SAS, leverancier van business intelligence- en analytische software, start in Nederland met een reseller- en OEMprogramma, gericht op het midden- en kleinbedrijf.
Dit SAS programma is speciaal voor Nederland ontwikkeld, onder meer op basis van eerdere ervaringen in andere landen. De SAS-producten, voor het MKB in Nederland gebundeld onder de naam SMART, bieden de klanten dezelfde geavanceerde analytische functionaliteit als de standaard SAS-oplossingen, maar dan in een vorm afgestemd op de specifieke eisen van dit segment.
Frank van Osch, Channel Manager bij SAS: "Het reseller- en OEM programma vormt een uitbreiding op ons bestaande Alliance-programma. Hierin verkopen we samen met partners industriespecifieke oplossingen. Met dit programma bouwen we nu een indirect kanaal waarin partners onze toepassingen aanbieden en implementeren bij met name kleine en middelgrote ondernemingen. De analyse-oplossingen van SAS, voor het MKB gebundeld als SMART, zijn nu ook inzetbaar voor bedrijven die hier eerder niet de beschikking over hadden."
Groeiend belang business intelligence in MKB
SAS heeft altijd rechtstreeks zaken gedaan met grotere organisaties. Met het groeiende belang van business intelligence willen meer kleine organisaties ook kunnen profiteren van de mogelijke concurrentievoordelen die goede analytische hulpmiddelen met zich mee brengen.
Van Osch: "De BI-markt in het MKB groeit snel maar wordt niet door onze directe verkoop bediend. Door nu ook resellers bij SAS te betrekken geven we het MKB de mogelijkheid om onze volledige reeks producten en diensten af te nemen bij een partner waar ze ook al andere oplossingen van betrekken. Een partner die ze vertrouwen en die toegevoegde waarde kan bieden. SAS is vooral geïnteresseerd in samenwerking met partners die een specifieke doelgroep uit het MKB bedienen, en die daardoor beschikken over inhoudelijke kennis van de bedrijfsprocessen van de klant. Omvang van de reseller is niet belangrijk, wél de branchekennis, en de motivatie en de kennis om SAS-software bij klanten te implementeren.
Met gerenommeerde OEM-partners mikken we daarnaast op een krachtenbundeling van elkaars expertise, marktpositie en functionaliteit van elkaars oplossingen. Dat resulteert voor de klant in een "best-of-both-worlds" oplossing."
Marktonderzoek ziet potentieel
Volgens recent internationaal onderzoek van Gartner blijft de BI- en data analytics-markt sneller groeien dan de softwaremarkt als geheel. BI wordt niet langer gezien als een tool, maar echt als een oplossing die meerwaarde biedt voor de bedrijfsvoering. Nederlands onderzoek van MarketCap onderstreept dit en concludeert dat er binnen het Nederlandse MKB steeds meer behoefte is aan analytische oplossingen voor het nemen van gedegen bedrijfsbeslissingen.
Reseller- en OEM programma
Het SAS reseller- en OEM programma is gebaseerd op wederzijds commitment. Er zijn bij de partner diverse niveaus van training en certificering noodzakelijk voor sales, pre-sales en klantenondersteuning, afhankelijk van de specifieke aandachtsgebieden. Daartegenover staat onder meer een nieuwe prijsstelling voor het MKB, met specifieke softwarecombinaties om tegemoet te komen aan de eisen van kleinere organisaties. De prijs wordt vastgesteld per gebruiker en wordt begrensd door de capaciteit van de server. Daarnaast voorziet SMART ook in het ondersteunen van ASP en SaaS modellen.
Van Osch: "Het samenwerken met SAS is aantrekkelijk voor resellers omdat de producten al een uitstekende reputatie hebben en de vraag ruimschoots in de markt aanwezig is. SAS biedt de reseller een compleet en breed productaanbod waarmee hij de banden met zijn klant verder kan aanhalen en goede mogelijkheden heeft tot cross selling en upselling. Daarnaast biedt SAS uitstekende marges, training en een gedegen ondersteuning bij de implementatie en daarna."
In de komende weken worden de eerste geautoriseerde SAS-resellers bekend. In 2008 worden in Nederland naar verwachting vijf resellers geautoriseerd en gecertificeerd.
Voor meer informatie: http://www.sas.com/nl/smart