Als ik reclames zie waar 50-plussers in voorkomen dan zie ik daarin altijd van die vitale echtparen met grijs haar en een rode sjaal die over een hekje springen en volop in het leven staan. Hij is nog steeds bij zijn eerste vrouw (anders was ze wel jonger geweest) en zij heeft urineproblemen (maar niemand weet dat).
Als ik reacties in de Computable lees van oudere ict'ers dan zie ik vaak hele andere mensen voor me. Op de site van de Computable lees je veel klaagzangen van oudere ict'ers die zonder werk zitten.
Nu klagen oude mensen wel vaker en misschien is dat wel de reden dat ze niet worden aangenomen, maar toch hebben ze een punt. Er is een groot tekort aan ict'ers, maar oudere ict'ers nemen we niet aan. We nemen liever de gok met een snotneus die nog niets gepresteerd heeft. Het is voor bedrijven blijkbaar niet duidelijk wat de toegevoegde waarde van een duurdere oudere is ten opzichte van een goedkopere jongere. Ouderen kunnen zich ook afvragen: Is die toegevoegde waarde er wel?
Fysiek gezien hoeft het geen probleem te zijn dat je ouder bent. Vroeger was iemand van vijftig oud, maar tegenwoordig niet meer. Hoe dichter ik bij de vijftig kom, des meer ik daar in begin te geloven.
Als je profvoetballer bent, ben je op je 37e afgeschreven. Veel voetballers worden na hun carrière trainer of beginnen een sigarenzaak. Nu zal de sigarenzaak voor veel ict'ers geen optie zijn maar jonge ict'ers coachen is natuurlijk wel een optie.
Of toch maar een sigarenzaak beginnen.
Tsja, er zijn twee reacties mogelijk:
– Oudere IT’ers brengen heel veel Ervaring mee…;
– … van het dinosaurussensoort, en ze klagen bovendien over dat Vroeger Alles Beter was waardoor iedereen gedemotiveerd raakt en kunnen de veranderende wereld (IT-techniek en organisatorisch) niet aan.
De waarde zit ‘m in de balans…
Talloze voorbeelden om ouder IT-personeel te recyclen:
Als beheerder van een software-mediatheek, een wagenpark, een magazijn, mobieltjes, laptops;
Als webmaster;
Als medewerker op een licentie-, loon-, debiteuren-, crediteuren-, respectievelijk personeelsadministratie;
Als service- of helpdesk;
Als portier, koerier, medewerker facilitaire- of logistieke zaken;
Als werkplekbegeleider;
Als cursusleider;
Als software tester;
Als medewerker op de communicatie-, de marketing- of de repro-afdeling;
Als Arbo Co-ordinator?
Waar een wil is is NIET weg met de IT-senior…
Jacob, je heb mazzel.
Columnisten zijn als wijn: hoe ouder, des te zuurder. In geval van een columnist is dat een pre.
Voor je carriere als stand-up comedian heb ik slecht nieuws: op een gegeven moment zal je erbij moeten gaan zitten, op je rollator. Je podiumoptreden wordt dan gekenmerkt als ro-ro transport.
Wat een onzin, als werkgever kan ik melden dat elke capabele persoon wordt aangenomen door een enorm tekort aan goede mensen in de ict – tenzij ze zuur zijn en teveel geld vragen. Sommige ouderen lijken wel totaal ingeslapen als ze op interview komen; geen energie meer. Ondertussen wel de hoofdprijs vragen, want ja, ze hebben 3 kids. Misschien gewoon weer 2000 p/m vragen, wakker worden, niet zeuren maar aanpakken, dan wordt het weer wat. Bewijs jezelf, maak je salaris waar. Overigens ‘snotneuzen’ heb je niks aan, die nokken’m weer na 2 jaar. Oude mensen mensen met ambitie daarentegen …
Nee, ik ben geen oude zeur. Heb nog heel veel ambitie en wordt altijd geprezen om m’n enthousiasme, vakkennis en ervaring.
En toch nemen ze je niet aan! Want er is gewoon leeftijdsdiscriminatie!
Men ‘denkt’ dat die oudere vaker ziek is (en nog vele andere vooroordelen), maar in de praktijk is het zelfs omgedraaid! De jongere is ziek na ieder weekend heftig stappen. (al tig keer meegemaakt). De jongere ‘snelle’ jongen gooit er met de pet naar. Heeft totaal geen binding met het bedrijf! Terwijl de oude rot in het vak, passie voor z’n vak heeft, begaan is met zijn vakgebied en de hele organisatie. Maar ja, da’s niet meer trendy, cool, etc. tegenwoordig. Het gaat alleen nog maar om de buitenkant, om de cosmetica in onze huidige helpdeskmaatschappij.
Triest maar waar. Totdat we weer tot inkeer komen en kwaliteit wel belangrijk wordt…
Eens zal de wegwerpmentaliteit zichzelf wegwerpen. 🙂
@Axeltje
Wat noem jij een hoofdprijs? In een ander artikel hier op de site wordt aangegeven dat een programmeur tegenwoordig ruim 37.000 per jaar verdient. Of wel bijna 3000/maand (met vakantiegeld en zo).
Als jij 2000/maand normaal vindt, dan zullen de capabele mensen wel rijendik zich aanmelden bij jou als werkgever van “dev-null” (zie je zgn mailadres)… of ben je zelf misschien een verzuurde werkgever?
@Ervaren
Mooi begin met “Nee, ik ben geen oude zeur”. En vervolgens compleet het tegendeel te bewijzen met: “De jongere jongen gooit er met de pet naar”. en “Het gaat alleen nog maar om de buitenkant, om de cosmetica in onze huidige helpdeskmaatschappij.”
Een beetje zelfkennis kan geen kwaad kunnen voordat je weer gaat solliciteren. Kop op!
@ Axeltje
Wat een onzin, als werknemer kan ik melden dat elke capabele HBO’er en WO’er wordt aangenomen door een enorm tekort aan goede mensen in de ict – tenzij ze brutaal zijn en te veel geld voor hun stagejaar vragen. Sommige jongeren lijken wel totaal stoned als ze op interview komen; geen energie meer. Ondertussen wel de hoofdprijs vragen, want ja, ze hebben nog minimaal 3 werkgevers, die belangstelling tonen. Misschien gewoon weer 2000 p/m vragen, nuchter worden, niet zeuren maar aanpakken, dan wordt het weer wat. Bewijs jezelf, maak je salaris waar. Overigens ‘werkende AOW’ers’ heb je niks aan, die nokken ‘m weer na 2 jaar. Jonge mensen met ambitie daarentegen…
Het heeft dus NIETS met leeftijd te maken …
@Okocha,
Dat is dus de issue, als je ergens een kritische opmerking over plaatst, dan ben je een ‘zeur’. Dat de jonge snelle gast er met de pet naar gooit, is iets wat ik zelf van dichtbij (bij diverse organisaties) heb meegemaakt. Gaan echt allleen maar voor het geld, en de rest kan hun gestolen worden.
Maar de mentaliteit om iets goed en zorgvuldig voor elkaar te krijgen, veroorzaakt vaak hoongelach. “waarom zou je je druk maken, je krijgt toch je geld”. Nobody cares anymore. I do!
En over dat trendy en cool; leuk voorbeeld is b.v. de mobiele telefoonmarkt. Als het maar een hip kleurtje heeft of blingbling dan is het goed. Of de funktionaliteit in orde is, of het gadget betrouwbaar is, of compatibel, dat doet er soms maar weinig toe.
En helpdesken zijn er vaak op gericht om je maar vooral aan het lijntje te houden. Want de echte mensen met verstand van zaken worden afgeschermd. Helaas. Nogmaals, dat is niet zeuren, maar constateren. Waarom zou je niet kunnen nastreven dat dingen/diensten beter, makkelijker, effektiever en mensvriendelijker zou kunnen funktioneren? Daar is toch niks mis mee?
En de winnaar is ???????
———————————
Het is de heer Jan Kees Kleuver, geweldige speech! Ik kan niet meer van het lachen,
Spoelstra kan van jou nog wat leren,
wat een eikenboom-nootje die Spoelstra,
ha-ha-haaa :D)))))