkers over de magere loonsverhoging die velen ten deel viel. Daar waar de automatiseerder een gemiddelde verhoging van 4,5 procent zegt te bieden, krijgen zij een verhoging die niet veel hoger is dan de inflatie, 2 procent of daar iets boven. In zulke gevallen is hun salaris volgens Blom dan al marktconform. "Wij passen loonsverhoging gedifferentieerd toe zodat iedereen een marktconform salaris krijgt. Als je salaris nu al marktconform is, zal er dus niet veel bij komen." Hij vertelt dat het overgrote deel van de medewerkers boven de 3,5 procent zit die de bonden eisen.
Volgens Blom kan zijn bedrijf veel van het onbegrip weghalen door meer transparantie te betrachten. "De mensen kunnen niet goed inschatten wat een marktconform salaris is. Het is daarom belangrijk dat we meer helderheid gaan geven over de beloningsstructuur."
Groningen en Eindhoven
De hr-directeur beaamt dat onder het personeel dat nu al marktconform wordt beloond en dus een beperkte loonsverhoging krijgt, veel medewerkers zitten die in het verleden door de dienstverlener zijn overgenomen van klanten. "De conclusie dat veel van die mensen op de vestigingen in Eindhoven en Groningen werken, is juist. Met name binnen de divisie Managed Operations zitten veel geïnsourcede mensen."
In Groningen zit veel personeel dat door insourcing is overgenomen van KPN en in Eindhoven werken veel oud-Philipsmedewerkers. Het zijn juist deze vestigingen waar de meeste onbegrip heerst over het loonsbod van Atos Origin en waar op 9 en 10 april het werk anderhalf uur werd stilgelegd. Het was de eerste keer dat dit in de Nederlandse ict-sector gebeurde.
Markt
De automatiseerder baseert de differentiatie van de loonsverhogingen niet alleen op de marktconformiteit van de salarissen. Blom: "We kijken ook naar de dienstverleningstarieven in de markt. Die stijgen niet overal even hard. Ons prijsniveau moet de markt volgen. Doen we dat niet, dan prijzen we onszelf uit de markt."
Het ligt niet in de verwachting dat de directie van Atos Origin zich bij de looneisen van de vakbonden neerlegt. De bonden willen dat iedere medewerker een minimale verhoging van 3,5 procent krijgt. "Ingaan op die eis heeft te grote impact op onze concurrentiepositie", vertelt Blom, die namens de directie aan de cao-besprekingen deelnam. Hij wil wel in gesprek met de bonden, maar dan zonder voorwaarden vooraf. De acties die nu worden gevoerd, passen volgens de hr-directeur 'in de weg die de bonden volgen'. "Maar ze zetten met de acties alles op scherp. Ik zie er een tegengesteld effect van. Uiteindelijk zullen we toch weer om tafel moeten."
Problemen
De werkonderbrekingen die de bonden 9 en 10 april in de Groningse en Eindhovense vestigingen organiseerden, hebben volgens Blom niet tot problemen bij klantorganisaties geleid. "We streven er naar om klanten goed over de acties te informeren. De onderbrekingen vonden niet op hetzelfde moment plaats en ze duurden maar korte tijd. Maar daarmee wil ik de acties niet bagatelliseren."
Overigens weerspreekt Blom vermoedens dat het internationale hoofdkantoor van Atos Origin, in Frankrijk, betrokken is bij de totstandkoming van de loonsverhogingen. "Met de Fransen bespreekt de Nederlandse organisatie alleen zaken zoals de verwachte bedrijfsresultaten. Zij kijken dan wel naar de opbouw van alle kosten, maar het is de Nederlandse directie die beslist over de lonen. Wij zijn een zelfstandige landorganisatie met de eigen verantwoordelijkheid over profit en loss."
Moeizaam Atos Origin is een van de weinige ict-dienstverleners met een eigen collectieve arbeidsovereenkomst. Volgens de vakbonden is de huidige patstelling tussen enerzijds de automatiseerder en anderzijds de bonden en de centrale ondernemingsraad (COR), uniek voor Nederland. Hoe kon het zover komen? In september 2007 vond het eerste overleg tussen de drie partijen plaats. Dit resulteerde in november 2007 in een eerste loonsbod van Atos Origin: werknemers zouden een gemiddelde loonsverhoging krijgen van 4,5 procent, een minimale verhoging van 2 procent en een pakket secundaire arbeidsvoorwaarden zoals flexibilisering van arbeidsvoorwaarden en lease-budgetten. 90 procent van de vakbondsleden stemde tegen dit bod en dus gingen de bonden en de COR er niet mee akkoord. Zij eisen een structurele vaste loonsverhoging van 3,5 procent voor alle medewerkers met een beoordeling 'Goed'. Ook willen ze dat in de cao zowel primaire als secundaire arbeidsvoorwaarden worden vastgelegd en dat het huidige beloningssysteem onder de loep wordt genomen. Daarop brak het bestuur van Atos Origin de onderhandelingen af. De automatiseerder wilde begin maart, na een 'voorultimatum' van de bonden, weer om de tafel onder de voorwaarde dat er niet meer over de salarissen wordt onderhandeld. Hierop stelden de bonden een definitief ultimatum dat dinsdag 25 maart verstreek. De COR had toen al besloten zich meer op de achtergrond te houden. Vrijdag 21 maart riep de werkgever in een brief de bonden op om de onderhandelingen te hervatten, maar opnieuw onder voorwaarde dat salarissen buiten de gesprekken bleven. Dinsdag 25 maart schoven de bonden deze handreiking terzijde en volgden eind maart en begin april de eerste ludieke acties in Groningen, Eindhoven, Arnhem, Rijswijk en Utrecht. 9 en 10 april werd het werk anderhalf uur stilgelegd in de vestigingen van Groningen en Eindhoven. |
@ ooktevreden (en de andere vissen in de zee)
Dat ‘de overkant’ dan misschien meer gras mag hebben (lees: CapG), maar het echt niet zoveel groener hoeft te zjn, daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb mijn eigen situatie weergegeven met de bedoeling om een situatie te beschrijven waar naar mijn mening veel collega’s (voornamelijk junioren) in zitten. We zijn veelal jong, ambitieus en ik zie weinig een 9-5 mentaliteit. We werken in een goede, krappe markt, waar veel kan op dit moment.
Zoals ik al aangegeven heb, de lage beloning en onderwaardering zitten in de cultuur van het bedrijf en daar kunnen mijn managers helaas niet heel veel aan veranderen. Ik weet zeker dat zij deze situatie niet zo zouden willen hoor! Zij worden rechtstreeks geconfronteerd met de gevolgen, zij moeten de uitstroom opvangen en klanten tevreden houden. Normaal gesproken vind ik dat verandering bij jezelf begint, dat je zelf de eerste stap moet zetten maar dit ligt buiten mijn invloedsveld. En ook dat van mijn manager, en zijn manager waarschijnlijk ook. Dit moet van bovenaf geregeld worden (misschien zelfs in Frankrijk, wie weet).
CAO of geen CAO, het kan mij eigenlijk niet veel schelen (hooguit uit solidariteit voor mijn collega’s in een andere levensfase die er behoefte aan hebben, kan ik me het voorstellen).
Waar het mij omgaat is dat de mensen die het goed doen, hard werken en zich elke dag voor 110% inzetten, een substantiele beloning moeten ontvangen en waardering krijgen. En hiermee gestimuleerd worden om nog net weer wat harder te lopen. Net die ene deal te pakken, een collega bij de klant binnen te halen of met een goed idee te komen. Dat maakt Atos namelijk beter en daar verbeteren we onze concurrentiepositie mee. Motiveer ons!
En weet je, of we nou jong, oud, junior, senior, MO-er of geinsourced zijn; het mag iets uitmaken maar niet het verschil maken. gGoed werk moet gewoon beloond worden!!
Goeie reakties hierboven hoor, petje af! Hans Blom: print je artikel en de reakties hierboven nog maar eens uit. Schuif hem de andere directieleden onder de neus en lezen. Dan kappen met die poppenkast, met de bonden om tafel gaan zitten en gewoon goeie afspraken maken. Zo simpel kan het zijn.
Die blije Atos Original moet het stuk nog maar eens goed doorlezen, want volgens hr. Blom wordt hij dus niet marktconform beloond.
De heer Blom probeert via interne en externe informatie verstrekking met een zeer smale kijk op de zaken vooral zijn eigen denklijn goed te praten. Het conflict gaat niet om markconforme beloning maar om de waardering in het geheel. Het gaat hier om de houding van Atos naar de mensen in de ?fabrieken? in Groningen, Bussum en Eindhoven en naar hun eigen OR! De heer Blom ziet alleen de grootheidswaanzin in Utrecht. De welbekende spandoeken ?sieren? niet voor niets het Atos pand keer op keer. Interne tevredenheids onderzoeken laten jaar op jaar zien dat juist het hoger management faalt! Daar komt nog bij dat Atos zijn mensen onjuist informeert over zaken als vergoeding voor ADSL verbindingen, huur auto?s en telefoons voor het werk. Zelfs het midden management laat zich in columns kritisch uit naar het hoger management. Kortom er is veel meer aan de hand bij Atos. Ik kan dan ook niet anders concluderen dat het hoger management van Atos is los van de werkelijkheid. De heer Blom weet echt niet welke inspanning er in de ‘fabrieken’ wordt gedaan, laat staan onder welke condities. Als de mensen in de genoemde vestigingen marktconform gaan werken dan worden de klanten niet blij. Voor de heer Blom niet relevant maar wel o.a. de achterliggende gedachte in dit conflict. De asociale houding van de heer Blom is conform de opstelling van het gehele hoger kader. Dat is de reden waarom het verloop van medewerkers zo hoog is. Ach Telegraaf, KPN, Philips, D-Reizen, Dirk van den Broek, Belastingdienst, DSM enz, sales en consultancy zijn belangrijk voor Atos, jullie business professioneel en gedegen in de lucht houden dus duidelijk niet!
Ik wil afsluiten met de opmerking dat de Atos medewerkers tot nu toe op eigen kosten de acties uitvoeren. En dat de klantsystemen nimmer opbeheerd zijn. Maar de heer Blom weet van geen wijken dus zal er helaas gestaakt moeten worden a.s. Dinsdag.
Jammer
“In Groningen zit veel personeel dat door insourcing is overgenomen van KPN en in Eindhoven werken veel oud-Philipsmedewerkers.” Zover ik me kan herinneren stonden de oud-Philipsmedewerkers aan de basis van dit winstgevende bedrijf. Ondanks het feit dat het diverse andere namen gekregen heeft en het hoger management het anders wil doen geloven, wordt de echte winste (jaar op jaar!) nog steeds door de fabrieken gemaakt.