Ongeveer 350 van de 1300 medewerkers bij de Groningse vestiging van Atos Origin hebben vandaag tussen 10 en 12 uur het werk neergelegd en actie gevoerd voor betere loonafspraken. De bonden zijn tevreden over de opkomst en noemen de eerste officiële werkonderbreking bij een ict-bedrijf in Nederland een geslaagde actie.
Ongeveer 350 van de 1300 medewerkers van de Groningse vestiging van Atos Origin hebben woensdag 9 april 2008 het werk neergelegd. De betrokken vakbonden FNV Bondgenoten, CNV Dienstenbond en Qlix-IT zijn tevreden over de opkomst en noemen de actie geslaagd.
Nevin Demirtas, bestuursvoorzitter bij FNV Bondgenoten: "We wisten van te voren niet hoeveel mensen aan de actie zouden meedoen, dit is een goede opkomst, zeker omdat staken in de ict-branche nog niet eerder is voorgekomen."
Het Atos-personeel liet vooral van zich horen toen het salaris van Atos Origin-directielid Wilbert Kieboom ter sprake kwam. Hij krijgt met een loonsverhoging van 33 procent per jaar ongeveer 2 miljoen euro aan salaris op zijn bankrekening bijgeschreven.
Volgens Harrie de Vaan van CNV Dienstenbond hebben de vakbonden nog niets van Atos Origin gehoord. "Wij gaan ervan uit dat de werkgever nu naar ons toekomt want dit kan de werkgever niet meer negeren", zegt hij.
Meer Acties
Voor donderdag 10 april 2008 staat een werkonderbreking gepland bij de Eindhovense vestiging van Atos Origin. De vakbonden sluiten voor de toekomst niet uit dat er ook gestaakt zal worden. De vakbonden spreken van een staking als het werk voor minimaal 8 uur (een werkdag) wordt stilgelegd. Bij een werkonderbreking wordt het werk voor enkele uren stilgelegd om actie te voeren.
De vakbonden hebben voor de acties bij Atos Origin een tiental steunbetuigingen ontvangen. Onder andere de Centrale Ondernemings Raad (cor) van Getronics en de ondernemingsraden van buitenlandse Atos-vestigingen lieten schriftelijk weten achter de acties te staan.
Onderhandelingen tussen Atos Origin en de vakbonden liepen vast op onenigheid over loonafspraken. De bonden zetten in op een minimale loonsverhoging van 3,5 procent. Atos Origin wil afspraken over loon buiten de cao-onderhandelingen houden omdat die afspraken bij bepaalde bedrijfsonderdelen zoals 'managed operations' zouden leiden tot een slechte concurrentiepositie.
Hoe heeft het zover kunnen komen? Atos Origin is een van de weinige ict-dienstverleners met een eigen collectieve arbeidsovereenkomst. Volgens de vakbonden is de huidige patstelling tussen enerzijds de automatiseerder en anderzijds de bonden en de centrale ondernemingsraad (COR), uniek voor Nederland. Hoe kon het zover komen? In september 2007 vond het eerste overleg tussen de drie partijen plaats. Dit resulteerde in november 2007 in een eerste loonbod van Atos Origin: werknemers zouden een gemiddelde loonsverhoging krijgen van 4,5 procent, een minimale verhoging van 2 procent en een pakket secundaire arbeidsvoorwaarden zoals flexibilisering van arbeidsvoorwaarden en lease-budgetten. 90 procent van de vakbondsleden stemde tegen dit bod en dus gingen de bonden en de COR er niet mee akkoord. Zij eisen een structurele vaste loonsverhoging van 3,5 procent voor alle medewerkers met een beoordeling 'Goed'. Ook willen ze dat in de cao zowel primaire als secundaire arbeidsvoorwaarden worden vastgelegd en dat het huidige beloningssysteem onder de loep wordt genomen. Daarop brak het bestuur van Atos Origin de onderhandelingen af. De automatiseerder wilde begin maart, na een 'voorultimatum' van de bonden, weer om de tafel onder de voorwaarde dat er niet meer over de salarissen wordt onderhandeld. Hierop stelden de bonden een definitief ultimatum dat dinsdag 25 maart verstreek. De COR had toen al besloten zich meer op de achtergrond te houden. Vrijdag 21 maart riep de werkgever in een brief de bonden op om de onderhandelingen te hervatten, maar opnieuw onder voorwaarde dat salarissen buiten de gesprekken bleven. Dinsdag 25 maart schoven de bonden deze handreiking terzijde en volgden eind maart en begin april de eerste ludieke acties in Groningen, Eindhoven, Arnhem, Rijswijk en Utrecht. |
Eindelijk wordt de IT branche een normale branch met normale reacties. We zijn gaan staken!
Als ik het goed begrijp, was staken altijd voorbehouden aan degenen die samen met vakbonden sterk waren en met name gericht op ambtenaren en op repetitief werk georienteerde groepen omdat zij niet in staat zijn makkelijk aan een andere baan te komen en als individu niet hun eigen persoontje konden staan ten opzicht van hun werkgevers en/of overheid.
Sinds vandaag is het staken nu ook overgeslagen naar de goed betaalde en hoog opgeleide in IT’er. Het blijft frappant dat de skippy ballende techies hun persoontje niet meer kunnen staan. Is de IT eindelijk een normaal vak te geworden en kunnen de IT?ers zich nu ook normaal gaan gedragen?
De IT’ers hebben wel een hele hoge salaris lat liggen. Dus wordt het nu wachten op de normale salarissen omdat ze toch blijken normale mensen te zijn. En als het echt zo slecht is bij Atos, ga dan eens bij een andere organisatie kijken wat zij betalen voor normaal werk.
Misschien is het dan nog niet zo slecht binnen de IT sector en zeker ook niet bij Atos.
Met name door de hoge salarissen hangt tegenwoordig ook de opkomst van niet Nederlanders, lage loon medewerkers in de IT. Deze ontwikkelingen hebben we in andere branches al veel eerder gezien waardoor er veel niet autochtone Nederlanders een groot aandeel in arbeidsintensieve werkgelegenheid hebben gekregen. We kunnen wel zeggen dat we de mensen niet meer hebben, maar straks hebben we ook de werkgelegenheid niet meer.
Op dit moment worden er voor honderden miljoenen in de IT uitbesteed aan lage loon landen. Het verschil met het verleden is groot. Het bakken van friet, het assembleren van goederen, het verbouwen van onze huizen en verspreiden van kranten zal altijd lokaal gedaan worden terwijl IT makkelijk naar andere landen gebracht kan worden.
Het lijkt erop dat we het accepteren dat onze eigen IT workforce te duur aan het worden is. We moeten het dan straks ook accepteren dat er grote buitenlandse partijen met geld dat wij aan hun hebben gegeven omdat we te duur zijn, onze IT bedrijven opkopen en op hun manier gaan managen.
Wordt het niet tijd dat we gaan kijken naar de realiteit en ook realistisch omgaan met de inkomens?
Hallo coa waar baseer je dit op. Enig idee wat een gemiddelde it ‘er verdiend? Of luister je teveel naar de fabeltjeskrant? Andere optie is dat je bij de “top” van het bedrijf hoort.
Coa, Als de toppers wat inleveren blijft er vast wel 3,5 % over voor de mensen die waarschijnlijk voor JOU in de fabriek werken,.
Mocht het toch financieel her door fout gaan gaan, wat dan nog? stel het gaat nog tien jaar goed, dan we toch zeg maar ieder jaar de inflatiecorrectie gehad hebben en dus geen geld verlorenen wij geen financiele buikpijn.
In de huidige cao lever (ik en meerdere) nu alleen geld letterlijk IN.
over 10 jaar zit ik dan ook op het minimum en wordt werken dus niet meer beloond zelfs…. dus denk maar es na en doe mee!
Er is een ding dat ik niet begrijp … Als Atos te weinig zou betalen/verhogen insinueert dat dat andere werkgevers wel meer zouden betalen. Dan gaan degenen die klagen toch ergens anders werken???
Maar volgens mij is het heel simpel, Atos heeft een hele hoop mensen in dienst die tijdens diverse insourcings en fusies (met hulp van diezelfde vakbonden en ondernemingsraadsleden!) allerlei prima regelingen onderhandeld hebben. En nu werkt dat tegen ze, omdat exact diezelfde mensen niet meer groeien qua kennis en wel aan met zeer goede regelingen “vast” zitten aan Atos als werkgever. En dan klagen ze nu dat ze niet per definitie prijs compensatie krijgen… Daar hadden ze dus eerder aan moeten denken volgens mij!
Overigens is dit kritiek op de groep werknemers van het type vakbondslid, omdat ik het met die argumenten niet eens ben. Ik vind ook dat de percentages hoger zouden moeten zijn, maar dat is omdat Atos tov de markt slecht betaald. Enige reden waarom dat zou veranderen is als het verloop hoger wordt, daar helpt staken toch niet tegen.
Kom nou Tipsandtricks.
Als Kiekboom de helft van zijn salaris inlevert krijgt iedere Nederlandse Atos Origin-medewerker er 100 euro bij.
Dat is per jaar en ook nog eens bruto.
De CAO is beter dan die van vorig jaar, dus waarom werd er toen niet gestaakt?
@mijnmening
Het klopt dat Atos Origin niet de beste betaler in de markt is.
Dat was in de BSO (of later de Origin) tijd niet zo’n probleem.
Origin was wezenlijk anders dan andere bedrijven. Het iets lagere salaris werd gecompenseeerd door andere zaken
Dat is nu niet meer zo.
Er is geen wezenlijk verschil meer tussen Logica, Getronics of Atos Origin.
Nu zijn er mensen die blijkbaar wat achterlopen in salaris en die wel goed in de markt liggen.
Waarom zouden die niet wat meer mogen krijgen dan andere medewerkers.
Natuurlijk krijgt iedereen een 3. Bij een 2 moeten managers moeilijke gesprekken aangaan met medewerkers en daar hebben ze helemaal geen zin in.
Toppers zijn nu eenmaal toppers. Als het inderdaad zo is dat er uit disinteresse of onvermogen niet in staat is om de ?topper? posities te behalen, dan is het inderdaad het makkelijkst om de top af te vallen. Natuurlijk weet iedereen het altijd beter dan iedereen anders. En als jij het inderdaad beter weten dan het senior management van Atos , dan zou ik de verbeter voorstellen voorleggen aan het mgt van SI, AC of MO of misschien zelfs aan de Skippy bal springende CEO of zijn team. Ik ken Atos niet anders dan een bedrijf dat openstaat voor goede suggesties. Sterker nog, je krijgt de beste parkeerplaats voor het hoofdgebouw in Papendorp als je de beste medewerker bent.
Aan de andere kant zijn enkele schrijvers niet meer van deze moderne wereld (ondanks dat men in de IT zit) Als je de verantwoordelijkheid van jouw inkomen en bijbehorende emolumenten bij de ?top? van welk bedrijf dan ook legt, zou je je kunnen afvragen waar je mee bezig bent. Als jij vindt dat je beter kunt of verdient, dan moet je weggaan. Niet tot morgen wachten, maar vandaag. Wees stoer en dien je ontslagbrief in en leg je werk neer. Maar zielige teksten als het inleveren van geld en bijbehorende beschreven logica zijn toch niet hetgeen men mag verwachten van een echte IT professional.
Iets heel anders: staan jullie ook stil bij de consequenties van een staking. IT is voor veel bedrijven van groot belang en daarom wil men een betrouwbare leverancier / partner. Mensen en bedrijven die staken geven dat gevoel niet. Als men het namelijk ergens niet mee eens is, stopt men met werken (of dreigt men ermee): hoe betrouwbaar ben je dan voor je klant (ja, vergeet jezelf eens even en kijk naar het grotere belang)
Nu gun ik niemand dat ze op straat komen te staan, zeker niet omdat men het ergens niet mee is. Daarentegen gun ik mensen die onbetrouwbaar zijn, eigenlijk niets. En zeker geen salarisverbeteringen Nogmaals, mocht je het niet eens zijn wat Atos doet met de CAO, zoek ajb in deze tijd van florerende IT, een job elders nu het nog kan en redelijk gaat.
Het zakelijk effect van een staking is niet iets dat zie je niet per omgaande ziet. Ga er namelijk maar vanuit dat op langere termijn, deze staking Atos als bedrijf niet ten goede komt. Het zal vast niemand zijn ontgaan dat er in deze tijd, Atos klanten worden verloren op slechte performance en betrouwbaarheid. Maar ook op slecht contract, bid en relatie management. Of nog erger, doordat mensen worden voor een dubbeltje per uur meer bij andere klanten worden neergezet.
Wie is er straks verantwoordelijk als er straks door deze werkonderbrekingen, klanten niet meer willen komen of erger nog, men wil de bestaande contracten niet verlengen. En als hierdoor mensen het veld moeten ruimen omdat de opbrengsten de kosten niet meer dekken? Is het dan terecht dat degenen die dit veroorzaken, er zonder verdere genoegdoening op straat worden gezet. Menig een zal nu toch wel instemmend zitten te knikken.
Om maar een idee te geven hoe serieus deze werkonderbrekingen worden genomen door Atos klanten; het is bekend dat er diverse serieus grote klanten van Atos, vandaag bij hun juridische afdeling hebben aangeklopt. Coulance is er namelijk niet als bedrijfsprocessen risico?s lopen of worden gestopt.
Jarenlang heb ik voor Atos / Origin / BSO gewerkt en ik heb AtosOrigin vorig jaar verlaten. Hierdoor ben ik redelijk goed ben ik op hoogte van de inkomenstructuur en de belonigstructuur van Atos. Maar ga nu maar eens op de arbeidsmarkt kijken: de gemiddelde IT’er verdient meer dan de mensen van de fabeltjeskrant.
Nee, ik was geen top management of ander onder gebouw 6 parkerende individu. Zoals aangegeven, ben ik van mening dat indien men niet tevreden is over het huidige inkomen, men hun geluk elders moet gaan zoeken. Atos is geen bijzondere slechte of goede werkgever is; zoals met alles, het kent haar goede en slechte kanten. De pensioenen zijn goed, de vergoedingen zijn goed, het secundaire arbeidsvoorwaarden pakket is goed, de ziekte vergoedingen zijn goed. En ik vind de visie van het bestuur en het senior management goed om aan de kleine 2% correctie vast te houden.
En ja, dat geldt ook voor de KPN’ers, ex Philips, ex KPMG en andere aangekocht bedrijven en medewerkers. We leven in een democratie, waarbij je mag kiezen. Als het allemaal zo goed was bij je vorige werkgever, stop dan per omgaande bij Atos. Voeg de daad bij het woord en ga terug naar je vorige werkgever. En anders, gewoon gaan werken, je uren goed boeken en op tijd beginnen en naar huis als je je werk echt goed hebt gedaan met de juiste resultaten.
En voor alle diegene die staken voor het staken, of uit principe, of uit medeleven of uit welke reden dan ook of juist helemaal niet: ik hoop dat Atos nog een lang, zelfstandig leven gaat hebben, met gematigde lonen, concurrerende prijzen, goede services, een mooi diensten pakket en heel veel tevreden klanten.
beetje kortzichtig coatje.
Mensen kunnen niet terug naar hun oude werkgever omdat hun afdeling verkocht is aan Atos met het personeel, en de betrokken mensen daar juridisch niets aan kunnen doen. Sterker nog als je weigert mee te gaan loop je een groot risico zonder pardon op straat gezet te worden. Daarnaast is het nogal dom om te denken dat iemand terug wil naar een baas die zijn personeel zonder blikken of blozen verkoopt, zelfs mensen die meer dan 15 jaar goed gefunctioneerd te hebben.
Die beslissing om te outsourcen is waarschijnlijk door zulke toppers als jij genomen. Een beslissing die vaak niet eens goedkoper is en de organisatie die achter blijft met een hoop procedurele rompslomp en verminderde dienstverlening opzadelt.
Wie is er dan onbetrouwbaar?
In deze mooie ICT tijden kan ik me niet voorstellen dat wanneer je echt ontevreden ben als ATOS medewerker je dan blijft zitten waar je zit.
Concurrenten genoeg op de markt.
Er lopen ongetwijfeld meerdere externen rond bij de klant waar je op dit moment bent ingezet, doe eens gesprekje met een andere externe en laat hem of haar jouw cv droppen bij de concurrent. Bonus voor die externe & nieuwe werkgever voor jou. Als dat dat massaal gebeurt voelt ATOS pas dat er iets moet veranderen.
Als ze een club mensen hebben zitten die niet meer willen ‘groeien’, het wel prima vindt zo maar wel elk jaar ‘flinke’ verhogingen wil in het loon dan kan ik me voorstellen dat ATOS hier gewoon niet op reageerd. Ik vermoed dat ‘de goeien’ het bij ATOS ook goed hebben anders waren deze personen al lang overgestapt naar Logica, Accenture, Sogeti of een ander luxe uitzendbureau.
Leuk detail: “…per jaar ongeveer 2 miljoen euro…”. Ik meen me te herinneren dat toen wij in 2001 allemaal “het dak aan het repareren waren” en dus enkele jaren 0% erbij kregen dat mr. Kieboom E. 100.000,- per jaar verdiende.
Mensen, mn Coa, snappen jullie wel waar het eigenlijk om gaat? Er zijn bij Atos tig mensen geinsourced die totaal geen enkele IT aff. hebbben, maar wel vaak met de boedel zijn overgekomen, maar altijd WEL hun specifieke (vaak ook niet IT) werk hebben goed gedaan en ook nu nog doen, denk maar aan alle (moeizame) processen en werkwijzes binnen AO. Deze mensen zorgen dus voor een gelikte orderstroom die van/voor beheerders etc zijn die de echte techneuten zijn en het vervolgens uitvoeren. Juist de mensen die dus alleen maar de ondersteuners zijn van het proces.
Juist DEZE mensen staan al jaren op de 0-lijn (nou ja 2% en zelfs minder heb ik gezien. (Je werkt toch om te verdienen, niet om in te leveren). Je hebt toch al iedere medewerker recht op mininmale prijscompensatie? Eigenlijk wil ik het nog anders stellen: 3,5% domweg voor iedereen en daaroverheen nog de mate van beoordeling.
En over weggaan bij AO, dat is een lachertje, als je >50 bent (en dat zijn er veel in deze genoemde groep. heb je geen kans meer, zelf al vaak geprobeerd, want je komt dan wel bij een ict-bedrijf vandaan, maar met een opleiding die totaal niet met ict te maken heeft. (opleiding nemen was er ook niet bij voor deze groep de afgelopen jaren(geen opl budget) en zelf betalen is niet te doen. Dus nogmaals, dat er groepen zijn die om mijn part 10% krijgen, prima, ze zullen het verdienen, maar die mensen hebben ook de orderverwerkers nodig, die toch ook loon naar werken willen hebben?
En als laatste, het gaat niet alleen om de 3,5% er zijn veel meer dingen die aangepakt moeten worden, ook daar wordt voor gestreden(sept overleg etc)
Voor de jonge juppies is Atos dan ook een leuke springplank, maar zodra je tegen je ref. komt ga je dus inleveren en wil je wel weg, maar KUN je vaak niet meer weg.