Als je die ict’er eindelijk gevonden hebt, wil je niet dat hij of zij binnen de kortste keren weer op zoek gaat naar een nieuwe baan. Vier tips om personeel vast te houden.
-
Relatie met de manager: Vergroot de tevredenheid en productiviteit van medewerkers door te laten merken dat je om je personeel geeft en te vertrouwen bent.
-
Erkenning en waardering: Zorg ervoor dat behaalde resultaten worden gevierd. Doe dit individueel én met het team. Toon oprechte waardering voor de behaalde resultaten, bijvoorbeeld via een persoonlijk briefje.
-
Stimulerend en uitdagend werk: Betrek medewerkers bij het begin van een nieuw project. Daarmee groeit het enthousiasme en zullen er creatieve ideeën ontstaan.
-
Balans werk-privé: Erken het belang van het persoonlijk leven van medewerkers. Dat vergroot de loyaliteit en voorkomt dat ze opgebrand raken.
bron: Dale Carnegie Benelux
Verstandshuwelijk: Hoe jonger een sollicitant is, hoe minder de betrokkenheid en loyaliteit zal zijn. Geef je personeel meer gevoel voor commitment en verantwoordelijkheid. Organiseer een feest rond vijfjarige en tienjarige jubilarissen.
Opleiding, groei en voortgang: Erken het belang van persoonlijke ontwikkeling en het behalen van gemeenschappelijke doelen.
Klinkt allemaal heel mooi…, maar wanneeer starten we hier mee?
@NiKe: Dat is wel heel kort door de bocht om maar uit te gaan van weinig loyaliteit bij jonge sollicitanten. Het zal waarschijnlijk voor een deel opgaan, maar lang niet voor allemaal. Ook bij de oudere sollicitant is zo.
Klinkt goed allemaal. Volgens mij is de betrokkenheid het belangrijkst. Als je hebt meegewerkt aan een bepaald project en je ziet daar later de resultaten van, dan heb je daar nog lang voldoening van. Daarmee kweek je (lange termijn) betrokkenheid bij de werknemer en heeft deze veel voldoening (hoog in de piramide van Maslow) van zijn werk.
Dit slaat de spijker op zijn kop, door het gemis van al deze punten ben ik na twee jaar bij mijn huidige werkgever weer aan het kijken of het haalbaar is om als freelancer verder te gaan.
Voor het onderzoek wat er niet deugde, krijgt men subsidie.
Om het te verbeteren is niet interessant, zeker bij de kokale overheden.
zie daarom http://tinyurl.com/6j2gab
Ook als je eigen naam c.rippen in wilt vullen, een punt wordt niet geaccepteerd.
Belangrijk is het om als werkgever de hand ook in eigen boezem te steken. Zorg ervoor dat je weet wat er speelt bij medewerkers en dat medewerkers daadwerkelijk invloed hebben op de gang van zaken. Door continu te meten (bij klanten, medewerkers en competentiemetingen) en concrete acties te nemen obv de uitkomsten voelen medewerkers zich hoger gewaardeerd, hebben ze invloed op de gang van zaken en zullen zij dus meer betrokken en loyaler zijn.
Hans Salverda, Klantkwadraat.