Het MKB staat er om bekend dat men een overstap op nieuwe technieken vaak pas neemt als deze ‘proven’ is. Men kijkt graag eerst de zogenaamde kat uit de boom. Deze tactiek lijkt ook gehanteerd te worden wanneer sprake is van hosted voice toepassingen.
Het uitbesteden van de telefonie oplossing is niet nieuw, toch is er nog geen sprake (geweest) van een echte doorbraak binnen het MKB. Toch lijkt dit nu in 2008 duidelijk te veranderen, in 2008 gaat een significant deel van het MKB toch voor hosted voice. MarketCap onderzocht in samenwerking met IP-ONE de interesse in het extern hosten van de telefonie oplossing in de Nederlandse zakelijke markt van kleine en middelgrote ondernemingen.
Begin 2008 is bij bedrijven (vanaf 20 werknemers) met investeringsplannen op het gebied van nieuwe "Voice" toepassingen, onderzoek gedaan naar de interesse in het extern "hosten" van de telefonie oplossing. Bijna de helft van de bedrijven (45 procent) met investeringsplannen omtrent "Voice" toepassingen geeft aan nog nooit nagedacht te hebben over het extern hosten van de telefonie oplossing. "Veel MKB bedrijven laten hier een kans liggen", meent Denis Wassenaar, directeur van IP-ONE. "Juist voor bedrijven in het MKB segment is het hosten van de telefonie oplossing interessant. Een investering in dure hardware kan veelal achterwege blijven en door de flexibiliteit van het systeem kan de oplossing prima meegroeien met de groei van de organisatie". Symen Vlastuin, industry analist van MarketCap vult hierbij aan: "Veel bedrijven, ook in het MKB, voldoen anno 2008 aan een belangrijk criterium voor hosted voice: voldoende bandbreedte". Doordat Voice over IP inmiddels is uitgegroeid tot een "volwassen" techniek, zijn er technisch gezien niet of nauwelijks nog factoren welke in de weg staan van een doorbraak van hosted voice.
Interesse in externe hosting telefonie
Zo’n 31 procent van de bedrijven met investeringsplannen op het gebied van Voice toepassingen geeft aan geïnteresseerd te zijn in het extern hosten van de telefonie oplossing. En circa de helft van de bedrijven, welke geïnteresseerd zijn, geeft aan dat men concrete interesse heeft om op korte termijn de stap richting ‘hosted voice’ te gaan maken. De overige bedrijven met interesse geeft aan wel interesse te hebben, maar hier momenteel niet direct uitvoering aan te zullen geven. Het gaat hierbij om lange termijn plannen. Groot voordeel voor kleinere bedrijven, welke gebruik willen maken van hosted c.q. managed IP telefonie, is dat er geen specifieke kennis meer opgebouwd hoeft te worden in relatie tot de (IP) telefonie oplossing. Het onderhoud en het installeren van noodzakelijke upgrades wordt allemaal verzorgd door de externe aanbieder. Denis Wassenaar zegt hier over: "Het is net als met alle andere hosted toepassingen, men profiteert van de shared skills van de leverancier. Dit profiteren is zowel financieel, kennistechnisch als qua flexibiliteit en snelheid van handelen".
Opvallend is dat een groot deel van de bedrijven, welke interesse heeft in externe hosting van de telefonie oplossing, geen behoefte heeft aan meer informatie over de mogelijkheden van Voice over IP toepassing. Het ziet er naar uit, dat de respondenten van dit onderzoek (veelal de IT manager of systeembeheerder) van mening zijn dat men al voldoende op de hoogte is van de mogelijkheden. Wanneer dit niet het geval is, dan zal er bij meer behoefte aan informatie in eerste instantie vaak contact gezocht worden met de vaste leverancier(s). Alfred den Besten, managing partner van MarketCap vind dit een risicovol verhaal: "wanneer men momenteel als vaste leverancier een meer traditionele telecom leverancier heeft, dan kan deze wel eens te veel een advies geven welke gevormd wordt rondom zijn beschikbare kennis. Dit betekent heel vaak een incompleet beeld, de klant wordt dan subjectief voorgelicht. Wij adviseren dan ook altijd om minimaal één nieuwe reseller uit te nodigen. En met nieuw bedoelen wij, een partij die niet traditioneel is, maar vaak pas enkele jaren geleden gestart is en wel gelijk vanuit de convergentie en niet vanuit traditioneel telecom is doorontwikkeld".