Medewerkers die van hun werkgever Atos Origin slechts 2 procent of iets meer loonsverhoging krijgen, hebben al een marktconform salaris. Het betreft veelal personeel dat door insourcing terechtkwam bij de vestigingen in Groningen en Eindhoven. Dat zegt de hr-directeur van de automatiseerder.
Atos Origin differentieert de loonsverhogingen zodanig dat personeel dat nu al een marktconform of hoger salaris heeft, slechts een loonsverhoging van 2 procent of iets meer krijgt. Daardoor kan het salaris van anderen meer marktconform worden. Dat zegt Hans Blom, interim directeur Human Resources (hr) bij de automatiseerder, tegen Computable. Zijn bedrijf is momenteel verzeild in een cao-conflict met de vakbonden, die zelfs werkonderbrekingen organiseerden.
Er is veel onbegrip onder de medewerkers over de magere loonsverhoging die velen ten deel viel. Daar waar de automatiseerder een gemiddelde verhoging van 4,5 procent zegt te bieden, krijgen zij een verhoging die niet veel hoger is dan de inflatie, 2 procent of daar iets boven. In zulke gevallen is hun salaris volgens Blom dan al marktconform. "Wij passen loonsverhoging gedifferentieerd toe zodat iedereen een marktconform salaris krijgt. Als je salaris nu al marktconform is, zal er dus niet veel bij komen." Hij vertelt dat het overgrote deel van de medewerkers boven de 3,5 procent zit die de bonden eisen.
Volgens Blom kan zijn bedrijf veel van het onbegrip weghalen door meer transparantie te betrachten. "De mensen kunnen niet goed inschatten wat een marktconform salaris is. Het is daarom belangrijk dat we meer helderheid gaan geven over de beloningsstructuur."
Groningen en Eindhoven
De hr-directeur beaamt dat onder het personeel dat nu al marktconform wordt beloond en dus een beperkte loonsverhoging krijgt, veel medewerkers zitten die in het verleden door de dienstverlener zijn overgenomen van klanten. "De conclusie dat veel van die mensen op de vestigingen in Eindhoven en Groningen werken, is juist. Met name binnen de divisie Managed Operations zitten veel geïnsourcede mensen."
In Groningen zit veel personeel dat door insourcing is overgenomen van KPN en in Eindhoven werken veel oud-Philipsmedewerkers. Het zijn juist deze vestigingen waar de meeste onbegrip heerst over het loonsbod van Atos Origin en waar op 9 en 10 april het werk anderhalf uur werd stilgelegd. Het was de eerste keer dat dit in de Nederlandse ict-sector gebeurde.
Markt
De automatiseerder baseert de differentiatie van de loonsverhogingen niet alleen op de marktconformiteit van de salarissen. Blom: "We kijken ook naar de dienstverleningstarieven in de markt. Die stijgen niet overal even hard. Ons prijsniveau moet de markt volgen. Doen we dat niet, dan prijzen we onszelf uit de markt."
Het ligt niet in de verwachting dat de directie van Atos Origin zich bij de looneisen van de vakbonden neerlegt. De bonden willen dat iedere medewerker een minimale verhoging van 3,5 procent krijgt. "Ingaan op die eis heeft te grote impact op onze concurrentiepositie", vertelt Blom, die namens de directie aan de cao-besprekingen deelnam. Hij wil wel in gesprek met de bonden, maar dan zonder voorwaarden vooraf. De acties die nu worden gevoerd, passen volgens de hr-directeur 'in de weg die de bonden volgen'. "Maar ze zetten met de acties alles op scherp. Ik zie er een tegengesteld effect van. Uiteindelijk zullen we toch weer om tafel moeten."
Problemen
De werkonderbrekingen die de bonden 9 en 10 april in de Groningse en Eindhovense vestigingen organiseerden, hebben volgens Blom niet tot problemen bij klantorganisaties geleid. "We streven er naar om klanten goed over de acties te informeren. De onderbrekingen vonden niet op hetzelfde moment plaats en ze duurden maar korte tijd. Maar daarmee wil ik de acties niet bagatelliseren."
Overigens weerspreekt Blom vermoedens dat het internationale hoofdkantoor van Atos Origin, in Frankrijk, betrokken is bij de totstandkoming van de loonsverhogingen. "Met de Fransen bespreekt de Nederlandse organisatie alleen zaken zoals de verwachte bedrijfsresultaten. Zij kijken dan wel naar de opbouw van alle kosten, maar het is de Nederlandse directie die beslist over de lonen. Wij zijn een zelfstandige landorganisatie met de eigen verantwoordelijkheid over profit en loss."
Moeizaam Atos Origin is een van de weinige ict-dienstverleners met een eigen collectieve arbeidsovereenkomst. Volgens de vakbonden is de huidige patstelling tussen enerzijds de automatiseerder en anderzijds de bonden en de centrale ondernemingsraad (COR), uniek voor Nederland. Hoe kon het zover komen? In september 2007 vond het eerste overleg tussen de drie partijen plaats. Dit resulteerde in november 2007 in een eerste loonsbod van Atos Origin: werknemers zouden een gemiddelde loonsverhoging krijgen van 4,5 procent, een minimale verhoging van 2 procent en een pakket secundaire arbeidsvoorwaarden zoals flexibilisering van arbeidsvoorwaarden en lease-budgetten. 90 procent van de vakbondsleden stemde tegen dit bod en dus gingen de bonden en de COR er niet mee akkoord. Zij eisen een structurele vaste loonsverhoging van 3,5 procent voor alle medewerkers met een beoordeling 'Goed'. Ook willen ze dat in de cao zowel primaire als secundaire arbeidsvoorwaarden worden vastgelegd en dat het huidige beloningssysteem onder de loep wordt genomen. Daarop brak het bestuur van Atos Origin de onderhandelingen af. De automatiseerder wilde begin maart, na een 'voorultimatum' van de bonden, weer om de tafel onder de voorwaarde dat er niet meer over de salarissen wordt onderhandeld. Hierop stelden de bonden een definitief ultimatum dat dinsdag 25 maart verstreek. De COR had toen al besloten zich meer op de achtergrond te houden. Vrijdag 21 maart riep de werkgever in een brief de bonden op om de onderhandelingen te hervatten, maar opnieuw onder voorwaarde dat salarissen buiten de gesprekken bleven. Dinsdag 25 maart schoven de bonden deze handreiking terzijde en volgden eind maart en begin april de eerste ludieke acties in Groningen, Eindhoven, Arnhem, Rijswijk en Utrecht. 9 en 10 april werd het werk anderhalf uur stilgelegd in de vestigingen van Groningen en Eindhoven. |
Wat de heer Blom probeert uit te leggen is dat het gerechtvaardigd is dat sommige Atossers >= 30% loonsverhoging hebben ontvangen over de afgelopen jaren, terwijl anderen amper een inflatiecorrectie hebben gekregen.
Jammer voor dhr Blom dat het net lijkt alsof de ge-insourcte mensen er stelselmatig bekaaid afkomen. Terwijl het zittende persoon, vooral management en aankomend management, er niet bekaaid af komen.
Blijkbaar is het uitknijpen in de business case opgenomen. En moeten die nieuwe medewerkers eerst voelen wie AtosOriginal is en wie nog niet.
Ik ben een ‘slachtoffer’ en eerlijk gezegd gaat het me totaal niet om het verschil tussen 2 en 3-3,5 procent. Waar heb je het uiteindelijk over…
Gevoelsmatig ligt het anders. Je krijgt een waardering Goed, krijgt een hele lijst doelen voorgeschoteld voor het komende jaar, maar in de financi�le waardering moet je een stapje terug. Had gewoon koopkrachtcompensatie als minimum aangehouden, daar is begrip voor op te brengen.
Dus beste meneer Blom, die waarschijnlijk net als mijn manager geen eigen mening mag hebben maar door zijn baas is ingelicht over het standpunt dat hij dient te verkondigen, verwacht van mij voorlopig geen ‘positieve bijdrage aan de bedrijfscultuur’ meer, en als u een verbetervoorstel wilt horen: doe niet zo moeilijk over die ene procent die – zoals u zelf stelt – niet eens zo’n grote groep mensen betreft. En dat extra uurtje ’s avonds zit er ook niet meer in, want ‘marktconform’ is immers het motto, en als iets ‘marktconform’ is, dan is het wel ‘uurtje-factuurtje’. Voortaan dus ook voor meneer de werkgeefert zelluf.
Dank voor deze verhelderende en ontnuchterende uitleg van dhr. Blom.
Ik zie met veel enthousiasme mijn sollicitatiegesprek van aankomende middag tegemoet. Mocht het iets worden (beer+huid, etc.), dan zal ik met veel genoegen AO de rug toe keren. Of de afdeling waar ik momenteel nog werk (waar de uitstroom al bovengemiddeld is en de klant-tevredenheid steeds meer te wensen over laat) hier blij mee zal zijn, zal me aan mijn derri�re oxideren…
Als iemand bovenschalig binnenkomt van een ander bedrijf via insourcing en daar eigenlijk teveel verdiende gezien de markt, dan zijn de bonden er goed in die mensen terecht te beschermen. Daar maak je afspraken mee.
Zitten mensen op hun plek en blijkt dat ze niet meer bovenschalig zijn verdienen ze een 3,5%. Niet meer en niet minder.
Gaat het slecht met het bedrijf, dan leveren we allemaal iets in. Gaat het goed, zoals afgelopen 2 jaar dan moet IEDEREEN mee profiteren.
AO is Kerngezond en kan zich dit zeker wel permitteren. De targets uit Parijs zijn ook onderhandelbaar. We hoeven onszelf nou ook weer niet te overtreffen.
ik zeg transparantie, een goed idee, dus ook graag even melden hoeveel % onze managers hebben gekregen Meneer Blom… sommigen hebben 30% en bij de medwerkers zijn ze waarschijnlijk een nulletje vergeten,
Geeft niet kan gebeuren 4 jaar achter elkaar!!!!!
Inderdaad Bert Zelf…
volgens meneer Blom hebben wij dus een marktconforme beloning ?
En dat al minstens 4 jaar achterelkaar ?
Geen inflatiecorrectie ?
Managers loon was zeker niet marktconform maar lag daar natuurlijk heel erg ver onder zodat 30 % > verhoging echt noodzakelijk was.
Ik ben trouwens niet ge-insourced, maar krijg ook een schamele 2 % !!
En dat al jaren achter elkaar, als we dat al kregen !
Alweer een bewuste poging van management AO om het verzet tegen de CAO in de hoek te zetten en te marginaliseren. De afgelopen week heb ik middels mail en woord steeds verkondigd: directie moet goed beseffen dat ze dit conflict met de vakbonden misschien uit kunnen zitten. Als ze het idee hebben dat ze dan gewonnen hebben zal ze dat zwaar opbreken. De effecten hiervan zullen jarenlang voelbaar zijn binnen en buiten het bedrijf. Ze zijn dan misschien de stoere jongens op de golfclub, Atos hebben ze zware schade toegebracht. Maar dat kan ze waarschijnlijk niets schelen, zij zijn dan binnen. En wij (vrijwillig of gedwongen) buiten. Nu al zijn er afdelingen waar de werkdruk rampzalig is omdat de goeie mensen vertrokken zijn en geen nieuwe (goede) mensen te vinden zijn. Of de mensen nu achterblijven uit omdat ze niet willen (collegialiteit, loyaliteit) of kunnen (hypotheek op de schouders, leeftijd) ik heb zwaar met ze te doen. Maar als het vertrekken of verrekken wordt dan weet ik wel: Atos Adieu!
Die meneer Blom is vast marathonloper. Wat een lange adam heeft deze man. Elke keer komt een ander argument uit zijn mond om zijn dwaling te onderbouwen. Nu moet ik lezen dat ik de 2,11% salarisverhoging 2008 te danken heb dat ik de afgelopen jaren al marktconform betaald word.
Ik heb 2006 2.0 % en in 2007 heb ik 1,8% salarisverhoging mogen ontvangen.
Volgens het CBS is dit zeker niet voldoende om de inflatie van de afgelopen jaren op te vangen. En de extra waardering voor mijn beoordeling (goed) blijkt hier ook niet uit.
Ik ben boos en ik blijf boos.
Valt het jullie ook op? Ik hoor die spotjes ook niet meer op de radio waar Atos op zoek is naar nieuwe mensen. Imagoprobleem? Wat heeft die Rob Pols er eigenlijk bij gekregen dit jaar ?