Al dat gedoe, dat vindt de oudere ict'er maar niks. Van de ene naar de andere klant, steeds nieuwe collega's en elke keer zoeken naar de koffiemachine. Daar ziet de senior automatiseerder liever vanaf.
Dat blijkt in elk geval uit onderzoeksgegevens van detacheringsbureau iSense. Om de drukte te vermijden en vastigheid te garanderen, werken veel oudere ict'ers het liefst bij een eindgebruiker. Het biedt de zekerheid van een vaste werkplek en vaste collega's. Lekker rustig dus.
Stel nu dat ict'ers die de vijftig passeren, de leeftijdgrens die iSense in het onderzoek hanteert, massaal aan het solliciteren slaan. Op zoek naar die ideale werkplek bij een eindgebruiker. Daar mogen ze zich dan wel goed op voorbereiden.
Brieven schrijven
Want voordat het contract kan worden binnen gesleept, staat de senior ict'er nog wel een en ander te wachten. Aangezien niet elke werkgever op een vijftiger zit te wachten, moet er waarschijnlijk eerst stevig gezocht worden naar een baas die een oudere werknemer een kans wil geven. Brieven schrijven dus. Getypt, welteverstaan. Niet handgeschreven.
En is het CV nog wel up to date? Met kennis over NetWare of AppleTalk maakte je vroeger nog de blits, maar anno 2008 is het slim te laten zien dat je kennis niet ophoudt bij het stenen tijdperk.
Als de datum voor het sollicitatiegesprek eenmaal gekozen is, beginnen voorbereidingen pas echt. Voor de meeste senior ict'ers is het waarschijnlijk een tijdje geleden sinds ze voor het laatst een sollicitatiegesprek ondergingen. Enig oefenen vooraf is dus geen overbodige luxe. Een tripje langs het winkelcentrum ook niet; dat pak van dertig jaar geleden is nu retro, maar voor een sollicitatie vrij ongeschikt.
Al met al kan ik mij voorstellen dat veel ict'ers gewoon lekker in hun oude, vertrouwde hectische baan blijven. Dan maar wat meer onzekerheid. Je moet toch íets overhebben voor je rust.
De oudere IT-ers hebben heel wat intake gesprekken bij klanten achter de rug en doen dat nog steeds, dus die sollicitatiegesprekken zijn een fluitje van een cent. De klant of job hoppende oudere IT-er blijft gewoon bestaan, de klussen worden alleen in de loop der tijd complexer.