Het grondpersoneel van KLM kan beter inspelen op kleine reparaties en problemen in het vliegtuig. KLM gaat daartoe gebruikmaken van een digitaal informatiesysteem dat grondpersoneel van realtime gegevens voorziet.
Reparaties en belangrijke gebeurtenissen aan boord van een KLM-toestel kunnen nu meteen worden gemeld aan het grondpersoneel. KLM gaat daartoe gebruikmaken van een digitaal informatiesysteem dat de informatie meteen doorstuurt naar de grondorganisatie. Het grondpersoneel kan zich zo beter voorbereiden op het verhelpen van de problemen.
Het digitaal informatiesysteem wordt ingebouwd in de nieuwste Boeing 777-300. Het systeem bestaat uit twee toepassingen. Zo is er een elektronisch logboek (e-ATL), dat het papieren logboek vervangt. Het reparatieteam van de vliegtuigmaatschappij kan vanaf nu meteen zien welke kleine reparaties aan het vliegtuig moeten worden gedaan. Tot voor kort gebruikte de organisatie van een papieren administratie die pas na de landing werd verwerkt.
Kleine reparaties, zoals een vervanging van een stoel, toilet, leeslampje of gordijn kan nu tijdens de vlucht al worden gemeld, ongeacht of het vliegtuig aan de grond staat of waar dan ook ter wereld vliegt. Daardoor kan het probleem eerder worden verholpen zodra het vliegtuig weer aan de grond staat.
Vermiste koffers
Ook gaat KLM gebruik maken van een e-Reporting systeem. Dit vervangt de papieren formulieren waarin elke onregelmatigheid van een vlucht wordt vastgelegd en verstuurd naar de grondorganisatie voor verdere actie. Als voorbeeld noemt de luchtvaartmaatschappij vermiste koffers, ‘no shows’, turbulentie en zieke passagiers.
De digitale informatievoorziening is mogelijk in samenwerking met partners als vliegtuigbouwer Boeing en softwaremaker Ultramain. KLM investeert zelf in de toepassingen, omdat het bedrijf niet wil wachten totdat vliegtuigbouwers de diensten aanbieden.
Allereerst kunnen alleen personeelsleden gebruikmaken van de nieuwe digitale mogelijkheden. KLM verwacht later de hele vloot van het informatiesysteem te voorzien. Bovendien kunnen in de toekomst ook breedbandmogelijkheden voor passagiers worden aangeboden.
De A330-200 van de KLM loopt wat directe gegevensoverdracht, m.b.v. het programma Airman, naar het grondpersoneel voor op de B777-300. Het E-ATL in de B777-300 loopt nu nog als test. Airman van de A330 is al ‘live’.
Zelfs de oudere vliegtuigtypes konden/kunnen hun onderhoudsgegevens direct naar de grond sturen. En dit wordt ook actief gebruikt.
Het enige waar de B777 in voorop loopt is dat het papieren Aircraft Technical Log (ATL), op termijn, geheel vervangen gaat worden door een E-ATL.
Kijk, da’s nu een mooi real-life voorbeeld hoe ict het leven van de mensheid een stuk makkelijker en eenvoudig kan maken!