Palm heeft aangekondigd dat het wereldwijd inmiddels 1 miljoen exemplaren van de Palm Centro smartphone heeft verkocht.
Hiermee is aangetoond dat consumenten massaal aangetrokken worden door kracht van een smartphone voor de prijs van een traditionele mobiele telefoon(1). Palm verkoopt de Centro op dit moment in 10 landen wereldwijd, waaronder Hong Kong, Singapore, India, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje, Ierland, Frankrijk en Italië, en de verkoopcijfers zullen alleen maar groeien want Palm zal de Centro ook in andere landen introduceren.
"Palm Centro’s gaan als hete broodjes over de toonbank omdat veel gebruikers die de overstap willen maken naar een smartphone het als de perfecte keus zien," zei Brodie Keast, senior vice president marketing voor Palm, Inc. "Het apparaat heeft alles in huis voor iemand die georganiseerd en verbonden wil blijven met iedereen die belangrijk voor hem of haar is. We zijn erg blij met de vrijwel directe populariteit in de V.S. en denken dat het wereldwijd een grote hit gaat worden."
De Palm Centro werd vorig jaar september als eerste geïntroduceerd in de Verenigd Staten exclusief bij telecomaanbieder Sprint en is nu ook beschikbaar via AT&T. De nieuwe smartphone heeft meer jong volwassenen, vrouwen en een bredere groep huishoudens getrokken dan welke eerder geïntroduceerde Palm dan ook. Het apparaat biedt gebruikers een betaalbaar, simpel en plezierig alternatief voor connectivity en het meer kunnen doen met hun mobiele telefoon dan normaal mogelijk is.
"Smartphones zijn zeker niet nieuw bij professionele gebruikers, maar toch zien we nu een verschuiving bij consumenten naar dit soort apparaten nu het design aantrekkelijker wordt en de aanschafprijzen concurreren met traditionele telefoons," zei Ryan Reith, senior onderzoeksanalist bij IDC. "De Palm Centro speelt direct in op de behoeften van gebruikers die op zoek zijn naar een meer robuuste ervaring met hun mobiele telefoon. We verwachten zeker dat deze trend zich wereldwijd doorzet."
Consumenten maken steeds vaker de overstap van traditionele mobiele telefoons naar smartphones. Dat is vooral te danken aan het gegeven dat ze meer met hun telefoon willen doen en de komst van de laag geprijsde apparaten. De smartphone nam in 2007 11 procent van de totale telefoonverkopen voor haar rekening en men verwacht dat dit aandeel doorgroeit naar 22 procent in 2011.(2) Een recent Palm onderzoek onder Centro gebruikers in de Verenigde Staten bevestigt deze trend. Aangetoond is dat 70% van de Palm Centro kopers, gebruikers zijn die voor het eerst een smartphone gebruiken. In vergelijking met andere smartphones bereikt de Centro ook bijna meer dan dubbel zoveel vrouwen, meer dan dubbel zoveel consumenten onder de 35 jaar en bijna drie keer meer consumenten met een huishoudelijk inkomen van minder dan €48.000,-.
Het QWERTY-toetsenbord en kleuren aanraakscherm maken de Palm Centro uitermate geschikt voor het snel typen van tekstberichten, het antwoorden op e-mail, het starten van chatsessies, surfen op Internet en nog veel meer. Het apparaat biedt alle sterke organizer functionaliteiten waar Palm zo bekend om staat, zoals een gedetailleerd en geïntegreerd adresboek en een simpele en handige kalender om zowel zakelijke als privé afspraken feilloos op elkaar af te stemmen.
(1) Alleen binnen draadloos servicegebied. Beschikbaarheid en dekking zijn afhankelijk van het transport en de daarbij internationaal geldende regels. E-mail, berichten en webtoegang vereisen datadiensten van een mobiele serviceprovider tegen extra kosten
(2) Schattingen van Palm gebaseerd op IDC gegevens.