Business intelligence (bi) begint gemeengoed te worden, ook in kleinere organisaties. De belangrijkste eis aan een bi-systeem is dat het goed kan samenwerken met de bestaande ict-systemen in een organisatie. Datakwaliteit wordt minder belangrijk geacht.
Gevraagd naar de belangrijkste eigenschap van een bi-systeem, vinden de meeste deelnemers aan het onderzoek dat het vooral goed moet aansluiten op bestaande automatiseringssystemen. Op de tweede plaats komt pas de kwaliteit van de data. Overigens is dit in grotere organisaties gemiddeld wel de belangrijkste eigenschap van een bi-systeem. Ook in organisaties in de ict- en telecombranche staat de kwaliteit van de data voorop. Dat blijkt uit onderzoek van Computable in samenwerking met MarketCap.
Gebruiksvriendelijkheid ondergeschikt
Gebruiksvriendelijkheid wordt slechts door een achtste van de deelnemers het belangrijkste criterium genoemd en komt daarmee op de laatste plaats, achter de wens dat het systeem kwalitatieve én kwantitatieve data genereert en de snelheid waarmee data worden geleverd. Nicole Horevoorts, industry analist en bi-specialist bij MarketCap: "Het is duidelijk dat men binnen de ict-afdeling bi toch voornamelijk beschouwt vanuit functionaliteit van de systemen en veel minder vanuit de bruikbaarheid van de output en de manier waarop gebruikers daarmee moeten en kunnen werken."
Helft organisaties gebruikt bi
In dit onderzoek geeft net iets minder dan de helft van de circa vierhonderd respondenten aan dat bij hen in de organisatie business intelligence wordt toegepast. In grotere organisaties (duizend fte of meer) wordt in 65,4 procent van de gevallen bi gebruikt. Daarmee is het duidelijk meer aan de orde dan in het mkb: naar branche gekeken scoren ict en telecom en de overheid met ruim 60 procent hoog. Ook in de handel en financiële dienstverlening wordt bi in meer dan de helft van de gevallen gebruikt. In het onderwijs geeft maar liefst 70 procent aan geen bi-oplossingen te gebruiken.
Plannen
Voor 10 procent van de deelnemers die aangeven geen business intelligence te gebruiken, is het nu en in de toekomst niet interessant. Ruim 35 procent geeft aan dat het er voorlopig niet inzit, terwijl bijna 30 procent zegt er nog onvoldoende van op de hoogte te zijn. Slechts een kwart stelt concretere plannen te hebben of er al mee bezig te zijn.
Bezoek ons BI-seminar op 24 april Sommigen vinden de standaardrapportages uit erp-software (enterprise resource planning) voldoende. Bi-software is volgens hen overbodig, tenzij het om een groot bedrijf gaat. Anderen wijzen op het strategische voordeel dat wordt behaald met bi. Analyses maken onbekende verbanden zichtbaar en managementinformatie wordt gekoppeld aan een voorspellend model. De vraag die tijdens het seminar centraal staat, is: Wat levert bi op? Daarbij gaat het om return on investment. Aan de hand van praktijkcases wordt uitgelicht welke trends er spelen in de markt. Bekijk het programma en schrijf u nu in (gratis voor eindgebruikers). |
De grootste uitdaging voor bi-systemen en bi-informatie is om de gebruikers vanuit de verschillende expertises op een lijn te krijgen. Door hrm wordt voor de ontwikkeling van medewerkers geen relatie gelegd met projectkwaliteit en klanttevredenheid. Dus maakt hrm te weinig gebruik van de mogelijkheden die bi biedt. Andersom is er vanuit marketing en sales weinig tot geen belangstelling om de kwalitatieve informatie over klanten en projecten te koppelen met competentie management binnen hrm. Als de functionele muren hoog blijven, zal de integrale toegevoegde waarde van bi-systemen laag blijven.
Business Intelligence geeft invulling aan het domein over bestuurlijke informatievoorziening. Als interoperabiliteit belangerijker is dan de kwaliteit van informatie moet je als organisatie afvragen waar je op stuurt. Goede informatie bestaat uit drie parameters die evenredig van invloed zijn op de kwaliteit van informatie. Informatie = Data + Definitie + Presentatie. Als kwaliteit van data van ondergeschikter belang is, welke invloed heeft dat op de kwaliteit van beslissingen die je neemt?
Dit is een discussie uit de jaren 80 die kennelijk terugkomt. Jammer, want we hadden vastgesteld dat er een balans tussen functionaliteit en informatie dient te zijn. De kern is daarbij de informatie. De functionaliteit is immers niets waard als de onderliggende informatie weinig waard is, terwijl goede informatie in feite alleen maar ontsloten hoeft te worden. Op schitterende manieren, natuurlijk.
Voor bi geldt overigens exact hetzelfde als voor alle andere gegevens die informatie voor een organisatie is: een eenduidige definitie en vastlegging is de enige manier om ooit tot een goede informatievoorziening te komen. Ongeacht of het bi of i is.