Business Intelligence is niet langer alleen een interessante toepassing voor grote bedrijven met vele terabytes data. Ook binnen het mkb is er steeds meer behoefte aan analytische oplossingen voor het nemen van gedegen bedrijfsbeslissingen.
Dit concludeert MarketCap uit onderzoek dat het heeft uitgevoerd naar het gebruik van Business Intelligence oplossingen in de Nederlandse markt.
Op zich lijkt deze ontwikkeling verrassend, maar mag zeker niet als zodanig bestempeld worden. Het midden- en kleinbedrijf in Nederland is bezig meer gegevens en informatie te betrekken in haar bedrijfsprocessen. Niet op de laatste plaats natuurlijk is dit mogelijk gemaakt door de sterk verbeterde informatie systemen en communicatie infrastructuur. Zoals bij zeer grote organisaties het geval is geweest, voltrekt zich nu dus ook in het mkb het proces waarbij men meer grip middels voorspelbaarheid en adoptie vermogen wenst. Een uitgelezen kans is hier natuurlijk weggelegd voor de BI specialisten in de markt. Uiteraard reageren de diverse aanbieders op de veranderende vraag vanuit het mkb. De aanbieders van een groot palet aan business critical applications zijn al langer met hun ERP en Finance applications actief in het mkb. Voor de BI specialisten is dit pas sinds kort op gang gekomen.
Recent onderzoek van MarketCap laat overigens zien dat een aardig percentage mkb-bedrijven al gebruik maakt van de oplossingen van een tot nu toe gekende speler aan de bovenkant van de markt: SAS Institute. In deze ‘enterprise space’ (bedrijven met 500 en meer werknemers) kent SAS momenteel al een markt penetratie van 8,5 procent.
Eerder door MarketCap uitgevoerd onderzoek toont dat Business Intelligence en Corporate Performance Management in de perceptie van de eindgebruiker zeer veel overlap hebben. Voor wat de vraag vanuit het Nederlandse mkb betreft, zal het voor leveranciers zeker belangrijk zijn om zowel BI als CPM oplossingen aan te kunnen bieden.
Ruud Alaerds, managing partner van MarketCap: "In een markt die op dit moment gekenmerkt wordt door consolidatie, is SAS één van de weinige partijen die zich puur blijft richten op business intelligence. Door heel gerichte oplossingen voor het MKB te ontwikkelen, biedt SAS ook kleinere ondernemingen een waardevolle tool om hun bedrijfsbeslissingen goed te onderbouwen". Nicole Horevoorts, BI-research specialist bij MarketCap voegt daar aan toe: "Een groot voordeel voor samenwerking met SAS is het feit dat deze intelligence oplossingen het portfolio van bijvoorbeeld ERP of HRM specialisten completeren".