De relatie tussen KPN en it-uitbestedingspartner Atos Origin is genormaliseerd. En het is niet zo dat het telecomconcern zijn eigen automatisering liever aan andere partijen uitbesteedt dan aan Getronics. Sterker nog: KPN wordt de showcase voor Getronics. Dat benadrukt Jan Muchez, de ict-directeur van het telecomconcern.
De afgelopen paar jaar sloot KPN met diverse ict-partijen contracten af voor het leveren van producten en diensten aan de interne ict-afdeling. Hoewel het telecomconcern zijn oog had laten vallen op Getronics, gingen de contracten voor de eigen ict naar partijen als Atos Origin, Capgemini en LogicaCMG. Volgens chief information officer Jan Muchez moeten hier echter geen overhaaste conclusies uit getrokken worden, maar past het in de multisourcing-aanpak die KPN voor ogen staat.
Breuklijn
Muchez spreekt van een breuklijn tussen de oude netwerken en diensten van KPN en de nieuwe netwerken en diensten. In 2001 werd een groot deel van de interne automatisering, die op dat moment sterk op vaste telefonie was gericht, verkocht aan Atos Origin. Het ging om het werkplekbeheer, de datacenters en het softwarehuis (geschatte omzet: 400 miljoen euro). Muchez heeft het in dit verband liever niet over uitbesteding, maar over een ‘sale en lease back'-constructie. KPN was gezien zijn toen rampzalige financiële situatie gedwongen om onderdelen te verkopen. De drijfveer was het verkrijgen van geld; het ging niet om vernieuwing, kostenreducties of andere uitbestedingsmotieven.
Te dominant
Die ingreep bleek een aantal jaren later, nadat KPN weer op de rails stond, niet handig uit te pakken. Het herstructureringsprogramma ‘Back to Growth' en de omschakeling naar een mobiel bedrijf vroegen om een ondersteunende innovatieve ict-aanpak bij. Bovendien was de balans tussen KPN en zijn it-leveranciers te veel overgeheld naar één partner (Atos Origin) die een te dominante positie had ingenomen. Muchez nam een aantal maatregelen.
Het eerste pakket had te maken met het aflopen van de contracten met Atos Origin. KPN besloot in de zomer van 2007 zijn datacenters in Groningen (2) en Bussum terug te kopen en het werkplekbeheer (zo'n 20.000 werkplekken) weer in eigen hand te nemen. Nadat het telecomconcern Getronics eind 2007 overnam is uiteindelijk besloten om dit bij deze automatiseringsdochter onder te brengen. Met betrekking tot de infrastructuur: de interne ict-afdeling is verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling (engineering), Atos Origin zorgt voor de extra handjes (via de ex-KPN'ers die in 2001-2002 zijn overgestapt) die in de drie datacenters nodig zijn.
"Met Atos Origin hebben we vier nieuwe overeenkomsten waarmee de voorgaande periode, waarin het bedrijf een almachtige positie als it-partner innam, is afgesloten. De relatie is genormaliseerd", zegt Muchez. Hij erkent dat het laatste contract van begin maart de indruk wekte dat Atos Origin ook is aangetrokken om de it-infrastructuur van KPN te vernieuwen, terwijl dit bij uitstek een kernactiviteit van Getronics is. "Dat was een ongelukkige presentatie in een persbericht van Atos Origin. Het gaat feitelijk om het leveren van middleware en de ‘enterprise service bus' van Tibco."
Uitdoven
In 2007 maakte KPN-ICT een aantal keuzes voor nieuwe bedrijfskritische applicaties: Siebel voor relatiebeheer (crm: customer relationship management) en Oracle/Portal Software voor de factureringprocessen (billing). "Voor de implementatie ervan hebben we systeemintegratoren gezocht. Verkaveling vormde het uitgangspunt: verschillende leveranciers krijgen een stuk van de koek: IBM, Capgemini, LogicaCMG en Accenture." De afgelopen negen maanden is er geen gunning meer gestart. Muchez zegt dat de verdeling (multisourcing) van producten en diensten nu grotendeels is geregeld.
Daarnaast investeert KPN flink in een nieuwe generatie datacenters: Schiphol, Aalsmeer en – binnenkort – Haarlem. Met betrekking tot de teruggehaalde oudere rekencentra spreekt Muchez van ‘uitdoofsituaties. Ik sluit niet uit dat die datacenters over een paar jaar zijn uitgefaseerd en gemigreerd naar onze nieuwe generatie datacenters.'
De ict-directeur is enthousiast over de nieuwe mogelijkheden die deze computerkrachtcentrales bieden. Hij legt uit dat Getronics het beheer ervan gaat regelen en dat het bedrijf in samenwerking met de divisie KPN Zakelijke Markt aan klanten geavanceerde ict-diensten zal aanbieden. "Eind 2008 komt de ultieme showcase: de integrale werkplekdienst met KPN intern als klant. Dat zal een spectaculaire presentatie worden van wat de constellatie KPN/Getronics voor klanten kan betekenen. Virtualisatie speelt hierbij een grote rol."
De ict-afdeling van KPN
KPN-ICT telt 750 medewerkers en zo'n 600 inhuurkrachten, exclusief de contracten met it-partners. De interne ict-divisie beheert de bedrijfstoepassingen (functioneel beheer), doet ontwikkelwerk (innovatieve toepassingen), houdt zich bezig met ‘business analyse' en stuurt de leveranciers aan die standaardtaken uitvoeren. Directeur Jan Muchez: "Wij leveren, ondersteunen en bewaken de kernapplicaties van KPN, zoals crm, billing en de telconetwerken. We onderscheiden daarbij ‘business support systemen' en ‘operation support systemen'. KPN-ICT is een ‘kostenpost' met een budget van zo'n half miljoen euro (waarvan circa 50 procent bedoeld is voor vernieuwing).
Opvallende Contracten
– Capgemini implementeert monitoringtools IBM Tivoli Netcool (03 2008)
– Atos Origin levert middleware (03 2008)
– LogicaCMG neemt personeels- en salarisadministratie (Oracle/Peoplesoft) over (01 2008)
– Capgemini verzorgt, in plaats van Getronics, beheer SAP KPN Retail (12 2007)
– LogicaCMG bouwt nieuw netwerkinformatiesysteem (12 2007)
– Sogeti en Satyam halen testtaken binnen (08 2007)
– Accenture en IBM verwerven opdracht Siebel-implementatie (08 2007)
– IBM zorgt voor invoering Portal Software/Oracle (08 2007)
– Capgemini krijgt opnieuw verantwoording Oracle E-business suite (08 2007)
– KPN versobert ‘oude' uitbestedingscontracten Atos Origin (07 2007)
– Ericsson sleept onderhoud en beheer access-netwerk binnen (07 2007)
– AtosOrigin helpt bij invoering netwerkadministratiepakket Cramer (Amdocs) (01 2006)
Uitdoofsituatie? Allemachtig Jan, wat moeten die stakende Atossers hier wel niet van denken? Mooi intern politiek stuk, maar als het nu allemaal niet zo snel gaat. Dan zit je maar mooi met een leverancier met rabiaat ontevreden personeel! Olie op het vuur!
Als ik naar mijn eigen persoonlijke situatie kijk, dan koop ik ongeveer elke 4 a 5 jaar een nieuwe PC. Alles is dan helemaal vernieuwd, sneller, beter, werkt effici?nter, etc. Ik kan mij voorstellen dat KPN voor hun bedrijfsvoering met de invoering van nieuwe technologi?n ook over moet op nieuwe betere snellere software en apparatuur. Lijkt mij dus geen slechte aanpak van dhr. Muchez.
Ik wil alleen nog weten wanneer de gewone klant nu eens eindelijk glasvezel in zijn huis heeft ?
En dan bijvoorbeeld ook daadwerkelijk wereldwijd kan TV kijken over die glasvezlaansluiting ?
Nog even geduld……
de glasvezel of VSDL-verbinding komt er snel aan……
De eerste proefgebieden draaien al!!