KPN heeft Capgemini aangewezen als systeemintegrator voor het nieuwe Service Quality-programma.
Met dit programma wil KPN de kwaliteit van de dienstverlening, ook in het licht van nieuw te introduceren diensten en netwerken, de komende drie jaar optimaliseren. Capgemini implementeert de tools (gebaseerd op de Tivoli Netcool-omgeving van IBM) waarmee hoogwaardige monitoring van de netwerken en diensten van KPN mogelijk wordt.
De toekenning van de opdracht aan Capgemini vloeit voort uit een samenwerking die sinds 2002 bestaat. Sindsdien heeft Capgemini de monitoring voor alle netwerken van KPN ingericht. Deze deal is wederom een bevestiging van de nauwe relatie tussen de beide bedrijven. Capgemini wordt verantwoordelijk voor de inrichting van tooling voor de Service Assurance-processen; het ontwerp, ontwikkelen, testen en beheer van de verschillende modules van de IBM Tivoli Netcool-suite. Met deze tools kan de Service Assurance-organisatie de diensten en netwerken van KPN nauwkeurig monitoren, mogelijke problemen precies lokaliseren en op die manier gericht oplossen. Deze constante aanvoer van accurate data betekent bovendien dat KPN klanten beter kan informeren.