AFAS ERP Software is dit jaar voor het eerst sponsor van het tennistoernooi AFAS Tennis Classics. De softwaremaker sponsort het toernooi om meer landelijke bekendheid te krijgen.
Bedrijf: AFAS ERP Software
Sponsort: Aanmoedigingsprijs voor Leusdens jeugdtalent en de AFAS Tennis Classics
Truus Koppelaar, directeur marketing & communicatie bij AFAS ERP Software
Waarom de prijs voor het Leusdens sporttalent?
We zijn gevestigd in Leusden en één van de grootste bedrijven in deze plaats. We voelen ons maatschappelijk verantwoordelijk om iets voor Leusden te doen. Sporten is belangrijk. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Daarom hebben we ervoor gekozen om deze prijs uit te reiken aan Leusdens sporttalent. Vorig jaar kreeg Milo Hülsenbeck de prijs. Hij is tien jaar en heeft zich geplaatst voor het jeugdwereldkampioenschap trampolinespringen.
Doen jullie dit voor de naamsbekend?
Eigenlijk niet. In Leusden kent iedereen ons al. We zitten aan de toegangsweg naar de snelweg. Iedereen die Leusden binnenkomt ziet het kantoor liggen.
Wat doen jullie aan de landelijke bekendheid?
Dit jaar zijn we voor het eerst hoofdsponsor en titelsponsor van de AFAS Tennis Classics, het toernooi van Jacco Eltingh en Paul Haarhuis. Dit toernooi wordt gehouden in Eindhoven. We sponsoren het toernooi al vanaf het begin als subsponsor.
Waarom dit toernooi?
Het past goed bij ons. Jacco Eltingh en Paul Haarhuis zijn allebei warm, ambitieus en hartelijk. Bovendien is het een laagdrempelig en gezellig toernooi. Er staat een spelerstafel in de hospitalityunit en de spelers lopen daar ook rond. Je kunt er heel makkelijk handtekeningen vragen. Het toernooi heeft een hele andere sfeer dan bijvoorbeeld het ABN AMRO toernooi.
En levert het wat op?
De afgelopen jaren nodigden we op donderdag en vrijdag tweehonderd prospects uit. Zij krijgen voordat de wedstrijden beginnen een presentatie van een half uur over wie AFAS is en welke producten we verkopen. Daarna zijn ze gast van het toernooi, dat tot tien uur ’s avonds duurt. In een aparte unit kunnen ze onder het genot van een hapje en drankje de wedstrijden bekijken.
We zijn een softwarebedrijf, dus we meten alles. Uit die twee dagen voor prospects komt heel veel omzet. Op de dag zelf wordt niet over zaken gepraat, maar na afloop wordt er nagebeld en gevraagd of de klanten nog interesse hebben in een gesprek. 80 procent van de prospects wil kennismaken.
Wat betalen jullie voor de sponsorcontracten?
De prijs voor de aanmoedingsprijs is vijfhonderd euro. Dat bedrag sponsoren we ook. Om onze naam aan het tennistoernooi te verbinden, betalen we meer. Dat kost ons ongeveer een half miljoen euro jaarlijks. Maar dat halen we er goed uit.
Hoe laten jullie zien welke evenementen jullie sponsoren?
We laten het in de hele communicatie terugkomen. Rond oktober komen er spotjes op de radio. Die worden ingesproken door Jacco Eltingh. En er is een aparte internetsite, www.afastennisclassics.nl. Hier staat straks tijdens het toernooi allerlei informatie over het toernooi. Nu plaatsen we er tennisnieuws op.