Galaxy Group is sponsor van het Nederlandse raceteam Wijzonol Rhesus. “Het gaat om het teambelang. Dat heeft parallelen met hoe wij onze dienstverlening in de markt zetten.”
Bedrijf: Galaxy Group
Sponsort: het Wijzonol Rhesus raceteam
Bert Buwalda, manager mobile solutions van Galaxy.
Wat sponsoren jullie precies?
Wij sponsoren het Wijzonol Rhesus raceteam. Dit team doet met vier auto’s mee in twee klasses, namelijk in de klasses Suzuki Swift en Renault Clio. We sponsoren het heel team. Ons logo is daarom ook op alle auto’s terug te vinden.
Wij zijn subsponsor, Wijzonol, is hoofdsponsor.
En wat betalen jullie ervoor?
Dat is enkele tienduizenden euro per jaar. Maar dat is alleen het geld dat we aan het team betalen. Het kost ook geld om relaties uit te nodigen bij races.
Op welke manier laten jullie zien dat jullie het team sponsoren?
Er zijn per jaar ongeveer zeven races. Onze personeelsdag hebben we tijdens de eerste race georganiseerd. Voor de zes andere races nodigen we relaties uit.
We willen deze mensen een leuke dag bezorgen. Daarom organiseren we er een heel evenement omheen. De bezoekers mogen door de pitstraat lopen, kunnen het teambezoeken en er is catering. We willen er echt een dag uit van maken. Het varieert een beetje voor hoeveel mensen we het organiseren, maar je moet denk aan zo’n veertig tot honderd mensen.
En ook in andere uitingen laten we het steeds meer zien. We zijn bijvoorbeeld een communicatieplatform gestart, mobile live. En daar schrijven ook over onze sponsoring van het team.
Jullie zijn subsponsor. Betekent het dat jullie dingen met de hoofdsponsor moeten afstemmen?
Ja, dat klopt. Maar dat gaat buitengewoon goed.
Komt het imago van een raceteam overeen met het imago dat jullie willen uitstralen?
Ik denk het wel. Bij het raceteam gaat het om het teambelang. Met z’n allen een prestatie leveren. Dat heeft zeker parallelen hoe wij de dienstverlening in de markt zetten. Zo zijn we onlangs een samenwerking gestart met een aantal telecombedrijven. Ook dat gaat over samenwerking.
En een raceteam is innoverend. Wij proberen ook vooraan in de markt te staan.
Er zijn meer ict-bedrijven die een raceteam sponsoren. Is het niet te voor de hand liggend?
Het is een overweging bij de keuze van een sponsorcontract. We hadden al goede ervaringen met eerdere sponsoring in dit segment. Daarom hebben we hiervoor gekozen.
Wat hopen jullie met de sponsoring te bereiken?
Meer naamsbekendheid.
En helpt het ook?
Het is lastig om het concreet te meten. Twee weken geleden is de eerste race van het seizoen geweest. Maar ik heb Computable nu aan de telefoon. Dat zegt ook wel wat.
We hebben wel wat publiciteit gehad, vooral na aanleiding van die laatste race. De prestaties waren goed.
Is dat belangrijk?
Het is juist extra leuk als jouw team het goed doet. In Zandvoort kun je, door een sprintje te trekken naar de andere kant, een auto twee keer langs zien komen. Je ziet dat mensen dat inderdaad doen. Die betrokkenheid is leuk.