Medewerkers die van hun werkgever Atos Origin slechts 2 procent of iets meer loonsverhoging krijgen, hebben al een marktconform salaris. Het betreft veelal personeel dat door insourcing terechtkwam bij de vestigingen in Groningen en Eindhoven. Dat zegt de hr-directeur van de automatiseerder.
Atos Origin differentieert de loonsverhogingen zodanig dat personeel dat nu al een marktconform of hoger salaris heeft, slechts een loonsverhoging van 2 procent of iets meer krijgt. Daardoor kan het salaris van anderen meer marktconform worden. Dat zegt Hans Blom, interim directeur Human Resources (hr) bij de automatiseerder, tegen Computable. Zijn bedrijf is momenteel verzeild in een cao-conflict met de vakbonden, die zelfs werkonderbrekingen organiseerden.
Er is veel onbegrip onder de medewerkers over de magere loonsverhoging die velen ten deel viel. Daar waar de automatiseerder een gemiddelde verhoging van 4,5 procent zegt te bieden, krijgen zij een verhoging die niet veel hoger is dan de inflatie, 2 procent of daar iets boven. In zulke gevallen is hun salaris volgens Blom dan al marktconform. "Wij passen loonsverhoging gedifferentieerd toe zodat iedereen een marktconform salaris krijgt. Als je salaris nu al marktconform is, zal er dus niet veel bij komen." Hij vertelt dat het overgrote deel van de medewerkers boven de 3,5 procent zit die de bonden eisen.
Volgens Blom kan zijn bedrijf veel van het onbegrip weghalen door meer transparantie te betrachten. "De mensen kunnen niet goed inschatten wat een marktconform salaris is. Het is daarom belangrijk dat we meer helderheid gaan geven over de beloningsstructuur."
Groningen en Eindhoven
De hr-directeur beaamt dat onder het personeel dat nu al marktconform wordt beloond en dus een beperkte loonsverhoging krijgt, veel medewerkers zitten die in het verleden door de dienstverlener zijn overgenomen van klanten. "De conclusie dat veel van die mensen op de vestigingen in Eindhoven en Groningen werken, is juist. Met name binnen de divisie Managed Operations zitten veel geïnsourcede mensen."
In Groningen zit veel personeel dat door insourcing is overgenomen van KPN en in Eindhoven werken veel oud-Philipsmedewerkers. Het zijn juist deze vestigingen waar de meeste onbegrip heerst over het loonsbod van Atos Origin en waar op 9 en 10 april het werk anderhalf uur werd stilgelegd. Het was de eerste keer dat dit in de Nederlandse ict-sector gebeurde.
Markt
De automatiseerder baseert de differentiatie van de loonsverhogingen niet alleen op de marktconformiteit van de salarissen. Blom: "We kijken ook naar de dienstverleningstarieven in de markt. Die stijgen niet overal even hard. Ons prijsniveau moet de markt volgen. Doen we dat niet, dan prijzen we onszelf uit de markt."
Het ligt niet in de verwachting dat de directie van Atos Origin zich bij de looneisen van de vakbonden neerlegt. De bonden willen dat iedere medewerker een minimale verhoging van 3,5 procent krijgt. "Ingaan op die eis heeft te grote impact op onze concurrentiepositie", vertelt Blom, die namens de directie aan de cao-besprekingen deelnam. Hij wil wel in gesprek met de bonden, maar dan zonder voorwaarden vooraf. De acties die nu worden gevoerd, passen volgens de hr-directeur 'in de weg die de bonden volgen'. "Maar ze zetten met de acties alles op scherp. Ik zie er een tegengesteld effect van. Uiteindelijk zullen we toch weer om tafel moeten."
Problemen
De werkonderbrekingen die de bonden 9 en 10 april in de Groningse en Eindhovense vestigingen organiseerden, hebben volgens Blom niet tot problemen bij klantorganisaties geleid. "We streven er naar om klanten goed over de acties te informeren. De onderbrekingen vonden niet op hetzelfde moment plaats en ze duurden maar korte tijd. Maar daarmee wil ik de acties niet bagatelliseren."
Overigens weerspreekt Blom vermoedens dat het internationale hoofdkantoor van Atos Origin, in Frankrijk, betrokken is bij de totstandkoming van de loonsverhogingen. "Met de Fransen bespreekt de Nederlandse organisatie alleen zaken zoals de verwachte bedrijfsresultaten. Zij kijken dan wel naar de opbouw van alle kosten, maar het is de Nederlandse directie die beslist over de lonen. Wij zijn een zelfstandige landorganisatie met de eigen verantwoordelijkheid over profit en loss."
Moeizaam Atos Origin is een van de weinige ict-dienstverleners met een eigen collectieve arbeidsovereenkomst. Volgens de vakbonden is de huidige patstelling tussen enerzijds de automatiseerder en anderzijds de bonden en de centrale ondernemingsraad (COR), uniek voor Nederland. Hoe kon het zover komen? In september 2007 vond het eerste overleg tussen de drie partijen plaats. Dit resulteerde in november 2007 in een eerste loonsbod van Atos Origin: werknemers zouden een gemiddelde loonsverhoging krijgen van 4,5 procent, een minimale verhoging van 2 procent en een pakket secundaire arbeidsvoorwaarden zoals flexibilisering van arbeidsvoorwaarden en lease-budgetten. 90 procent van de vakbondsleden stemde tegen dit bod en dus gingen de bonden en de COR er niet mee akkoord. Zij eisen een structurele vaste loonsverhoging van 3,5 procent voor alle medewerkers met een beoordeling 'Goed'. Ook willen ze dat in de cao zowel primaire als secundaire arbeidsvoorwaarden worden vastgelegd en dat het huidige beloningssysteem onder de loep wordt genomen. Daarop brak het bestuur van Atos Origin de onderhandelingen af. De automatiseerder wilde begin maart, na een 'voorultimatum' van de bonden, weer om de tafel onder de voorwaarde dat er niet meer over de salarissen wordt onderhandeld. Hierop stelden de bonden een definitief ultimatum dat dinsdag 25 maart verstreek. De COR had toen al besloten zich meer op de achtergrond te houden. Vrijdag 21 maart riep de werkgever in een brief de bonden op om de onderhandelingen te hervatten, maar opnieuw onder voorwaarde dat salarissen buiten de gesprekken bleven. Dinsdag 25 maart schoven de bonden deze handreiking terzijde en volgden eind maart en begin april de eerste ludieke acties in Groningen, Eindhoven, Arnhem, Rijswijk en Utrecht. 9 en 10 april werd het werk anderhalf uur stilgelegd in de vestigingen van Groningen en Eindhoven. |
Hier snap ik niets meer van. Ik ben 1989-1990 overgekomen van Philips maar zeg maar AO. Ik heb al veel salarisverhogingen moeten ontberen. Het salaris bij Philips moet wel heel erg hoog zijn geweest, want na 18 jaar ben ik nog niet marktconform of ik begrijp het verkeerd.
Als ik 17% loonsverhoging kan krijgen dan kunnen jullie dat toch ook, of ben ik dan zo goed en jullie so slecht??? En, ja ik werk ook bij Atos Origin en nee, ik heb geen managementfunctie.
Al jaren blijft mijn salaris achter op de inflatie. Dat is nu in 8 jaar opgelopen tot 8%. Er is dan ook 8% ruimte in de salarisband voor mijn functie. leuk, die beloofde verhoging van minimaal 3,5%. Maar ik heb slechts 2% gekregen.
@ Blije Atos Original: werkzaam bij Consulting, en net in dienst ?
Gelukkig zijn er erg veel altenatieven, schaarste in de markt. Als de uitstroom groter wordt dan de instroom en die kans is buitengewoon groot, dan kunnen ze het communicatiebudget nog verder opsoeperen.
Wel bizar, miljoenen uitgeven voor werving terwijl de balans negatief uitslaat…
Dus vers bloed zonder affiniteit / kennis van de diensten / klanten. Resultaat meer ontevreden klanten -> lagere winst, geen CAO issues volgend jaar!!! Ook een managementmethode!
Blije collega,
Fijn dat je het goed hebt getroffen, dat je ergens in de organisatie zit dat dit soort percentages kunnen voorkomen.
In die afdelingen zal er ook veel minder pijn zitten dan in de gemiddelde MO-afdelingen. Als je daar werkt dan ben je soms letterlijk dag en nacht in touw voor je baas, je krijgt een goede beoordeling, maar al jaren hou je soms zelfs niet de inflatie bij. En als jij 10% zou krijgen dan weet je dat er collega’s zijn die goed presteren maar dan met veel minder genoegen moeten nemen.
En beste heer Blom: uw klanten hebben hier werkelijk last van! En dat gaat nog groeien. Wat een arrogantie naar je eigen mensen zeg!!
@blije Atos Original: Ja vermoedelijk was jij steengoed dit jaar. Gefeliciteerd. Anderen waren gewoon goed en gaan er voor het vierde jaar op rij in koopkracht op achteruit.
Overigens veronderstel jij dat er een directe relatie is tussen hoe goed je bent en hoeveel je erbij krijgt. Dat is niet zo. Zelf had ik er dit jaar +10 procent bij, maar was ik net zo goed als de jaren daarvoor. Alleen was ik eindelijk eens aan de beurt voor iets extra’s.
Ook ga jij er vanuit dat omdat je er 17 bij hebt je marktconform betaald wordt. Dat is appels en peren vergelijken. Je kunt er wel 33% bijkrijgen zoals ons management en toch nog onder de markt zitten (al heb ik daar in hun geval weinig reden toe dat te denken).
Bovendien is de belangrijkste insteek van het hele conflict voor mij niet die 3,5 procent (al vind ik wel dat die er moet komen), maar het belangrijkste is het beeindigen van het september-bepaling en een baas die eenzijdig de salarisverhogingen vaststelt omdat dit deel buiten de CAO staat. Daar moeten we nu maar eens een einde aanmaken, zodat wanneer jij straks niet meer elk jaar 17 procent beter kunt zijn dan het jaar ervoor, en gewoon GOEDjes scoort, je toch minimaal de inflatie gecompenseerd krijgt en in goede bedrijfsjaren nog iets extra’s.
Groet!
haha die blije Atos Original: Je lijkt van Gaal wel, Zijn wij nou zo goed, en jullie zo slecht.
Daar heeft het helemaal niets mee te maken.
Maar goed, dit soort reacties ga je nu natuurlijk krijgen met dank aan ons geweldig management.
Is lekker voor de ondelinge sfeer ook !!
@ Minder bedeelde; nee, gewoon Atos Origin en al 9 jaar in dienst….