TomTom boekt tegenvallende cijfers over het eerste kwartaal van 2008. Het bedrijf stelt de financiële verwachtingen naar beneden bij. Bovendien worden de prijzen van producten verlaagd om marktaandeel te behouden.
TomTom, de Nederlandse leverancier van navigatieapparatuur, heeft in het eerste kwartaal van 2008 een lager omzet behaald dan verwacht. De omzet ligt tussen de 260 en 270 miljoen euro. Dat is minder dan de omzet van 296 miljoen euro die het bedrijf in het eerste kwartaal van vorig jaar boekte. Dat laat de leverancier van navigatieapparatuur weten in een tussentijds handelsbericht.
Hoewel TomTom in het tweede kwartaal nieuwe apparaten op de markt brengt, verwacht het bedrijf niet dat de volgende drie kwartalen het lagere eerste kwartaal goed zullen maken. Om marktaandeel te behouden gaan daarom de prijzen van navigatiesystemen omlaag.
Verwachtingen
Voor het hele jaar verwacht TomTom een omzet van tussen de 1,8 en 2 miljard euro. Daarmee stelt het bedrijf de omzetverwachting naar beneden bij. Bij de presentatie van de jaarcijfers over 2007, eind februari, zei het bedrijf nog te rekenen op een omzet tussen de 2 en 2,2 miljard euro. In heel 2007 bedroeg de omzet 1,74 miljard euro. Toen boekte TomTom ook de hoogste winst sinds de oprichting van het bedrijf.
TomTom gaat ervan uit dat het dit jaar toch een winstmarge van 40 procent zal behalen. Dat komt overeen met de doelstellingen voor de lange termijn. Een woordvoerder van het bedrijf zei verder dat de markt voor persoonlijke navigatiesystemen in het eerste kwartaal in Europa met 40 procent is gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In Noord-Amerika zag TomTom de markt verdubbelen.